MIRA-fräsning?

LwL

evigt undrande
Gick med
31 Aug 2009
Ort
Vimmerby
Hoj
e-reggad jordfräs...
Jag har tänkt slipa och blästra loppen. Men behöver jag fräsa sätena med eller räcker det med att slipa in ventilerna?
Och hur stor skillnad gör en fräsning.
Behöver jag nya ventiler om jag fräser?
Tacksam för svar...
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    240 KB · Visningar: 156
  • 2.jpg
    2.jpg
    231.9 KB · Visningar: 92
Nu är jag inte toppexpert så du får vänta på DrBike eller Brinken....

Men skall du blästra förbränningsrummen med något som avverkar en del så kan det nog åtgå lite väl mycket armstyrka och ventilsippasta för att slipa in det för hand. Skall du MIRA är det läge att se över ventilernas tätyta också men det är inget absolut måste att byta dem.
 
Vad sitter det för ventiler i?
Titan ska man inte "Slipa" in. Dom håller inte då.
Stålventiler går bra att Slipa.

Var högst kritisk till ventilstyrningarna innan du bestämmer vad du ska göra. Ingen ide att jobba vidare med grejerna om styrningarna inte är bra.

Vad är det för topp?

Mats
 
Vad sitter det för ventiler i?
Titan ska man inte "Slipa" in. Dom håller inte då.
Stålventiler går bra att Slipa.

Var högst kritisk till ventilstyrningarna innan du bestämmer vad du ska göra. Ingen ide att jobba vidare med grejerna om styrningarna inte är bra.

Vad är det för topp?

Mats

Toppen är från en zx-6 1992.
Hur vet jag om det är titan, är titan magnetiskt?
Och om det är stålventiler, vad kan det då tänkas vara för stål?
 
Nu är jag inte toppexpert så du får vänta på DrBike eller Brinken....

Men skall du blästra förbränningsrummen med något som avverkar en del så kan det nog åtgå lite väl mycket armstyrka och ventilsippasta för att slipa in det för hand. Skall du MIRA är det läge att se över ventilernas tätyta också men det är inget absolut måste att byta dem.

Tanken var väll att blästra med så finkornigt som möjligt. Men det är klart nog blir det lite slipa alltid...
Har ni några tips angående slipning av ventilens tätyta, jigg/mall, bandputs, slipsten, bryne?
Och vilken vinkel det kan tänkas vara på tätytan på ventilen?

föresten...
kollade upp vad packningar och dyl skulle kosta...
kolvringar skulle gå till 400 riksdaler styck...lagom kul 1600kr käns sådär.

Finns det inte pirat alternativ som är något bra?
Kan någon komma med tipps?
 
Last edited:
Hur får man såna att täta då? :va

Man fräser ventilsätet med rätt vinkel från början och sen är det tätt...

Tanken var väll att blästra med så finkornigt som möjligt. Men det är klart nog blir det lite slipa alltid...
Har ni några tips angående slipning av ventilens tätyta, jigg/mall, bandputs, slipsten, bryne?
Och vilken vinkel det kan tänkas vara på tätytan på ventilen?

föresten...
kollade upp vad packningar och dyl skulle kosta...
kolvringar skulle gå till 400 riksdaler styck...lagom kul 1600kr käns sådär.

Finns det inte pirat alternativ som är något bra?
Kan någon komma med tipps?

Vad skall det sitta på för moppe?
 
Last edited:
Man fräser ventilsätet med rätt vinkel från början och sen är det tätt...



Vad skall det sitta på för moppe?

zx6 eller zzr.
det är sporttouringmodellen av zx6-r ninja

Jag håller på att bygga lite...
Har gjort ny bakram med passande r6 bak och egenhändigt gjutet lamphus.
Jag har tänkt posta en tråd med bygget i "hojbyggen", har tagit lite bilder under resans gång, men har bara inte fått tummen ur att gjöra det än.:)
 
Hur får man såna att täta då? :va
Svarar på denna väldigt gamla fråga

Enligt Haynes manual för tex Busa så står det att titanventiler har en beläggning som blir förstörd om man försöker slipa/putsa in dessa
Busa gen 1 stålventiler
Busa gen 2 (2008) titanventiler)

Vet dock att Haynes manualer inte alltid är de bästa, så jag kombinerar min med Clymer bla
 
Kolla om de är täta nu genom att hälla i rödsprit i insugs/utblåskanalerna. De duger om du trycker fast ventilen med fingrarna så hårt du orkar. Om någ fuktar så slipa in dem för handa undantag om de är Titanventiler.
Och blästra förbränningsrummet är ingen mening, de duger att bara putsa av det med putsduk svinto eller sandspapper.
 
Toppen är från en zx-6 1992.
Hur vet jag om det är titan, är titan magnetiskt?
Och om det är stålventiler, vad kan det då tänkas vara för stål?
Titan är inte magnetisk (eller i alla fall en kraftig skillnad mot stål). Enkelt att kolla med en magnet. Skrivs längre ner att man inte kan slipa titan. Varför?
 
Titan är inte magnetisk (eller i alla fall en kraftig skillnad mot stål). Enkelt att kolla med en magnet. Skrivs längre ner att man inte kan slipa titan. Varför?
Det är en ytbehandling på tätningsytan. Slipar man bort den blir ventilen/ytan för mjuk.

Vikten skiljer ganska påtagligt, så man känner om det är en titanventil, eller stål
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ
Kolla om de är täta nu genom att hälla i rödsprit i insugs/utblåskanalerna. De duger om du trycker fast ventilen med fingrarna så hårt du orkar. Om någ fuktar så slipa in dem för handa undantag om de är Titanventiler.
Och blästra förbränningsrummet är ingen mening, de duger att bara putsa av det med putsduk svinto eller sandspapper.
Säkrare att använda spolarvätska om man vill det.
 
De va intressant, varför är spolarvätska säkrare?
På vilket sätt är de säkrare?
Ja, nä, jag tänkte på antändningsrisken

Spolarvätska är väl lite snällare att sulla med även om den säkert brinner den med.

Tror senast jag höll på med detta hade jag en skvätt rödsprit som jag spädde ut med vatten för att få mer vätska att testa med så att säga...

Jag applicerade sedan tryckluft lite lätt från portarna och tittade efter bubblor. Men i detta sammanhang kan man ju lika gärna använda enbart kranvatten...
 
Last edited:
Ja, nä, jag tänkte på antändningsrisken

Spolarvätska är väl lite snällare att sulla med även om den säkert brinner den med.

Tror senast jag höll på med detta hade jag en skvätt rödsprit som jag spädde ut med vatten för att få mer vätska att testa med så att säga...

Jag applicerade sedan tryckluft lite lätt från portarna och tittade efter bubblor. Men i detta sammanhang kan man ju lika gärna använda enbart kranvatten...
Kranvatten har väl ändå betydligt högre ytspänning än rödspriten så ger inte lika rättvisande resultat för ev läckage? Antändningsrisken för några ml rödsprit känns som en mindre risk ärligt talat.
 
Ja, nä, jag tänkte på antändningsrisken

Spolarvätska är väl lite snällare att sulla med även om den säkert brinner den med.

Kranvatten har väl ändå betydligt högre ytspänning än rödspriten så ger inte lika rättvisande resultat för ev läckage? Antändningsrisken för några ml rödsprit känns som en mindre risk ärligt talat.
Spelar ingen roll vad det är för vätska om man kollar luftläckage.

Men om man bara använder vätska är väl ren rödsprit absolut bäst....Men brandfarligt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top