Minsta möjliga lagliga hjälm?

Har inte sagt att det inte ökar chanserna att klara sig, men man skulle med väldigt gott fog kunna avråda från att köra motorcykel alls om man nu ska vara sådan. Kör bil med bälte istället så har du mycket större chans att klara dig.

Lustigt nog kommer de här pekpinnarna ytterst sällan upp i diskussioner om gamla motorcyklar utan abs.

Min poäng är att jag vet om att det är väsentligt mycket sämre vid en krasch att ha en öppen hjälm. Det är en risk jag är beredd att ta för att det förbättrar min upplevelse när jag kör avsevärt. Sen väljer jag också olika skyddsnivå baserat på vad det är jag ska göra, och även omvänt; jag anpassar min körning till de skydd jag har.
Du får köra med vilken hjälm du vill, det du kallar för "pekpinnar" är vänliga upplysningar hojåkare emellan.

Jag har själv funderat på en öppen hjälm när jag kör scootern, eftersom integralhjälmen tar upp så förbannat mycket plats under sadeln. Och visst är det skönt med vinden i ansiktet.

Riskbedömningen är den viktiga, men iom att du ställer frågan om eventuell passagerare så finns det ju en säkerhetsaspekt som är svårlöst. Hjälmen skall ju passa också, och om du VET vem som kommer att åka kan du ju lika gärna skaffa en bra hjälm som passar... :)
 
Siffror ur en stor amerikansk undersökning (dragna ur minnet):

Vanligaste skadan på huvudet är vänstersidan av ansiktet ned i asfalten (38% av olyckorna). Näst vanligast är högersidan av ansiktet ned i asfalten (36% av olyckorna). Baksidan av huvudet är typ 18% och mitt på huvudet 8%.

Bra idé med öppen hjälm? Nej.
Undrar hur siffrorna för skador ser ut om man jämför bil med motorcykel. Är nog inte en bra idé att köra hoj alls.
 
Du får köra med vilken hjälm du vill, det du kallar för "pekpinnar" är vänliga upplysningar hojåkare emellan.

Jag har själv funderat på en öppen hjälm när jag kör scootern, eftersom integralhjälmen tar upp så förbannat mycket plats under sadeln. Och visst är det skönt med vinden i ansiktet.

Riskbedömningen är den viktiga, men iom att du ställer frågan om eventuell passagerare så finns det ju en säkerhetsaspekt som är svårlöst. Hjälmen skall ju passa också, och om du VET vem som kommer att åka kan du ju lika gärna skaffa en bra hjälm som passar... :)
Jag har flera hjälmar av olika storlekar. Och om jag vet att en specifik person ska åka med så tar jag med mig en av de hjälmarna.

Det här är för situationen där ett sådant tillfälle dyker upp spontant. Om det inte hade varit lag på hjälm så hade jag kört med hjälm, och gett hjälmen till den jag ska skjutsa.
 
Har inte sagt att det inte ökar chanserna att klara sig, men man skulle med väldigt gott fog kunna avråda från att köra motorcykel alls om man nu ska vara sådan. Kör bil med bälte istället så har du mycket större chans att klara dig.
Och kör man med heltäckande hjälm så har man också mycket större chans att klara sig.

Åter igen, kör med vad du vill sålänge det är godkänt.
Men nu frågade du om råd på ett forum och då får man vara beredd på lite diskussion också.
 
Undrar hur siffrorna för skador ser ut om man jämför bil med motorcykel. Är nog inte en bra idé att köra hoj alls.
Det finns siffror där med... :) Bra är att ha körkort, köra nykter och utvilad, köra sin egen hoj, ha den besiktad och försäkrad och inte köra över sin förmåga. Då kan man hålla sig UNDER genomsnittet även för bilister.

Riskbedömningen är det viktiga. Risk betyder inte att det är farligt, utan att det BLIR farligt om man inte gör en riskbedömning och anpassar sig till resultatet.

Med det sagt: köp en bra hjälm. OM det händer något så ångrar man sig rätt fort att man inte lade den där tusingen extra.
 
Funderingar som uppstår:
- Skälet till den lilla hjälmen hängde ihop med den mindre plats den tar, men ändå möjligheten den ger, då spontanskjuts kan erbjudas t brudarna vid korvmojen, när moppekillarna brädas?( Typ ;))

Att uppfylla lagkrav känns rimligt, vilket verkligen gör frågan relevant.
Klart man vill veta, om tanken är att lägga en slant på hjälmen

- I min värld, att erbjuda skjuts, själv ta den " lilla" hjälmen, köra utan att avskräcka passageraren, är en möjlig väg till ny bekantskap, eller värva fler till intresset vi delar, o klart " om- tanken är lite förhastad, då följdfrågor snarare i så fall hade varit rimligare.. för egen del är det skillnad om jag kör med shorts o linne, vilket hänt, eller då jag dragit på stället m ryggskydd etc..
Det fattar väl vem som helst att TS inte har trillat från dumdumträdet, för skulle frågan handla om risk, o ansvar, så hade den, o det var aldrig poängen, utan vad blev svaret:

Hur liten godkänd, i svensk lag kontext får en hojåkares hjälm vara. Punkt!

( Önskar många gånger jag hade fått köra i min fallskärnshjälm, så jäkla liten o nätt, men präglas av lag o kultur, så låter bli)

Lite nyfiken o starkt av TS att inte ge upp, 😉
 
Hittade en. Enligt sidan så är den här halvhjälmen godkänd enligt ECE 22.05 https://www.amazon.se/Motorcykel-Halvhjälm-glasögon-cykelmoped-Motorcykelhjälm/dp/B0B7HCQLX9?th=1

Märket är DXDRT, vilket låter lite mysko. Men den ser ball ut

View attachment 499957



Om man kan skala bort den delen som går ner över öronen och bak i nacken så är det rätt många centimetrar.
Den ser ut som den hjälmen Floyd hade i Dum och dummare när dom åkte moped🤣
 
Med tanke på hur hjälmen ser ut efter en dag på hojen, full med allehanda flugrester, så är det rätt skönt att slippa få allt det i ansiktet. Jag kan tänka mig betydligt trevligare saker än att få en humla/bi/geting/fluga utsmetad över kinden, eller in i munnen :zpy

Men visst, det sägs ju att vi ska kunna rädda världen genom att äta insekter istället för kött, så du kanske miljökompenserar hojkörningen genom att äta insekter medan du kör, och på så vis också sparar tid genom att vara färdigäten när du kommer fram.
 
Jag har flera hjälmar av olika storlekar. Och om jag vet att en specifik person ska åka med så tar jag med mig en av de hjälmarna.

Det här är för situationen där ett sådant tillfälle dyker upp spontant. Om det inte hade varit lag på hjälm så hade jag kört med hjälm, och gett hjälmen till den jag ska skjutsa.
Alltså, inte en orimlig tanke men ska du alltså alltid ha den där dum&dummare-hjälmen fastspänd på hojen? Eller har du korvlådor monterat där du kan lägga den?
 
Skulle kunna skriva ett lååångt inlägg fullt med pekpinnar, men nej.
Tror inte det är lagligt att sälja en icke godkänd hjälm inom EU.
Om du köper en hjälm utanför EU, räknas du som ansvarig importör.
 
Gud va svenska inläggen är. Man ska inte dricka sprit eller röka cigarr heller. Köra motorcykel är farligt som fan det med. Sluta!!

Vi är i Sverige.
Till och med på andra kontinenter bryr man sig om människor som inte förstår vad dom håller på med och tar onödiga risker.


 
Det är idiotiskt att snåla på säkerheten.
Med det sagt så vill jag ibland ha en minimal och framförallt sval hjälm när jag puttrar omkring på någon av mina veteranhojar på 30/40/50-vägar i närområdet. Fortkörning är inte att tänka på och jag blir ifrånkörd av lycragubbar.

Jag kör då med denna som är den smidigaste och svalaste godkända hjälm jag kunnat hitta. Potthjälmen tidigare i tråden måste vara fejk eftersom även den gamla standarden testar slag längre ner än kanten på den hjälmen.
IMG_6360.jpeg
 
Skulle kunna skriva ett lååångt inlägg fullt med pekpinnar, men nej.
Tror inte det är lagligt att sälja en icke godkänd hjälm inom EU.
Om du köper en hjälm utanför EU, räknas du som ansvarig importör.
Det säljs ju alla möjliga grejer som ser ut som riktiga, men som inte är det. Det säljs ju tex gott om "mc-hjälmar" som ser ut som tyska WWII-hjälmar, rent skräp, och tänkta som coola leksaker, men som medelålders män glatt kör runt i på sina elmopeder med chopperstuk.

Jag har tex hjul hemma som ser ut som riktiga hjul, men det står not for highway use på dom, och nej, min pirra lämnar aldrig tomten, och kommer sällan upp i mer än 5kmh...
 
Skulle kunna skriva ett lååångt inlägg fullt med pekpinnar, men nej.
Tror inte det är lagligt att sälja en icke godkänd hjälm inom EU.
Om du köper en hjälm utanför EU, räknas du som ansvarig importör.
Klart som fan det är lagligt sälja icke godkända hjälmar. Bara googla. Dom finns överallt. Även svenska återförsäljare finns.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top