Minsta möjliga lagliga hjälm?

Jag vet! Visst är det underbart? :D
Nu vet jag inte va du har för hoj men du kan ju montera en sissybar och hänga vurp-ollonet på den
Det går ju hänga dit tex en biltema integralhjäm som är både säker och billig
 
22.06 är den standard som nya hjälmar skall uppfylla.
Har man en femhundralronorskalle så kan man handla hos Karlssons, vill man vara rädd om skallen köper man ett etablerat märke och betalar lite mer.
Det finns fortfarande 22.05-hjälmar att köpa till reducerat pris och det är inte dåliga hjälmar, bara inte det allra bästa.
Trodde inte att alla nya hjälmar bara pga en ny standard kommer få ***** hos Sharp
och så var det inte heller.
1718959479231.png
Och den enkla sanningen är att vi som fortfarande skriver här på SH har med undantag för ungdomarna alla klarat krascher i "undermåliga" hjälmar enligt senaste standard, de har varit bra nog. #
Tror jag läst att vanligaste dödsorsaken för MC-förare är idag bröstskador.
Vilket inte hindrar att jag kör utan bröstskydd.
# Hmm, vill själv vid ny hjälm ha minst **** hos Sharp :rodnar
 
Last edited:
Klart som fan det är lagligt sälja icke godkända hjälmar. Bara googla. Dom finns överallt. Även svenska återförsäljare finns.
Det är dock knappast lagligt att säga att en hjälm uppfyller en viss standard om den inte gör det. Om det är så i detta fallet är oklart förstås men kvalitetskontrollen på Amazon är obefintlig och de brukar hänvisa till att enskilda säljare på Amazon står för det och att de själva inte tar ansvar.
 
Det är dock knappast lagligt att säga att en hjälm uppfyller en viss standard om den inte gör det. Om det är så i detta fallet är oklart förstås men kvalitetskontrollen på Amazon är obefintlig och de brukar hänvisa till att enskilda säljare på Amazon står för det och att de själva inte tar ansvar.
Nej men det gör dom väl inte heller. Men man kan ju göra som politiker och säga nåt som liknar sanningen. Eller så kan man ju som konsument kolla själv med. Har hjälmen horn och blänker som en discokula kan man ju faktiskt fundera på om det här verkligen är en hjälm som är lämplig för mitt nästa adv äventyr.
 
Klart som fan det är lagligt sälja icke godkända hjälmar. Bara googla. Dom finns överallt. Även svenska återförsäljare finns.
Det är lagligt så länge man inte säger att det är för MC-bruk.

Personligen tycker jag väl att vi kunde lätta på hjämkravet och låta folk välja efter vett och sans istället. Frihet och egenansvar.
 
Det är lagligt så länge man inte säger att det är för MC-bruk.

Personligen tycker jag väl att vi kunde lätta på hjämkravet och låta folk välja efter vett och sans istället. Frihet och egenansvar.
Visst, men då kommer ju också Darwin att få lite mer spelrum… Bra eller dåligt?

Det trista är att det oftast blir ett större ”uttag” bland de som bara hade otur i valet av föräldrar.
 
Visst, men då kommer ju också Darwin att få lite mer spelrum… Bra eller dåligt?

Det trista är att det oftast blir ett större ”uttag” bland de som bara hade otur i valet av föräldrar.
Darwinism kan jag för all del uppskatta, men ju fler stolpskott som kör ihjäl sig utan hjälm, desto fler begränsningar för oss som har rätt utrustning.
 
Siffror ur en stor amerikansk undersökning (dragna ur minnet):

Vanligaste skadan på huvudet är vänstersidan av ansiktet ned i asfalten (38% av olyckorna). Näst vanligast är högersidan av ansiktet ned i asfalten (36% av olyckorna). Baksidan av huvudet är typ 18% och mitt på huvudet 8%.

Bra idé med öppen hjälm? Nej.
Den undersökning kanske var gjord i en stat utan hjälmtvång ?
Körde på 60-talet med öppen jethjälm. På 4 vurpor, alla med hjälm, två gånger var hjälmen i action, huvudet i gatan och med huvudet in i ett träd. Fick inga yttre huvudskador alls. Ja "hjälmen i gatan" skrotade jag så snart som möjligt efteråt för Visiret hade gått sönder och gett mig ett jack över vänster öga. Så det blev en ny Jethjälm med MC-glasöon i fortsättningen.
 
Den här verkar ju kvala in på att vara riktigt behändig, och certifierad:

View attachment 499989
Men bara certifierad i USA !
DOT Helmet Standard:
This stands for “Department of Transportation,” (not “doin’ our thang”) but the standard is FMVSS 218, the Federal Motor Vehicle Safety Standard #218, Motorcycle Helmets, and it is applicable to helmets sold in the U.S. for on-road use.
 
Men bara certifierad i USA !
DOT Helmet Standard:
This stands for “Department of Transportation,” (not “doin’ our thang”) but the standard is FMVSS 218, the Federal Motor Vehicle Safety Standard #218, Motorcycle Helmets, and it is applicable to helmets sold in the U.S. for on-road use.
Ja…men…har dom annan tjocklek på skallbenet i USA?
Köp!
 
Ja…men…har dom annan tjocklek på skallbenet i USA?
Köp!
Nej, men deras teststandard testar inte slag mot samma ställen på hjälmen som vår. DOT är inte nog för att hjälmen ska vara godkänd i EU.
 
På ämnet standarder för hjälmar


Och


Ryan är bildande och underhållande på en och samma gång. 🙂

Jag skulle likt flertalet andra inte köra i öppen hjälm. I frågan från TS har jag inget svar men rekommenderar att inte ta med en co-pilot utan att se till att denne har minst lika hög skyddsnivå som du. Vilket var meningen vad jag förstått, att ha sämsta hjälmen själv.
 
1718992448853.png
1000010794.jpg1000010792.jpgydiving-helmets/products/tonfly-tfx-skydiving-helmet

Totalvikt ca 950g;
Pris: plus 6000:-

Kan någon förklara hur denna (icke godkända hjälm för Mc, fallskärmshjälm) skulle vara sämre än den billigaste integralhjälmen som är godkänd.

Helt seriös fråga utifrån att det skulle vara suveränt om den kunde godkännas och hålla måttet, enligt egen erfarenhet av att ändå prövat den i över 200km/h.
Bättre uppsikt, mindre vindkänsligt med lägre vikt, och lätt att manövrera huvudet.
Är det frigoliten som i slutändan gör en hjälm säker, då den är det som gör mc hjälmar större?
 
Tanken med en fallskärmshopparhjälm är väl att skydda om du trillar omkull okontrollerat o slår i huvudet vid landningen, förmodar att farten inte är så hög då, har i o f s bara hoppat i övningstorn så jag kan ju ha fel.
En mc-hjälm ska ta hand om skallen mot en sten eller räcke eller annat otrevligt i motorvägsfarter plus moms och i värsta fall ta smällen när hojen kommer snurrande.
 
View attachment 499998
View attachment 499996View attachment 499997ydiving-helmets/products/tonfly-tfx-skydiving-helmet

Totalvikt ca 950g;
Pris: plus 6000:-

Kan någon förklara hur denna (icke godkända hjälm för Mc, fallskärmshjälm) skulle vara sämre än den billigaste integralhjälmen som är godkänd.

Helt seriös fråga utifrån att det skulle vara suveränt om den kunde godkännas och hålla måttet, enligt egen erfarenhet av att ändå prövat den i över 200km/h.
Bättre uppsikt, mindre vindkänsligt med lägre vikt, och lätt att manövrera huvudet.
Är det frigoliten som i slutändan gör en hjälm säker, då den är det som gör mc hjälmar större?
Jag gissar att Skydivinghjälmen är konstruerad för att skydda fallskärmshopparen's huvud och ögon mot vinden i hastigheter över 200km/h. Och underlätta för "trix" och manövrar i formationer. Skydivinghjälmen är inte konstruerad för att skydda fallskärmshopparen vid kraschlandningar i tex. stenig terräng.
Normalt landas det ju med fallskärm på gräsmatta, fält, mosse, flygfält.
 
(Kollisioner i luften kan nämnas som kritiska, utöver annat som nämnts. )

I alla fall, om yttersta skalet då i sig är motsvarande hållbart o lika tjockt, vilket jag finner rimligt utifrån beskrivningen.
Då kan det innebära att det som faktiskt ger oöverträffad skydd, är tjockleken på frigoliten,ja, grövre hakparti spelar säkert också in,

men... en värsting Shoei för race, ca 1350g, plus 10 tusen i pris, jämfört med en hyfsad budget version för dryga tusenlappen!?
Får vi valuta för prisskillnaden?

För då kan rimligen en motsvarande mindre hjälm besitta samma kvaliteter som den dyra Shoein, och på så sätt vara uppbyggd på samma gods mm, och likväl anses vara ett mindre skydd än en budget hjälm m plastskal, som godkänts för sin skyddande effekt, som då kan härledas till frigolitens funktion, o då kan priset ifrågasättas?

Nånstans överskattar vi troligen tron på att skyddet är så mkt bättre att det är värt kronorna.

Antingen duger en billig hjälm lika bra i funktion som en dyr, eller så kan en liten ge fullgott skydd om egenskaperna i materialet är så mkt bättre som priset antyder, blir min slutsats för stunden .
Hänger det på frigoliten känner jag mig nog blåst.
 
(Kollisioner i luften kan nämnas som kritiska, utöver annat som nämnts. )

I alla fall, om yttersta skalet då i sig är motsvarande hållbart o lika tjockt, vilket jag finner rimligt utifrån beskrivningen.
Då kan det innebära att det som faktiskt ger oöverträffad skydd, är tjockleken på frigoliten,ja, grövre hakparti spelar säkert också in,

men... en värsting Shoei för race, ca 1350g, plus 10 tusen i pris, jämfört med en hyfsad budget version för dryga tusenlappen!?
Får vi valuta för prisskillnaden?

För då kan rimligen en motsvarande mindre hjälm besitta samma kvaliteter som den dyra Shoein, och på så sätt vara uppbyggd på samma gods mm, och likväl anses vara ett mindre skydd än en budget hjälm m plastskal, som godkänts för sin skyddande effekt, som då kan härledas till frigolitens funktion, o då kan priset ifrågasättas?

Nånstans överskattar vi troligen tron på att skyddet är så mkt bättre att det är värt kronorna.

Antingen duger en billig hjälm lika bra i funktion som en dyr, eller så kan en liten ge fullgott skydd om egenskaperna i materialet är så mkt bättre som priset antyder, blir min slutsats för stunden .
Hänger det på frigoliten känner jag mig nog blåst.
Tjockleken på cellplasten är viktig för att kunna absorbera mer energi. Ju mindre volym desto mindre förmåga att absorbera energi.
Om tjohej och grabbarna som gör fräsiga hjälmar kunde skala av lite mer cellplast med bibehållen funktion så skulle de definitivt göra det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top