Oljeläckage och missljud GSX-R 600 -99

Berra_83

Per
Gick med
12 May 2005
Hoj
ett par r6:0r
Körde av banan idag efter bara några varv, missljud och även oljeläckage. Å det är nu jag behöver hjälp, vad blir nästa steg, och vad kan felet vara??:va

Hörde ett lite slamrande metalliskt ljud, (lite likande det som kan uppkomma om man har 2 nycklar eler fler så att en slår emot styrkronan) på väg till banan. Funderade över ljudet men bestämmde mej för att testa på banan, sagt och gjort, jag körde in i depån efter 4-5 varv vid rödflagg och stannade där, nu var missljudet inte bara ett missljud utan även ett läckage. Oljan var på ramen under tanken och kommer från luftburken (cyl 1), troligen via vevhusventilation?? (gissar nu mest och den som har kunskaper i ämnet, SNÄLLA HJÄLP MEJ!!) Att motorn skjuter olja skulle lätt kunna ordnas genom att släppa ut för en mängd om man nu har överfyllt, men så är inte fallet, oljenivån är bra. Kamkedjesträckaren är min spontana gissning.. Va tror du?

Körde hem från banan till garaget utan att belasta motorn och hörde inget missljud, har inte kört så mkt med missjudet så jag kan svara på om det bara uppkommer vid högre varvtal, 10k+ men skulle gissa på at det är så.. inte läge att köra vidare på banan med läckage å skära motorn bara för att lyssna lite till..

Tips och råd mottages tacksamt!

/Berra

Det låter som att du har lite väl hög vevhus komp, därav att det, som du säger, trycks upp olja i luftburken, sen brukar det mycket riktigt läcka ut på ramen ur den där lilla gummiproppen.
Jag har svårt att tänka mig att kamkedjesträckaren skulle orsaka det, även om dom är kassa, och låter "klonkigt", men det är mest vid avslag. Av med tank å luftburk å mät komp på cylindrarna, jag tror du har blivit av med en kolvring eller två. Dom kostar dryga 800 kr :( Men det finns dyrare saker som kan gå sönder :hihi

För hög komp?

Skicka in på verksan å va glad?

Börja med att mäta vevhuskomp? För att kostatera kolvringsbyte? Kan det då vara aktuellt med att byta ringarna på alla 4 cyl. eller bara den där det skjuter, kanske dumma frågor, men nybörjare, eller nästan iaf.. Var hittar jag rimliga siffror för kompressionen och hur ska de ligga och vad gör jag om de skiljer för mkt eller ligger över rimlig nivå?

Läge att byta kamkedjesträckaren i samband med verstadsbesöket, eller finns det någon händig i närheten av Linköping som vill ta sig an mina promlem?

Nej, du mäter kompet i cylindrarna, via tändstiftshålen :tummenupp Biltema har mätare för ca hundringen har jag för mig. Ska ligga nånstans mellan 10 och 13 ungefär. Har siffror för 750 nånstans, inte helt hundra vad du ska ha, men borde vara samma härad.
Över är nog INGEN risk :hihi men under = hål i packning eller kolvringar, i första hand. Andra hand är trasiga ventiler, hål i blocket mm, men det verkar inte så troligt i ditt fall.

Du gör det lätt själv, att lyfta av topp och cylinderrad kan du göra med motorn i ramen tom! Du behöver långa 12mm-hylsor för toppen, resten är ganska standard.
Kamkedjesträckaren byter du i samma veva ja, men det gör du också lätt själv! På 750 ska pil 1 på avgaskammen ligga i kant med blocket, sen räknar du från å med pil 2 (som pekar rakt upp), 15'e rullen i kedjan ska vara mitt för pil 3 på insugskammen, klart :tummenupp MEN DET KAN SKILJA MOT EN 600!
Missade en sak förut! På höger sida finns två pluggar i änden på vevaxeln, lossa dom. I den övre finns en liten skåra, vrid på kammen (det sitter en 14mm bult där du kan skruva på, men ta ur tändstiften först!) tills du ser ett streck, den ska ligga i linje med skåran i övre hålet. Låter lurigare än det är, det ger sig när man sitter med det :)

Last edited:
Grymt Hoztic

Du verkar ha järnkoll, men lite problem här nu. Har en spann med blandade verktyg och tycker inte om när saker går sönder, att fixa grundläggande saker som att byta tank, b.pump, olja filter å spänna kedjan, där e min kunslapsnivå ungefär, så tror du att jag klarar att plocka isär, felsöka hitta å åtgärda. Jag är inte negativt inställd till att försöka men jobbigt om jag börjar å inte ror hem projektet.. å ska jag offra 7 av 11 m2 til att ställa hojjen i delar i mitt studentrum?

Har handlar de om att mäta komp, hitta fel, köpa in å montera, vad e svårast?

Är det värt de, hamnar jag på 2000 själv och 7 på verkstad, eller va kan man tro, sparar jag 5 lax kan jag ställa av hojjen å ha den i rummet resten av året för att sälja pärlan i början av nästa år?

/Berra

Nej, du mäter kompet i cylindrarna, via tändstiftshålen :tummenupp Biltema har mätare för ca hundringen har jag för mig. Ska ligga nånstans mellan 10 och 13 ungefär. Har siffror för 750 nånstans, inte helt hundra vad du ska ha, men borde vara samma härad.
Över är nog INGEN risk :hihi men under = hål i packning eller kolvringar, i första hand. Andra hand är trasiga ventiler, hål i blocket mm, men det verkar inte så troligt i ditt fall.

Du gör det lätt själv, att lyfta av topp och cylinderrad kan du göra med motorn i ramen tom! Du behöver långa 12mm-hylsor för toppen, resten är ganska standard.
Kamkedjesträckaren byter du i samma veva ja, men det gör du också lätt själv! På 750 ska pil 1 på avgaskammen ligga i kant med blocket, sen räknar du från å med pil 2 (som pekar rakt upp), 15'e rullen i kedjan ska vara mitt för pil 3 på insugskammen, klart :tummenupp MEN DET KAN SKILJA MOT EN 600!

Som sagt, enklare felsökning kommer du långt med, mät komp, titta efter läckage mm, å kör du fast så kan nog SH det mesta. Det är inte speciellt svårt, gixxrar är väldigt lättmeckade! :tummenupp
Å gör du allt själv så är det ju enbart reservdelarna du betalar för, kanske verktyg för nån hundring, å du lär dig massor ;)
Å ja, jag skulle lätt ha hojen i studentrummet ;) Fast jag skulle nog lossa alla slangar till tanken utomhus :D

Jag ändrade lite i inlägget ovan, glömde en sak i stressen förut :huvet Kolla där så du gör rätt om du river :)

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...