Minskad halt zddp i Q8 SBK Racing?

Bra för miljön, dåligt om man har problem med att smörjfilmen inte håller överallt.
Ev kan ju andra förändringar ha gjorts som kompenserar för minskningen men troligen inte.
 
Be att få prata med en tribolog/tekniker på OKQ8. De brukar kunna svara på frågor om ev förändringar hos produkterna. Lägg gärna upp svaret här.
 
men 1.0->1.1 är ju inte nödvändigtvis mindre än 1.0->2.5, de kanske bara har bättre kontroll på produktionen så det inte råkar komma lite för mycket i blandaren
 
men 1.0->1.1 är ju inte nödvändigtvis mindre än 1.0->2.5, de kanske bara har bättre kontroll på produktionen så det inte råkar komma lite för mycket i blandaren

Eller så har standarden för hur det ska redovisas på säkerhetsdabladet ändrats. Säkerhetsdatablad anger ofta ganska stora spann på div ämnen eftersom det är det som krävs.
 
Nu är ju halten i princip lika med 1% iom att den anges som större eller lika med 1% men mindre än 1,1%. Så räknar man inte med hundradelar så finns det inte så mycket att jobba med.
 
Bra eller dåligt?

Dåligt. För alla oss som kör hoj utan katalysator. Om det är en minskning.
För ZDDP är en tillsats som skyddar svårsmorda delar i motorn, t.ex. kamaxlar, kamsläpor.
ZDDP har länge varit en standardtillsats i alla motoroljor.
Ända tills katalysatorerna kom och man upptäckte att den "gamla doseringen" av ZDDP inte gav katalysatorn den förväntade livslängden på 150000 miles, d.v.s. ca 24000 mil.
https://www.okq8.se/~/media/produkt...och skoteroljor/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Då började halten ZDDP att minskas i vanlig motorolja.
Och det togs inte väl upp av MC-motor tillverkarna. För 15 år sedan.
Exempel:
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/

Fortfarande till Suzuki GSX1300R 2008 rekommenderas i manualen API SF eller SG olja.
D.v.s. olja med gamla tiders halt av ZDDP.
Men om det är senare olja SH / SJ så måste den också vara MA godkänd.

Själv tänkte jag när BMW S1000RR fick kamaxelras i Motorrads test efter ca 2400 mil direkt på bristen på ZDDP i "modern" olja.
 

Bifogat

  • Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    Hayabusa-2008-2012-Oil.jpg
    84.2 KB · Visningar: 156
Last edited:
Om man inte har någon kat att oroa sig för. Kan man tillsätta nån % ZDDP manuellt ?
 
Kikar man på tekniska specar för de olika additiven man kan köpa rör det sig om mindre mängd (procentuellt) än vad som finns i vanlig olja. Kan nog inte vara annan anledning än att man inte vill bli stämd för bryta mot regelverk gällande oljor.
 
Kikar man på tekniska specar för de olika additiven man kan köpa rör det sig om mindre mängd (procentuellt) än vad som finns i vanlig olja. Kan nog inte vara annan anledning än att man inte vill bli stämd för bryta mot regelverk gällande oljor.

Lite svårt att tolka innehållet med liter, ppm, uns osv.
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=121&pcid=21

Men i alla fall.
En flaska innehåller 16 uns, typ 0,47 liter och 33,8 gram zddp tillsatser. Vågar man höfta på en densitet så att man kan räkna ut andelen zddp?
 
Lite svårt att tolka innehållet med liter, ppm, uns osv.
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=121&pcid=21

Men i alla fall.
En flaska innehåller 16 uns, typ 0,47 liter och 33,8 gram zddp tillsatser. Vågar man höfta på en densitet så att man kan räkna ut andelen zddp?

om man antar tillsatsen i övrigt innerhåller motorolja (vilket känns troligt) har du en densitet på 850-900kg/m3 så räkna du på typ 0.875kg/liter blir säkert bra
 
om man antar tillsatsen i övrigt innerhåller motorolja (vilket känns troligt) har du en densitet på 850-900kg/m3 så räkna du på typ 0.875kg/liter blir säkert bra

Räknat på en flaska: 0,47*0,875=0,41 kg dvs 410 gram.
33,8/410=8,2 %.
 
Om man inte har någon kat att oroa sig för. Kan man tillsätta nån % ZDDP manuellt ?

Det enklaste är att använda olja med zddp. tex Sbk 10w-50. Det är ju fortfarande 1% zddp i oljan. Och har man kat så är det väl enklast byta katen när den börjar tappa funktion. pga zddp.:)
 
Har man kat kommer man väl aldrig veta om den dör pga att funktionen aldrig testas.
 
Det enklaste är att använda olja med zddp. tex Sbk 10w-50. Det är ju fortfarande 1% zddp i oljan. Och har man kat så är det väl enklast byta katen när den börjar tappa funktion. pga zddp.:)

Jo, såklart. Men jag tänkte man kunde skapa en super SBK om man hade 2% ZDDP. :tungan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top