Missljud Yamaha FZ8

Piddekiller

Ny medlem
Gick med
25 May 2019
Hoj
Yamaha FZ8
Inte mycket till sporthoj men kanske kan få hjälp ändå!

Upptäckte i förra veckan ett udda missljud från min Yamaha FZ8 -12 med 600 mil. Vid gaspådrag hörs ett prasslande/rasslande ljud från vänster sida av motorn. Det påminner väldigt mycket om en läckande grenrörspackning på bil. När motorn blir belastad låter det och så fort man släpper gasen försvinner det. Vid väldigt lite grundgas går det inte att höra heller. Ljudet är tydligast när jag gasar på och lyfter ut vänster knä (som troligen blockerar ljudet annars).

Har försökt återskapa det med fri gas men hör inte så mycket då. På tomgång kan jag dock höra ett tickande/rasslande ljud från vänster framsida av motorn. Väldigt vagt och skulle lika gärna kunna vara naturligt motorljud från kamkedja eller så. Har en video på det.

Jag har försökt känna runt grenröret efter läckage men hittar inget. Hittade ett ytterst litet läckage vid skarven till slip-on, men ljudet kommer inte därifrån.

Kedjan är välsmord och rätt spänd.

Uppskattar verkligen tips på var jag borde leta/felsöka!

Skulle kunna vara ljud från kedjan nere vid framdrev som du hör? Du får inte samma ljud när du enbart står still o ger gas.

Inte omöjligt. Jag provade dock hissa upp den på depåstöd och hade sambon till att snurra bakdäcket som fan, hörde inget märkligt alls då. Tyckte det var väldigt tyst och fint. Borde inte kedjan låta hela tiden och inte bara vid gaspådrag?

En tanke jag hade var om det kan vara någon sorts insugsljud?

När man sitter på hojen så sträcks kedjan lite iom att man belastar bakdämparn/fjädern så svingen kommer en bit längre ifrån framdrev o kedjan sträcks. Vid gaspådrag så ökar det avståndet lite mer o då kommer ljudet? När du släpper gas så går den tillbaka o ljudet försvinner. Hur är status på kedja o drev?

När man sitter på hojen så sträcks kedjan lite iom att man belastar bakdämparn/fjädern så svingen kommer en bit längre ifrån framdrev o kedjan sträcks. Vid gaspådrag så ökar det avståndet lite mer o då kommer ljudet? När du släpper gas så går den tillbaka o ljudet försvinner. Hur är status på kedja o drev?

Tänkte inte ens på det. Skyller på att jag fortfarande är ny i mc-världen..

Jag hade hojen inne för däckbyte någon vecka sedan och kedjan är mer spänd efter det, inte mycket mer, men mer. Ska mäta imorgon och se. Mycket möjligt att den blev för hårt spänd av däcksnubben.

Status på kedja och drev skulle jag säga är bra. De har gått 600 mil och kedjan är smord med jämna mellanrum.

Jag tror på kedjeskrammel mot framdrev i första hand. Jag rek att köpa gummiklädda drev för de går väldigt tyst o fint. I första hand köper man enbart gummiklätt framdrev men de finns bakdrev också.
Ta bort kedjeskyddet och kolla om de är drev utan gummi för de lever om en hel del i vissa farter.

https://www.ebay.com/itm/JT-Front-S...364918?hash=item4d8e81fb36:g:xn4AAOSwJBhcfkkT

Borde det inte vara konstant skrammel om det vore knas med framdrevet? Och borde jag inte märkt det tidigare då? Detta ljudet kom liksom efterhand under 100 mils körning utspritt på ett antal veckor.

Testade lite idag och la på gas tills jag hörde ljudet för att se när det dyker upp. När jag kör i 70 och ligger på 6an kommer ljudet gradvis när jag ger gas, och det dyker upp så fort motorn måste jobba nog mycket för att hålla farten. Provade frikoppla men hålla kvar samma gas när ljudet dök upp och de försvann det direkt.

Kedjespelet ligger på mellan 20-25 och den känns inte överspänd när jag sitter på hojen heller.

När jag var inne på däckservice anmärkte killen på att jag använde vaxbaserad kedjespray, och la på Silkolene Chain Lube. Efter det har jag lagt på samma vid tvätt. Detta är betydligt kladdigare och fingrarna blir kladdiga, räliga och svarta så fort jag rör kedjan. Tänker att detta borde producera mer ljud än mitt tidigare kedjevax... Men kan det vara orsaken till ljudet?

Kedjerassel från framdrev kommer vid ett vist gaspådrag typ som du upplever. De behöver inte va fel på drev o kedja men de låter värre o värre ju slutare de blir. Min sprillans nya kedja och drev rasslar mest i låga farter under 50kmnt för i högre fart hörs de inte lika väl.
Vilken kedjesmörj du använder har liten betydelse.

Jag tror du har rätt.

Hade av skyddet till framdrev idag och inspekterade. Allt såg prima ut och hittade inget som skulle kunna vara tokigt. Det fanns en plastskena precis innan drevet och någon decimeter in på svingen där kedjan sprakade emot när jag rullade på bakdäcket, antar att detta är normalt och ett sätt för att se till så kedjan går rätt? Bild på framdrevet nedan.
https://imgur.com/UpZjBVu

Åkte ut och körde en sväng. Ljudet upplevdes mycket högre och tydligare än innan. Körde in till ett övergivet industriområdet för att försöka filma med mobilen medan jag kör. På de övergivna vägarna passade jag på att trycka ner huvudet bredvid motorn medan jag körde sakta. Hörde ljudet tydligt, och när jag släppte gasen var ljudet kvar men ändrade ton. Provade stänga av motorn i farten och då blev det väldigt tydligt att det är kedjan/framdrevet som låter.

Här är video på ljudet (handskarna är av för att jag filmar..).
https://youtu.be/CBQIv41HJBg

Blir dock inte klok på varför det låter såhär. Hojen har inte gjort det förr, det kom först efter däckbyte och nytt kedjesmörj. Kedjan är som sagt spänd enligt spec och både fram/bakdrev ser som nya ut.

Gummibeklädda drev osv skulle kunna vara en lösning. Men det borde väl inte behövas? I och med att det inte låtit såhär tidigare?

Last edited:
Jag såg på bilden att de sitter ett gummidämpat framdrev på hojen! Iom att ljudet uppkom vid byte av däck och kedjepänning så måste ljudet ha med kedjans spänning att göra.
Filma hur spänd kedja du har nu.
Vet du hur långt kedjan gått?
Sluta kedjor och drev kan låta förskräckligt vid viss spänning!
Mät hur slut kedjan är genom att sträcka ut den max och mäta mellan x ant länkar. Kolla i servicehäftet så står nog max utsträckt kedjemått där.

Här länk på hur man mäter kedjan. Mät mellan 18 pinnar centrum till centrum
den får max va utsträckt till 272mm byt kedja om den är så utsträckt. Mät detta mått runtom kedjan för en länk kan va tvärslut/skuren. Alla kedjorna 520/525/530 har samma 272mm sluthetsmått de är samma cc mått på dem. Du behöver inte spänna kedjan med hojens sträckare som på filmen.Kila in något (träkloss) mellan kedja och sving så den sträcks de går bet fortare och enklare.

https://www.youtube.com/watch?v=ABoHKdGv7sw

Last edited:
Kedja och drev har inte gått mer än 600 mil så det borde inte bara slut. Förra ägaren har servat den regelbundet på Yamaha auktoriserad verkstad så jag förutsätter att den inte varit för spänd tidigare och slitits ut på grund av det.

Länken till din video funkade inte, men ska försöka hitta den på youtube.

När jag mäter hur spänd kedjan är ligger den på runt 25 mm med hojen på sidostödet. Tror spec. är 20-30 mm. Men det kan ju ändå vara så att den är lite mer spänd än tidigare och det är vad som producerar ljudet. Ska fixa en video som visar hur spänd kedjan är!

Jag ska in på årsservice den 25/6 och ska be dem kollar över kedjan då också. Tror ni det är några problem med att köra tills dess?

Tycker det är så skumt med ljudet när hela drivpaketet verkar OK och allt är spänd enligt specifikationerna.. Blir lite smått knäpp på detta!

I helgen upptäckte jag vibrationer i hela hojen vid jämn fart av 120-130kmt de fanns kvar även i högre fart men bet mindre än just 120-130 på 6ans växel. Jag misstänkte genast att framdrevets mutter lossnat och så var fallet drevet va löst och skallrade. Jag drog åt det och trodde felet skulle va borta men de blev bara 50% mindre vibbar. Jag misstänker nu lagren i bakhjulet både ryckutjämnarens lager 2st och själva hjullagren 2st. Har beställt 4st nya SKF lager samt packboxar från ebay för runt 450kr ink packboxar och frakt. KTMshop skulle ha 170kr st + packboxar + frakt:gnissla
Men jag är långt från säker på att de är lagren som spökar men hoppas på det. Kedjan tror jag är ok den har gått ca 1000mil och de va en dyrare kedja. Vibrationerna är väldigt snabba och regelbundet om ni fattar jag menar. Om en länk skulle kärva skulle vibrationerna komma i en annan takt de stämmer inte med länkkärvning tycker jag.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!