Mitt pass har gått ut, hur fungerar ett provisoriskt?

Runt påsk för ett år sedan hjälpte jag en av våra distributörer på en mässa i Polen. Hade då ett för gammalt pass och undrade då vad som gällde några veckor innan det var dags att förpassa sig söderut: Svaret var pass eller internationellt ID, om man ville vara säker.

Vad snackar ni om? Om Dunderhonung nu säger att det är ok med ett vanligt körkort så är det ju absolut fakta! Hon vet uppenbarligen vad hon snackar om, hon jobbar troligen ganska högt upp inom passväsendet.

Men då jag själv inte litar på någon annan än mig själv och mina erfarenheter från diverse passkontroller runt om i Europa och resten världen så hade jag inte ens tänkt tanken på att resa utanför Sveriges gränser utan pass.

När dom k-pist beväpnade vakterna väckte mig för andra gången med pipan riktad i ansiktet för att förklara att man inte får sova på golvet väste jag bara "skjut mig då för helvete, bara jag får ligga kvar"Jag fick sova flera timmar ostört sen.

Väste du på svenska? :lol

Väste du på svenska? :lol

Japp, så risken att bli skjuten var minimal, syftet var dock att visa att JAG inte var intresserad av fortsatt kommunikation ens när dom riktade en pipa rakt i ansiktet på mig, och det lyckades uppenbarligen.

Eller så hittade dom ingen tolk som kunde svenska.

Japp, så risken att bli skjuten var minimal, syftet var dock att visa att JAG inte var intresserad av fortsatt kommunikation ens när dom riktade en pipa rakt i ansiktet på mig, och det lyckades uppenbarligen.

Eller så hittade dom ingen tolk som kunde svenska.

Det fungerar utmärkt i alla möjliga situationer.
Perfekt när man blir laserskjuten i utlandet.
När de efter 15-20min frustrerat ser allt fler bilar blåsa iväg utan att ha kommit någonstans i kommunikatonen brukar man få åka, beroende på land då.

I sådana situationer kan jag inte ett ord engelska.

Jag fick skaffa provisoriskt pass på arlanda när jag åkte till Frankfurt för några år sedan eftersom passmyndigheten inte fått mitt pass klart i tid trots 4 veckors väntetid.

Alla myndigheter och sajter talade om att det krävs nationellt id-kort eller giltigt pass även inom schengen, dock kommer man normalt ombord på planet med bara körkort i Sverige utom några specifika destinationer, USA, Israel, England var några av dom.

Dock så är det upp till destinationslandet i fråga att välja att släppa in dig i landet om du inte kan legitimera dig och bevisa nationalitet. Så iväg kommer man oftast, kanske inte alltid in dit du ska.

Jag hade sjukt flyt i höstas när jag skulle till Israel med jobbet, visst hade jag giltigt pass, och ingen sa något genom all den hysteriska säkerheten Israel har på sina flyg, men när jag kom fram och skulle in i landet gjorde dom stora ögon...

" - Mister, your passport expires in two weeks, you need 6 months left on the passport to get an entry visa"...

Jag hade klantat till mig utan like helt enkelt och missat att passet var på väg att gå ut, men eftersom jag kunde visa att jag bara skulle vara där 4 dagar så gav dom mig ett en-veckas visa.

Det i sin tur gjorde att jag fick förklara mig rejält när jag skulle ut ur landet eftersom man normalt får 3-veckors visa.

Jag kommer ALLTID att ta det säkra före det osäkra, oavsett vad som funkat för andra tidigare.
/Dan

Jag kommer ALLTID att ta det säkra före det osäkra, oavsett vad som funkat för andra tidigare.
/Dan

Jo, jag kommer nog att fortsätta att bära med mig ett giltigt pass även vid resor inom shengern, det är ju inte tungt att ha med sig och man kan ju få för sig att åka vidare till något annat land...

Eller så kan ju någon vulkan få utbrott så att flygplanen dirigeras till någon annanstans...

Wuääh!

Varför nämde ingen att det är rosa? Jag tjÖr sporthoj. Min image tar ju skada av sånt här. :näsblod

Sen blev jag nästan rammad av en tomte som bytte fil inne i stan. :mad:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...