Minsta möjliga lagliga hjälm?

Nu på 4:e dagen efter Trådstarten så har inga lagliga alternativ poppat upp. Så jag tar mig friheten kolla de olagliga. Skidhjälm / Skatehjälm.
View attachment 500061
En Giro Nine Mips går knappast att understiga när det gäller vikt.
Du kör väl hem och byter till en godkänd MC-hjälm direkt ?
Själv har jag en Skatehjälm när jag trampcyklar. Men dom lämnar jag åt dig att kolla upp.

Var inte den där pottan godkänd?
Amerikanska MC-poliser har väl haft såna länge men kanske inte nu längre?

Finns väl flera olika varianter riktade till folk som åker custom. Med tanke på utrymmet så skulle jag ju välja någon sån om jag hade de aktuella önskemålen.
 
B
Kan också på förekommen anledning påpeka att passageraren inte ska ha den här hjälmen, utan då ger jag den hjälm jag har på mig till passageraren och tar den sämre själv.

Jag tror du ska tänka ett varv till på den punkten.
Ifall ni krockar så är det stor sannolikhet att du som förare hamnar underst på marken eller mellan krockobjektet och passageraren. Därav tror jag det är lämpligast att föraren har den heltäckande hjälmen.

Söker man på "short half helmet" hittar man ganska många alternativ. Och så kan man ju kombinera den sökningen med olika önskade hjälmfabrikat.
 
Last edited:
Det här är den minsta godkända hjälm jag har iaf😂😂😂
 

Bifogat

  • 911A4699-B89A-487E-BC95-F2125B27BE66.jpeg
    911A4699-B89A-487E-BC95-F2125B27BE66.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 23
  • 3784FE26-655D-4B85-8147-F5D110790D82.jpeg
    3784FE26-655D-4B85-8147-F5D110790D82.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 23
Redan att köra med ryggsäck kan innebära en risk i de fall man blir skiljd från hojen i hastighet. Risken att man börjar tumla runt kan möjligen öka, likaså riskerar man att "fastna" i ett ogynnsamt läge. Möjligheten att snabbt få kontroll på skinnfärden och rent av kunna styra den något minskar i vart fall.

Att addera ett stort bowlingklot i eller fastspänt utanpå en ryggsäck kan leda till dramatiska situationer vid färd på landsväg i hundra blås utan fordon.
Inse att våld mot ryggtavlan (det man har ryggskydd för) fördelas helt annorlunda om du har 20 -25 cm utstick i form av en hård hjälm. Vilka ryggskydd är dimensionerade och testade för sådant?

Detta är scenarios som du rimligen måste ha övervägt när du planerar att lasta in en hel hjälm i en rygga...?
Nix, det är inte ett scenario jag har räknat med, men trots allt har jag alltid med mig en ryggsäck med lite saker som är bra att ha.
 
Var inte den där pottan godkänd?
Amerikanska MC-poliser har väl haft såna länge men kanske inte nu längre?

Finns väl flera olika varianter riktade till folk som åker custom. Med tanke på utrymmet så skulle jag ju välja någon sån om jag hade de aktuella önskemålen.
Det står att den är godkänd på Amazon. Någon annan sa att det inte nödvändigtvis betyder att den är godkänd, vilket verkar rimligt givet hur seriösa Amazon är. Så det är något oklart. Får väl spara länken och skriva ut något dokument som gör att polisen ser mellan fingrarna om det skulle bli något.

Så som jag har förstått det har USA andra krav än EU. De går efter en standard som heter DOT, medan EU har ECE 22.05 eller 22.06.
 
Det står att den är godkänd på Amazon. Någon annan sa att det inte nödvändigtvis betyder att den är godkänd, vilket verkar rimligt givet hur seriösa Amazon är. Så det är något oklart. Får väl spara länken och skriva ut något dokument som gör att polisen ser mellan fingrarna om det skulle bli något.

Så som jag har förstått det har USA andra krav än EU. De går efter en standard som heter DOT, medan EU har ECE 22.05 eller 22.06.
För att krångla till det ytterligare har USA även Snell-standarden (som väl iofs används som försäljningsargument även i resten av världen). Den är frivillig att leva upp till, men har betydligt hårdare krav än DOT och är mer jämförbar med ECE 22.06. Även Snell uppdateras under åren och finns i olika versioner. Testar även mot skarpa kanter, vilket inte DOT gör.

Sen har vi SHARP. Det fungerar mer som ett EURO-NCAP fast för hjälmar där hjälmen kan få mellan 1 och 5 stjärnor. Observera att SHARP har som krav att hjälmen skall uppfylla ECE 22.06 för att de ens skall testa den.

Hur som helst, det är oavsett bara ECE-godkända hjälmar som är tillåtna inom EU.
 
Oaktat säkerhetsaspekten - Är det någon som har blivit kontrollerad av polisen vad gäller godkännandet av hjälmen ?
Den enda gången jag blivit stannad av polis när jag kört hoj kollade han faktiskt det. Inte så att han lusläste beteckningarna, men han kollade och mumlade något i stil med ”ja, hjälmen verkar ju vara godkänd”
 
Jag kan säga att jag är glad att jag inte hade öppen hjälm då jag testade att åka efter asfalten. Misstänker nog att jag inte skjutit en älg undan hunden tre dagar senare om jag haft öppen hjälm vid krashen utan vistats på sjukhuset istället för i skogen och jaktkojan.

20210909_104743.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top