Minskad halt zddp i Q8 SBK Racing?

Be att få prata med en tribolog/tekniker på OKQ8. De brukar kunna svara på frågor om ev förändringar hos produkterna. Lägg gärna upp svaret här.

Enligt Patrik Berndtsson på OKQ8:

"Halten ZDDP är inte minskad/förändrad gentemot tidigare. Ändringen i MSDS har uteslutande att göra med redovisningsregler. Så ingen ändring av oljan m a o.
 
Jag letar hela tiden fram de senaste oljerna som är bäst i test i timken dvs mekanisk nötning metall mot metall. Sedan jag fattat att oljer som klarar timken bra så håller kammarna och släporna flera tusen mil och samma fördel i växellådan dreven håller 7 reser bättre ingen pitting på dreven med zinkolja. Därav att de är hög halt zink i växellådsoljer.

Jag hittar tyvärr inte länken till testet där hundratal oljer testades men jag kan nämna 2 av de bästa.

Testet är utfört av ett oberoende testlabb i USA dit många racingteam skickar sina oljer för att försäkra sig om att de har den bästa oljan. Jag har testat dessa oljer själv i timken bara för att kolla om de stämmer med usa testen och de gjorde det. Kollar man zink innehållet i dem så är den bland de högsta men de är såklart inte bara zink som gör de motståndskraftig mot mekanisk nötning. De testade även zddp tillsatser och kunde då nå lite högre motståndskraft mot skärning men de rek hellre köpa en bra olja utan tillsatser för de är oklart vad tillsatserna ställer till med i övrigt i oljan.

Vinnaren va Motul 300v serien ester core som ex denna. https://www.oljemagasinet.se/index....oduct_id=1939&path=147_148&manufacturer_id=31

Även Valvoline VR serien är en brutal olja som låg i topp 2 eller 3 och den är dessutom billig https://www.oljemagasinet.se/index....oduct_id=1939&path=147_148&manufacturer_id=31

Jag kör för tillfället på Payback 5w-50 supreme serien för den va lika bra som övriga oljer i de test jag gjort. Mina tester är såklart inte lika exakta som ovan test men jag ser ivf hur många kilo jag kan belasta oljan innan den skär. Vid nästa oljebyte kommer jag köra motul 300v bara för att vara säker på att jag har den senaste bästa oljan.
 
Intressant det du skriver !
om du hittar länken med testen så lägg gärna ut den.
mvh jocke

Jag letar hela tiden fram de senaste oljerna som är bäst i test i timken dvs mekanisk nötning metall mot metall. Sedan jag fattat att oljer som klarar timken bra så håller kammarna och släporna flera tusen mil och samma fördel i växellådan dreven håller 7 reser bättre ingen pitting på dreven med zinkolja. Därav att de är hög halt zink i växellådsoljer.

Jag hittar tyvärr inte länken till testet där hundratal oljer testades men jag kan nämna 2 av de bästa.

Testet är utfört av ett oberoende testlabb i USA dit många racingteam skickar sina oljer för att försäkra sig om att de har den bästa oljan. Jag har testat dessa oljer själv i timken bara för att kolla om de stämmer med usa testen och de gjorde det. Kollar man zink innehållet i dem så är den bland de högsta men de är såklart inte bara zink som gör de motståndskraftig mot mekanisk nötning. De testade även zddp tillsatser och kunde då nå lite högre motståndskraft mot skärning men de rek hellre köpa en bra olja utan tillsatser för de är oklart vad tillsatserna ställer till med i övrigt i oljan.

Vinnaren va Motul 300v serien ester core som ex denna. https://www.oljemagasinet.se/index....oduct_id=1939&path=147_148&manufacturer_id=31

Även Valvoline VR serien är en brutal olja som låg i topp 2 eller 3 och den är dessutom billig https://www.oljemagasinet.se/index....oduct_id=1939&path=147_148&manufacturer_id=31

Jag kör för tillfället på Payback 5w-50 supreme serien för den va lika bra som övriga oljer i de test jag gjort. Mina tester är såklart inte lika exakta som ovan test men jag ser ivf hur många kilo jag kan belasta oljan innan den skär. Vid nästa oljebyte kommer jag köra motul 300v bara för att vara säker på att jag har den senaste bästa oljan.
 
Enligt Patrik Berndtsson på OKQ8:

"Halten ZDDP är inte minskad/förändrad gentemot tidigare. Ändringen i MSDS har uteslutande att göra med redovisningsregler. Så ingen ändring av oljan m a o.

Undrar när de ändrade reglerna når fram till Biltema? För där ligger halten av ZDDP i MC-olja 10W-40 mellan 0,0 och 2,4%.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36958_SDB.pdf
Idag. Ett rejält spann. Det smarta med detta är att de flesta oljeleverantörers oljor bör platsa.
Lätt byta leverantör utan behöva ändra i databladen.
Eller de ändrade reglerna var bara interna för OKQ8? Heder åt OKQ8 i så fall.
Bifogar de två senaste SDB från Biltema också som pdf.filer så blir det lättare se när Biltema ändrar i SDB för "MC-olja 10w-40".
 

Bifogat

Last edited:
Jag letar hela tiden fram de senaste oljerna som är bäst i test i timken dvs mekanisk nötning metall mot metall. Sedan jag fattat att oljer som klarar timken bra så håller kammarna och släporna flera tusen mil och samma fördel i växellådan dreven håller 7 reser bättre ingen pitting på dreven med zinkolja. Därav att de är hög halt zink i växellådsoljer.

Jag hittar tyvärr inte länken till testet där hundratal oljer testades men jag kan nämna 2 av de bästa.

Testet är utfört av ett oberoende testlabb i USA dit många racingteam skickar sina oljer för att försäkra sig om att de har den bästa oljan. Jag har testat dessa oljer själv i timken bara för att kolla om de stämmer med usa testen och de gjorde det. Kollar man zink innehållet i dem så är den bland de högsta men de är såklart inte bara zink som gör de motståndskraftig mot mekanisk nötning. De testade även zddp tillsatser och kunde då nå lite högre motståndskraft mot skärning men de rek hellre köpa en bra olja utan tillsatser för de är oklart vad tillsatserna ställer till med i övrigt i oljan.

Vinnaren va Motul 300v serien ester core som ex denna. https://www.oljemagasinet.se/index....oduct_id=1939&path=147_148&manufacturer_id=31

Även Valvoline VR serien är en brutal olja som låg i topp 2 eller 3 och den är dessutom billig https://www.oljemagasinet.se/index....oduct_id=1939&path=147_148&manufacturer_id=31

Jag kör för tillfället på Payback 5w-50 supreme serien för den va lika bra som övriga oljer i de test jag gjort. Mina tester är såklart inte lika exakta som ovan test men jag ser ivf hur många kilo jag kan belasta oljan innan den skär. Vid nästa oljebyte kommer jag köra motul 300v bara för att vara säker på att jag har den senaste bästa oljan.

Jag hade inte tagit tester i Timken idag Falex som indikation på oljeprestanda.
Den är ju också känd som "The One Armed Bandit"
Och bäst resultat, ja det får man med högre viskositet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timken_OK_Load
http://www.falex.com/pdf/FalexTimken.pdf
http://www.oildepot.ca/dont-be-fooled-by-the-one-arm-bandit/
och så en praktisk demo av Falex / Timken / One Armed Bandit. Välj själv.
Vad tror du får bäst resultat ? Olja eller Hårschampo ?
https://www.youtube.com/watch?v=Ne7ayhPVVYY
Och så lite annat om Oiltester
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1584948
http://www.bobistheoilguy.com/
 
Last edited:
Jag hade inte tagit tester i Timken idag Falex som indikation på oljeprestanda.
Den är ju också känd som "The One Armed Bandit"
Och bäst resultat, ja det får man med högre viskositet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timken_OK_Load
http://www.falex.com/pdf/FalexTimken.pdf
http://www.oildepot.ca/dont-be-fooled-by-the-one-arm-bandit/
och så en praktisk demo av Falex / Timken / One Armed Bandit. Välj själv.
Vad tror du får bäst resultat ? Olja eller Hårschampo ?

Om en olja är värdelös i timken men har alla andra värden i toppklass så funkar den inte i en gammal stötstångs v8 eller mc motor med släplyftare. Så enkelt är det så man får säga vad man vill om timken tester för de är direkt livsavgörande för en gammal motor.

Om en olja är bra i timken får man flera fördelar i en modern mc motor mf motorer.
1. Kamkedjan håller längre för den har mekanisk hård nötning utan bärande oljefilm.
2. Växellådan håller bättre mycket bättre!
3. Alla rörliga komponenter i motorn som normalt glider på oljefilm håller bättre vid uppstart då den filmen brister i några sekunder.

Ang viskositeten så slår en tunn sprayolja med zddp ut ett fett utan zddp i timkentester.
 
Last edited:
Jag hade inte tagit tester i Timken idag Falex som indikation på oljeprestanda.
Den är ju också känd som "The One Armed Bandit"
Och bäst resultat, ja det får man med högre viskositet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Timken_OK_Load
http://www.falex.com/pdf/FalexTimken.pdf
http://www.oildepot.ca/dont-be-fooled-by-the-one-arm-bandit/
och så en praktisk demo av Falex / Timken / One Armed Bandit. Välj själv.
Vad tror du får bäst resultat ? Olja eller Hårschampo ?

Om en olja är värdelös i timken men har alla andra värden i toppklass så funkar den inte i en gammal stötstångs v8 eller mc motor med släplyftare. Så enkelt är det så man får säga vad man vill om timken tester för de är direkt livsavgörande för en gammal motor.

Om en olja är bra i timken får man flera fördelar i en modern mc motor mf motorer.
1. Kamkedjan håller längre för den har mekanisk hård nötning utan bärande oljefilm.
2. Växellådan håller bättre mycket bättre!
3. Alla rörliga komponenter i motorn som normalt glider på oljefilm håller bättre vid uppstart då den filmen brister i några sekunder.

Ang viskositeten så slår en tunn sprayolja med zddp ut ett fett utan zddp i timkentester.

Jag håller med dig om betydelsn av zddp. Hade zddp inte gjort nytta hade det inte varit en standardtillsats i olja.
Och BMW hade år 2000 inte varnat för oljor efter SF / SG med lägre halt zddp.
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/


Problemet med "Falex /Timken / One armed bandit" är ju att beroende på hur man genomför testet får man stor skillnad i resultatet.
Samma Amsoil fick först 50 footpounds, några minuter senare 90 footpounds och några minuter senare behövdes med Head and Shoulders hår schampo 100 footpounds för att stoppa det snurrande hjulet.

Jag kan mycket väl tänka mig att bra oljor får bra resultat i "Falex /Timken / One armed bandit" testet.
Problemet med "Falex /Timken / One armed bandit" är att dåliga produkter också kan få bra resultat.
I varje fall tänker inte jag testa om Head and schoulders schampo med 100 footpunds funkar bra i min Triumph fråm 2001
bara för att schampot fick bästa resultat i den här filmen med "Falex /Timken / One armed bandit".
Dubbelt så bra som Mobil 1, 50 footpounds om jag hörde rätt !
 
Jag håller med dig om betydelsn av zddp. Hade zddp inte gjort nytta hade det inte varit en standardtillsats i olja.
Och BMW hade år 2000 inte varnat för oljor efter SF / SG med lägre halt zddp.
http://www.gunsmoke.com/motorcycling/reviews/sj_oil/


Problemet med "Falex /Timken / One armed bandit" är ju att beroende på hur man genomför testet får man stor skillnad i resultatet.
Samma Amsoil fick först 50 footpounds, några minuter senare 90 footpounds och några minuter senare behövdes med Head and Shoulders hår schampo 100 footpounds för att stoppa det snurrande hjulet.

Jag kan mycket väl tänka mig att bra oljor får bra resultat i "Falex /Timken / One armed bandit" testet.
Problemet med "Falex /Timken / One armed bandit" är att dåliga produkter också kan få bra resultat.
I varje fall tänker inte jag testa om Head and schoulders schampo med 100 footpunds funkar bra i min Triumph fråm 2001
bara för att schampot fick bästa resultat i den här filmen med "Falex /Timken / One armed bandit".
Dubbelt så bra som Mobil 1, 50 footpounds om jag hörde rätt !

Jag förstår din oro för de är verkligen oroande att ett shampo ska funka i Timken. Men Om man köper ett bra märke som är rel dyrt som dessutom funkar i timken så har man gjort allt man kan som privatperson för att få en bra olja.

Jag glömde nämna en olja som alltid ligger i topp i timken tester Royal Purple. Den oljan brukar man ha med i tester för att se om någ annan olja kan slå den. Den rek till gamla jänkare i 7 fall av 10.

Den går köpa här i svedala på http://www.royalpurplesverige.se/

Jag har även letat fram billigaste oljan som klarar timken väldigt bra för jag vill ha sådan olja även i bilen traktorn. De är en Mobil olja halvsyntet 10w 40. Jag testade även den i min timken och den funkade utmärkt som utlovat i USA testet.
Och den kostar bara 40kr L på 20l dunk

http://www.dackonline.se/cgi-bin/os...ation=&oil_characteristic=&vehicle_disabled=1
 
Last edited:
Och jag uppdaterar genom att ha provat Ok/q8 SBK raicing "med Redline zddp tillsats"
Jag och en kompisare provade Sbk oljan först utan tillsats och sedan med en flaska Redline delat på 20L olja. De höjde Zddp halten från 1100ppm till nästan 1500ppm. Vi provade först enbart SBK Racing och jag blev besviken på mer trögväxlad låda vs Motul 300v och Payback Racing (Ktm 990). Kompisaren upplevde inte trögväxlad låda på sin Yamaha xt 600.
Sedan hällde vi i Redline tillsatsen och då hände grejer kompisarens hoj höjdes mer o mer i tomg ju längre han körde och min låda blev mer o mer lättväxlad. Nu växlar den nästan lika lätt som med Payback och Motul olja.
Vi fick inte slirande lameller som vi befarade men då körde vi försiktigt i närmare 30 mil för att zddp halten ioljan skulle minska typ sätta sig i stålet inbillade vi oss.

76kr iltern ink Redline zddp tillsats blir det om man köper 20l sbk racing.

Men obs de kan börja slira i kopplingen på någon hoj så ha de i åtanke och häll bara i zddp i hojen inte hela 20l dunken på en gång!

https://www.redlineoil.se/produkt/engine-oil-break-in-additive-473-ml/
 
Last edited:
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top