Minsta möjliga lagliga hjälm?

Det finns siffror där med... :) Bra är att ha körkort, köra nykter och utvilad, köra sin egen hoj, ha den besiktad och försäkrad och inte köra över sin förmåga. Då kan man hålla sig UNDER genomsnittet även för bilister.

Riskbedömningen är det viktiga. Risk betyder inte att det är farligt, utan att det BLIR farligt om man inte gör en riskbedömning och anpassar sig till resultatet.

Med det sagt: köp en bra hjälm. OM det händer något så ångrar man sig rätt fort att man inte lade den där tusingen extra.
Men nej det är inte säkrare att köra mc än bil, sluta snälla rara du. 😚

Och hjälm, menar du att det är säkrare med en godkänd dyr hjälm än en godkänd billig? Tveksamt, det tror jag är på samma skala som om en dyr flytväst skyddar bättre mot drunkning än en bilen billig flytväst. Men du har kanske styrsystem statistik?
 
Jag blir alltid irriterad när någon med oärliga metoder försöker låta vetenskaplig men använder sig av vilseledande eller felaktiga grunder.

Jag beklagar att du så ofta drabbas av min irritation.
Jag tror att du kan släppa förbi sådant lite oftare, jag menar inget illa och jag försöker inte heller låta vetenskaplig utan jag refererade bara till SMC-s statistik...

"Oärliga metoder" är lite väl tendentiöst, ingen försöker lura någon här.
 
Men nej det är inte säkrare att köra mc än bil, sluta snälla rara du. 😚

Och hjälm, menar du att det är säkrare med en godkänd dyr hjälm än en godkänd billig? Tveksamt, det tror jag är på samma skala som om en dyr flytväst skyddar bättre mot drunkning än en bilen billig flytväst. Men du har kanske styrsystem statistik?
Du väljer själv hur säkert det blir, det är budskapet. :krama

Om hjälmen är dyr eller billig....? Tja, ett penetrationstest tex enligt SHARP är bara ETT av de krav som en hjälm skall klara.

Det där brukar seriösa hjälmtillverkare ha koll på. Och de utvecklar bättre hjälmar hela tiden.
 
Du väljer själv hur säkert det blir, det är budskapet. :krama

Om hjälmen är dyr eller billig....? Tja, ett penetrationstest tex enligt SHARP är bara ETT av de krav som en hjälm skall klara.

Det där brukar seriösa hjälmtillverkare ha koll på. Och de utvecklar bättre hjälmar hela tiden.
Om two stroke man OCH Markus är på dig bör du recognice
 
Alla vi som har 3D-skrivare, borde man inte kunna skriva ut en hopvikbar hjälm?
Enkelt också att printa ut den certifiering som är aktuell, direkt i höljet.
Vem kan göra den optimala utgåvan?
En intern trigger för alla som har den läggningen.
 
Alla vi som har 3D-skrivare, borde man inte kunna skriva ut en hopvikbar hjälm?
Enkelt också att printa ut den certifiering som är aktuell, direkt i höljet.
Vem kan göra den optimala utgåvan?
En intern trigger för alla som har den läggningen.
Tror det är lättare att konstruera en hopvikbar 3D-skrivare än en hopvikbar hjälm, men en sådan skulle man ju absolut kunna ha med sig och helt enkelt printa ut en hjälm till den som vill åka med. Termoplasten och frigoliten borde vara teoretiskt möjliga att printa. Sen får man ha inredning och hakremmar med sig för montering. Perfekt passform borde det bli.

Kan inte se några som helst problem med den lösningen, förutom att det krävs tålamod hos alla inblandade - en 3D-utskrift brukar ta rätt många timmar.
 
Alltså… det är förstås jobbigt att behöva köra runt med en stor hjälm i ryggsäcken, men det är ÄNNU jobbigare att behöva köra runt med en helt onödig passagerare där bak.

Låt bli det så löser sig även det första problemet.

Finns ju en och annan passagerare man gärna har med på hojen. Men just de brukar vara rätt planerade i förväg och inget man plockar upp längs vägen....
 
Tror det är lättare att konstruera en hopvikbar 3D-skrivare än en hopvikbar hjälm, men en sådan skulle man ju absolut kunna ha med sig och helt enkelt printa ut en hjälm till den som vill åka med. Termoplasten och frigoliten borde vara teoretiskt möjliga att printa. Sen får man ha inredning och hakremmar med sig för montering. Perfekt passform borde det bli.

Kan inte se några som helst problem med den lösningen, förutom att det krävs tålamod hos alla inblandade - en 3D-utskrift brukar ta rätt många timmar.
Det finns ju så många som inte funderar över att sätta rondellen in sin nyvunna kafferäserdröm, så….vi kör!
 
Du väljer själv hur säkert det blir, det är budskapet. :krama

Om hjälmen är dyr eller billig....? Tja, ett penetrationstest tex enligt SHARP är bara ETT av de krav som en hjälm skall klara.

Det där brukar seriösa hjälmtillverkare ha koll på. Och de utvecklar bättre hjälmar hela tiden.
I så fall var budskapet väldigt otydligt formulerat. Bil är säkrare mc. Det vet exakt alla.

Självklart kan man påverka massor själv. Å andra sidan är det, anekdotiskt ja, enligt mig ofta en yttre omständighet som du inte kunde kontrollera som ställer till det.

Att en hjälm för 11 jämfört för en som kostar 10 är säkrare tror jag inte på.

Punkt och slut på lektionen. 🫶🏻
 
Alla vi som har 3D-skrivare, borde man inte kunna skriva ut en hopvikbar hjälm?
Enkelt också att printa ut den certifiering som är aktuell, direkt i höljet.
Vem kan göra den optimala utgåvan?
En intern trigger för alla som har den läggningen.
Att få till en bra hjälm med 3D-skrivare ställer jag mig lite skeptisk till, och även hopvikbar, beroende på vad man lägger in i begreppet.

Men det borde inte vara helt omöjligt att få till en hjälm som kanske inte är i toppklass, men iaf acceptabel och som består av flera delar man sätter ihop.
 
@TS:
Extrahjälm på eller i ryggsäck - kan du föreställa dig den ökade risken för dig själv om du klotar och/eller blir skiljd från hojen...? Nasty nasty naaasty.
Menar du att riskerna skulle minska markant om jag inte har en hjälm i min ryggsäck?
 
Menar du att riskerna skulle minska markant om jag inte har en hjälm i min ryggsäck?


Redan att köra med ryggsäck kan innebära en risk i de fall man blir skiljd från hojen i hastighet. Risken att man börjar tumla runt kan möjligen öka, likaså riskerar man att "fastna" i ett ogynnsamt läge. Möjligheten att snabbt få kontroll på skinnfärden och rent av kunna styra den något minskar i vart fall.

Att addera ett stort bowlingklot i eller fastspänt utanpå en ryggsäck kan leda till dramatiska situationer vid färd på landsväg i hundra blås utan fordon.
Inse att våld mot ryggtavlan (det man har ryggskydd för) fördelas helt annorlunda om du har 20 -25 cm utstick i form av en hård hjälm. Vilka ryggskydd är dimensionerade och testade för sådant?

Detta är scenarios som du rimligen måste ha övervägt när du planerar att lasta in en hel hjälm i en rygga...?
 
Ta med en rulle silvertejp i ryggan. börja med att tejpa med klistriga sidan utåt runt huvudet så att den inte fastnar i håret, sen kan du vända på tejpen så att du får en snygg finish. Klart!
 
Ja, via prislappen ser man ju direkt om en hjälm är säker eller inte. :näsblod


View attachment 500036
Jag tycker det är anmärkningsvärt att TestFakta säger att Shoei har bäst stötdämpning när Biltema's hjälm har lägre HIC värden än Shoei. Jag skiter i Accelerationen så länge den verkar under så kort tid att HIC (risken för hjärnskada är lägre) när man jämför hjälmarna.
 
Redan att köra med ryggsäck kan innebära en risk i de fall man blir skiljd från hojen i hastighet. Risken att man börjar tumla runt kan möjligen öka, likaså riskerar man att "fastna" i ett ogynnsamt läge. Möjligheten att snabbt få kontroll på skinnfärden och rent av kunna styra den något minskar i vart fall.

Att addera ett stort bowlingklot i eller fastspänt utanpå en ryggsäck kan leda till dramatiska situationer vid färd på landsväg i hundra blås utan fordon.
Inse att våld mot ryggtavlan (det man har ryggskydd för) fördelas helt annorlunda om du har 20 -25 cm utstick i form av en hård hjälm. Vilka ryggskydd är dimensionerade och testade för sådant?

Detta är scenarios som du rimligen måste ha övervägt när du planerar att lasta in en hel hjälm i en rygga...?

En kille i närheten av var jag kommer ifrån sitter i rullstol pga att körde omkull med en ryggsäck med ganska mycket saker i. Om det var det som orsakade skadan vet jag inte men dom säger att det var en bidragande orsak. (Detta hände länge sedan typ början av -90 talet.)
 
Nu på 4:e dagen efter Trådstarten så har inga lagliga alternativ poppat upp. Så jag tar mig friheten kolla de olagliga. Skidhjälm / Skatehjälm.
1719133159135.png
En Giro Nine Mips går knappast att understiga när det gäller vikt.
Du kör väl hem och byter till en godkänd MC-hjälm direkt ?
Själv har jag en Skatehjälm när jag trampcyklar. Men dom lämnar jag åt dig att kolla upp.
 
Jag tycker det är anmärkningsvärt att TestFakta säger att Shoei har bäst stötdämpning när Biltema's hjälm har lägre HIC värden än Shoei. Jag skiter i Accelerationen så länge den verkar under så kort tid att HIC (risken för hjärnskada är lägre) när man jämför hjälmarna.

Jag skulle inte skita i vare sig det ena eller det andra.
Hjärnskada handlar rimligtvis om en kombination av acceleration och tid. Är tiden tillräckligt kort kan man ju skita i accelerationen men det handlar nog snarare om hur huvudet förflyttas under den här korta tiden, alltså:

X = 0.5*a*t^2

Att tiden är i kvadrat säger ju en del men och andra sidan är tiden väldigt liten och accelerationen väldigt stor.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top