Yamaha R6 00 motorrassel

Flipboat

AlphabeastMC.com
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
R6
Jag fick ett rassel i motorn på min Yama R6 -00 idag, tycker att det verkar komma från höger sida och ganska högt upp. Det är även på tomgång, men däremot så tror jag att det tar typ 15 sekunder vid kallstart innan det börjar slamra liksom?!

Det finns olja i, har inte nyligen bytt olja, hojen har gått 4000 mil och visst är det dags att justera ventilerna men inte borde dom börja låta illa plötsligt väl? Nån föreslog kamkedjesträckare, vad tror ni experter?

Försökte spela in en liten filmsnutt men där låter väl inte helt identiskt med verkligheten...
[YOUTUBE-ID]Gd9khX83V7k[/YOUTUBE-ID]

Eftersom det ska kontrolleras ventiler är det nog läge för en liten kedje/sträckarinspektion. Högra sidan är kamkedjesida.

Detta ska följas, har tendens till samma oljud på min 99.. Min är nybytt olja+filter, problem kvarstår..

Nja, tar lärdom av andras misstag :banana.. Nä de vore jävligt nice att få den tyst, inte mkt skrammel men lite grann :)

det är garanterat kamkedjespännaren så där lät min exakt har nyss bytt men ja har ej fått bort det helt men ja gjorde misstaget o köpa en manuell sträckare mycke krångligare köp en orginal själv justerande

det är garanterat kamkedjespännaren så där lät min exakt har nyss bytt men ja har ej fått bort det helt men ja gjorde misstaget o köpa en manuell sträckare mycke krångligare köp en orginal själv justerande

:tummenupp Manuell sträckare är stenålder. Det finns automater som fungerar, använd en sådan.

skönt att höra, hoppas verkligen på det...känns som det billigaste alternativet om jag säger så :)
Skall lämna in den snart på storservice, passar på att få spännaren bytt till en automatisk då :banana förhoppningsvis så försvinner allt ljud då.

:tummenupp Manuell sträckare är stenålder. Det finns automater som fungerar, använd en sådan.

Bokat tid hos mek och skall få en automatisk variant :tummenupp

Nja, tar lärdom av andras misstag :banana.. Nä de vore jävligt nice att få den tyst, inte mkt skrammel men lite grann :)

lägger upp info när jag fått tillbaka hojen (lämnar in den 4 maj) från verkstan...hoppas, hoppas att allt rassel försvinner :Bugar

fortsättning följer...

Last edited:
skönt att höra, hoppas verkligen på det...känns som det billigaste alternativet om jag säger så :)
Skall lämna in den snart på storservice, passar på att få spännaren bytt till en automatisk då :banana förhoppningsvis så försvinner allt ljud då.

Bokat tid hos mek och skall få en automatisk variant :tummenupp

lägger upp info när jag fått tillbaka hojen (lämnar in den 4 maj) från verkstan...hoppas, hoppas att allt rassel försvinner :Bugar

fortsättning följer...

Kommer sitta klistrad här tills dess! (kan va för att ja ändå inte kan köra, väntar på luft/bränslefilter) :yoparty

Nu så!
Lämnade in hojen förra veckan :) Resultat: visade sig vara kamkedjesträckaren som behövde bytas.
Skall hämta den imorrn, då klar efter både storservice och kamkedjesträckarbyte, får se om hojen låter nåt...

Nu så!
Lämnade in hojen förra veckan :) Resultat: visade sig vara kamkedjesträckaren som behövde bytas.
Skall hämta den imorrn, då klar efter både storservice och kamkedjesträckarbyte, får se om hojen låter nåt...

Får man fråga vad servicen kostade? Min R6 -00 har gått snart 3800 mil och nog dags för en ordentlig genomgång. Köpte den av mc-handlare för några veckor sen men har inga papper på vad som är gjort i service-väg så skulle vara tryggt att få den kollad och genomgången. Efter att gjort kamkedjebyte på min Golf VR6 2 gånger på mindre än 2 månader är jag inte jättesugen på att meka motor mer. :huvet

Får man fråga vad servicen kostade? Min R6 -00 har gått snart 3800 mil och nog dags för en ordentlig genomgång. Köpte den av mc-handlare för några veckor sen men har inga papper på vad som är gjort i service-väg så skulle vara tryggt att få den kollad och genomgången. Efter att gjort kamkedjebyte på min Golf VR6 2 gånger på mindre än 2 månader är jag inte jättesugen på att meka motor mer. :huvet

Behövde inte ventiljusteras, så det gick på 3500:- Ett bra pris, men ingen aukt.Yamaha verkstad. Hade det behövts justeras så skulle det blivit 4500:- för servicen.

Det är nog dags att lämna in din på service snart låter det som...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026