Jag fick skaffa provisoriskt pass på arlanda när jag åkte till Frankfurt för några år sedan eftersom passmyndigheten inte fått mitt pass klart i tid trots 4 veckors väntetid.
Alla myndigheter och sajter talade om att det krävs nationellt id-kort eller giltigt pass även inom schengen, dock kommer man normalt ombord på planet med bara körkort i Sverige utom några specifika destinationer, USA, Israel, England var några av dom.
Dock så är det upp till destinationslandet i fråga att välja att släppa in dig i landet om du inte kan legitimera dig och bevisa nationalitet. Så iväg kommer man oftast, kanske inte alltid in dit du ska.
Jag hade sjukt flyt i höstas när jag skulle till Israel med jobbet, visst hade jag giltigt pass, och ingen sa något genom all den hysteriska säkerheten Israel har på sina flyg, men när jag kom fram och skulle in i landet gjorde dom stora ögon...
" - Mister, your passport expires in two weeks, you need 6 months left on the passport to get an entry visa"...
Jag hade klantat till mig utan like helt enkelt och missat att passet var på väg att gå ut, men eftersom jag kunde visa att jag bara skulle vara där 4 dagar så gav dom mig ett en-veckas visa.
Det i sin tur gjorde att jag fick förklara mig rejält när jag skulle ut ur landet eftersom man normalt får 3-veckors visa.
Jag kommer ALLTID att ta det säkra före det osäkra, oavsett vad som funkat för andra tidigare.
/Dan