Missljud från motor, lyssna på det här(videoklipp)

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har precis vridit igång moppen efter en längre tids dvala(2 sommrar...). Den startar bra och går fint men har ett rätt elakt missljud.

Den gick sött som en sockerkaka när jag ställde in den, så vad kan det vara för fel som dyker upp när den får stå???

Har inte gjort några ingrepp i motorn sen den gick sist, det mesta runt omkring är bytt/ombyggt men själva motorn är ej öppnad.

Ljudet är värst vid tomgång, ökar man varven lite så känns det som att det avtar lite. Det slamrar lite mer när den är kall än när den är varm.

Har lyssnat med skruvmejsel och jag inbillar mig att ljudet kommer från höger sida av ventilkåpan vid kamdreven. Det låter även från höger sida lite längre ner just bredvid kamkedjesträckaren. Kan kamkedjesträckaren har sagt upp sig? Hur kontrollerar jag den?

Hojen är en R1a 1999.(Turbo+E85)
Lyssna och säg vad ni tror:
[YOUTUBE-ID]uOJLM2v8aN8[/YOUTUBE-ID]

Låter som på polarens R6 och på den ska det tydligen vara kamkjedjan som ligger och slår...

Min -98 har också ett liknande ljud från samma område. Har varit inne och kollat men vi hittade inget...skulle vara riktigt intressant och höra vad det kan vara...får följa tråden tror jag.

Sorry för kapningen:gnissla!

Min -98 har också ett liknande ljud från samma område. Har varit inne och kollat men vi hittade inget...skulle vara riktigt intressant och höra vad det kan vara...får följa tråden tror jag.

Sorry för kapningen:gnissla!

Ok, kollade ni även kamkedja och sträckare då?

Samma anamnes på min r6:a. Mer missljud med kall motor, mindre vid varm. Överröstades av varvtalet. Bytte kedjesträckare, blev fint som fan.
Jag kunde inte hitta några fel på min gammla, tyckte den var lika hård som den nya. Enligt yamahacenter som såg att produktnr var nytt (ersatt) hävdade att det var ett konstruktionsfel på de första årsmodellernas sträckare.

1720:- med packning

Men det finns inget sätt att kolla kedjesträckaren eller är det bara att köpa en nya och hoppas på det bästa?

Är den helt mekanisk? fjäderbelastad? Hydraulisk?

Garanterat kamkedjespännaren

Jag vet inte vilken typ av spännare det sitter på rettan men dem kan haka upp sig, så det kan hjälpa att plocka bort den och motionera den

Garanterat kamkedjespännaren

Jag vet inte vilken typ av spännare det sitter på rettan men dem kan haka upp sig, så det kan hjälpa att plocka bort den och motionera den

Ok. Du känner igen ljudet? Ska skruva bort den när jag är i garaget nästa gång och kika och se om jag kan hitta nå fel.

Men det finns inget sätt att kolla kedjesträckaren eller är det bara att köpa en nya och hoppas på det bästa?

Svårt att se i bilden men det i röda ringen är spännaren.

Bifogat

• R1 98 99.jpg
    R1 98 99.jpg
    63 KB · Visningar: 488
Last edited:

Fjäderbelastad. Om du lossar skruven som sitter på "toppen" av sträckaren finns ett spår för en flat mejsel. Du kan då spänna fjädern, manuellt (trycka ihop den). Efter lite meckande kanske du kan känna om något inte står rätt till. I annat fall måste du ta ut sträckaren och mäta längden samt hårdheten på fjädern.

Tjaa , Noc!
Spännaren är INTE hydralisk!
Tycker nog inte att du ska köra motorn överhuvudtaget mer innan du gör dig olycklig.
Ställ motorn i TDC och lossa sträckaren och felsök på riktigt. Skulle gissa på sträckaren men ändå lite märkligt att den gick helt ok när du ställde in den.

Kamkedja om det försvinner när du varvar upp, annars ventillyftare, trötta ventillyftare brukar må bättre om du kör på helsyntetolja (ett gammalt Audi 100 recept)

Eller så har någon glömt spärrskaftet i motorn vid förra service.

Kamkedja om det försvinner när du varvar upp, annars ventillyftare, trötta ventillyftare brukar må bättre om du kör på helsyntetolja (ett gammalt Audi 100 recept)

Eller så har någon glömt spärrskaftet i motorn vid förra service.

Hydrauliska lyftare existerar dessvärre inte i hojmotorer.

Nu har jag startat igen med en ny sträckare monterad. Ingen skillnad tyvärr...

Antar att jag åker på att riva och kolla. Tänkte bara höra ifall nån har något annat tips innan jag skrider till verket?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026