Mitt pass har gått ut, hur fungerar ett provisoriskt?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hjääälp, skit o pannkaka. Är det någon som vet hur det fungerar med provisoriska pass? Mer än att dom är hutlöst dyra?

Jag har bokat in en semester om 2 veckor, och eftersom Svenska ambassaden har packat ihop i Irland, så kan jag enbart få ett provisoriskt. Som vad jag förstår enbart är giltigt till London alt. Sverige?

Men jag ska till Holland. :va Nån som vet mer om detta?

Jag har mailat konsulatet här i Dublin och väntar ivrigt på svar, men jag tänkte bara kolla om nån visste. :confused:

Ett temporärt pass borde vara giltigt i fler länder. Ibland skriver de in begränsningen i själva passet vilket land det avser, ibland skriver de inget alls. Tyvärr minns jag inte vart jag skulle resa sist med ett temporärt pass, men det rörde sig helt klart utanför Europa. Antingen Asien eller USA. Man skrev ingen begränsning förutom giltighetstiden.

Kontakta ambassaden eller konsulatet igen så borde de kunna reda ut exakt vad som gäller. Väldigt märkligt om passet endast skulle vara giltigt bara i England eller Sverige. Skulle det bero på att det är utfärdat utomlands då? Jäkligt märkligt måste jag säga. Jag tror du fått fel information.

Hittade den informationen hos Swedenabroad.com
Provisoriskt pass, Irland
Om du har tappat ditt ordinarie pass eller om det är utgånget kan du ansöka om ett provisoriskt pass. Detta kan du göra vid ett personligt besök hos den honorära konsuln i Dublin.

För att kunna planera och spara tid vill konsulatet att du ringer och föranmäler ditt besök.
> Konsulat i Irland

Med ett provisoriskt pass kan du resa till närmsta ambassad (London) eller till Sverige för att ansöka om ordinarie pass.

För att erhålla ett provisoriskt pass måste du ta med dig följande:

* Giltig svensk ID-handling (svenskt körkort, bankens legitimation, nationellt ID-kort)
* Kontanter för att betala ansökningsavgiften som för närvarande är EUR 166,-
* Vid förlust av pass - polisanmälan från Garda
* 2 foton tagna rakt framifrån

Länk

Inom EU räcker det väl med körkort eller vilken annan typ av leg som helst? flickvännen flög till italien på vanligt id-kort utan problem...

Inom EU räcker det väl med körkort eller vilken annan typ av leg som helst? flickvännen flög till italien på vanligt id-kort utan problem...
Det måste egentligen stå vilken nationalitet man har på det har jag för mig. Vilket det inte gör på ett svenskt körkort, bara vilket land det är utfärdat i.

Däremot så kan man ha ett nationellt ID-kort så man ansöker om på samma ställen som man ansöker om pass på. På det står det vilken nationalitet man har. Men det kostar lika mycket som ett pass, tar lika lång tid att få och är giltigt lika lång tid.

Du behöver inget pass.
Jag flög till Stockholm-Barcelona och tillbaka med Spaniair med mitt svenska körkort,
det räcker (inom EU).
Och det är så, de som säger något annat har ingen koll.
PunGt.

Det måste egentligen stå vilken nationalitet man har på det har jag för mig. Vilket det inte gör på ett svenskt körkort, bara vilket land det är utfärdat i.

Däremot så kan man ha ett nationellt ID-kort så man ansöker om på samma ställen som man ansöker om pass på. På det står det vilken nationalitet man har. Men det kostar lika mycket som ett pass, tar lika lång tid att få och är giltigt lika lång tid.

Det har du faktiskt rätt i, trodde nationaliteten var med på körkortet men det är den tydligen inte...:va

Skulle ju kunna vara så att de är snälla såhär inom EU hur som helst, flyger man från Sverige till något annat EU-land så skulle jag tro att körkort går bra i de flesta fall. Vet flera som det funkat för. Men visst, rent potentiellt så skulle man nog kunna få problem med någon tjurig passkontrollant... Men jag skulle som sagt tro att det är hyfsat lugnt ändå.

Men jag skulle som sagt tro att det är hyfsat lugnt ändå.
Så länge man inte heter Ali Hassan al-Majid så är det kanske lugnt att resa på sitt bibliotekskort också. :tungan

jag har fått ut ett temp pass hos arlanda polisen och det gick fort men dock svindyrt..

Du behöver inget pass.
Jag flög till Stockholm-Barcelona och tillbaka med Spaniair med mitt svenska körkort,
det räcker (inom EU).
Och det är så, de som säger något annat har ingen koll.
PunGt.

Så när min morfar blev fast i Alicante för att han bara hade körkortet och inte pass alt. nationellt ID-kort förra sommaren så var det passpolisen som inte hade koll? :va

Körkortet funkar, oftast säger de inget, men det är inte säkert.

Jag vet en Schweizisk medborgare som flög från Geneve till Köpenhamn med sitt ID kort. Visserligen var det några år sedan, men det visar på hur slapphänt kontrollen av ID handlingar kan vara ibland.

Personligen hade jag nog inte chansat med ett ID kort från Posten direkt. Ett svensk körkort har nog större chans att slinka igenom då så länge man flyger inom EU och det inte är skärpta kontroller på grund av säkerhetsskäl. Ett nationellt ID kort är nog inte så dumt att ha egentligen.

Jag vet en Schweizisk medborgare som flög från Geneve till Köpenhamn med sitt ID kort. Visserligen var det några år sedan, men det visar på hur slapphänt kontrollen av ID handlingar kan vara ibland.

Personligen hade jag nog inte chansat med ett ID kort från Posten direkt. Ett svensk körkort har nog större chans att slinka igenom då så länge man flyger inom EU och det inte är skärpta kontroller på grund av säkerhetsskäl. Ett nationellt ID kort är nog inte så dumt att ha egentligen.

Jag har för mig att postens ID uppfyller kravet på att ange nationell tillhörighet, dvs det är bättre än körkortet.

För övrigt så hade dom tänkt skriva ut nationalitet på körkortet, men något snille kom på att det kunde vara kränkande....

Jag har för mig att postens ID uppfyller kravet på att ange nationell tillhörighet, dvs det är bättre än körkortet.

För övrigt så hade dom tänkt skriva ut nationalitet på körkortet, men något snille kom på att det kunde vara kränkande....

Ok, jag har fått för mig att postens ID kort inte uppfyllde kraven. Står det att man är Svensk medborgare på ett sådant? Jag har inte haft ett vanligt ID kort på minst 10 år. När det gäller körkortet fungerar det rätt bra utomlands måste jag säga. Många tolkar nog S märket som att man även är svensk medborgare. Men vid en närmare granskning håller det troligtvis inte.

Löjligt om man avstod från att göra körkortet till en nationell ID handling bara för att det skulle vara kränkande för folk som inte är svenska medborgare. Det vore ju alldeles ypperligt, men samtidigt kanske det också hade inneburit att man hade fått förnya sitt körkort med tätare intervaller än idag. Kanske också ett skäl till att man lät bli?

Nu händer det saker.

Fått tag i konsulatet, och jag måste påpeka att det är i dessa lägen som Irländarna överskiner allt.

Grymt trevliga och uppmuntrande "-Jaha, men klart vi ska fixa till din resa, inga problem. Du behöver dock ett "-Let's see.. uh.. perssuuhn-beveehs. Did i pronounce that correct?"
Och det var inga problem att åka vart jag ville med det, förutsatt att landet jag SKA till inte sätter stopp.

Så nu har jag mailat holländska ambassaden med.

wuhu.

http://www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/
"När du åker utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet ett nationellt id-kort. Båda dessa dokument utfärdas av polisen."

Ja precis, det jag säger ju!! :)
Jag åkte för himla många år sen från Frankrike till Schweiz (ej EU-medlem, dock med i Schengen) och det gick alldeles prima med endast mitt svenska körkort där med.
Så jag upprepar;
INOM EU OCH SCHENGEN KLARAR DU DEJ MED DITT KÖRKORT ALENA!! :tummenupp

Så när min morfar blev fast i Alicante för att han bara hade körkortet och inte pass alt. nationellt ID-kort förra sommaren så var det passpolisen som inte hade koll? :va

Körkortet funkar, oftast säger de inget, men det är inte säkert.

Jag det låter mycket besynnerlig minsann, och vad som hände din morfar i alicante kan knappast jag svara för...

Men kolla både tullens och svenska ambassadens hemsida och där står det TYDLIGT att det räcker med körkort.
Jag har ju själv flera gånger rest utan pass inom EU, just för att det är LAGLIGT och att det RÄCKER.
Men givetvis ska det alltid vara nån random SH-profil som "kan" lagen bättre och hävda motsatsen...of course... :pangihuve

Lite kuriosa är att jag hade uppe en sån här tråd för några månader sen då jag tappat bort mitt pass och frågade HÄR (!!) om det då gick att resa, och merparten av de som svarade i min tråd sa att det inte gick!!

Men sen så kollade jag upp FAKTA istället för att lyssna till löst snack på SH och vet du, det stod på tullverkets hemsida hur reglementet förhöll sig, dvs att de gick alldeles utomordentlig bra att resa endast med körkortet som idhandling.
Och vet du, det gjorde det också. :fakta :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back