MiniGP bygge av TM 85 MX

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Ny framaxel behövdes för att flytta hjulet 10mm.
axel.JPEG

En 240mm bromsskiva i plexi tillverkades för mockup av bromsar. Förhoppninsvis blir det ett besök hos ISR för att se vad som kan passa. Det blir hur som helt inga kinesbromsar..
240.JPEG
plexi.JPEG

Utan däck ser det ju helt sjukt ut!
crazy.JPG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
I fredags hämtade jag min beställning hos ISR. Ett litet 6-kolvsok:hjarta och en flytande 240 skiva.
Gulligare än valfri katt på instagram.
Det krävs lite CAD för att få på det...
Om jag sätter skivan direkt i navet måste jag ha skivan lös för att få på oket. Schimsar jag ut skivan så oket går på, 2-3mm bara, så blir adapterplattan löjligt tunn. Jag kanske får lägga adaptern på utsidan istället. Vi får se.
isr.jpeg

Jag hade en annan svensk racingpryl som låg och såg ledsen ut så nu sitter den där den ska! Eller den sitter upp och ner....
styrdämp.jpeg
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Ny 12" framskärm.
Honda Grom, fick kapas på längden och smalas av ett par centimeter.
Den är GUL! Står gul på sprayburken. Jag är färgblind. Den är INTE grön.
framskärm.JPEG

Adaptern till bromsoket känns bra. Det fick bli en 4mm stålplåt med en 4mm förstärkning på. Svetsat runt om och en punkt i mitten. Så kort avstånd så det borde vara stabilt.
adapter.JPEG

Och nya fotpinnebryggor som är lite smäckrare. Nu har jag dubbla, kan ju vara bra.
brygga.JPEG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Nu har hon körts ett antal pass med 12"s hjul. Det märkliga är att jag är 2 sekunder långsammare med 9 kg lättare hjul... Jag har testat att ändra lite settings men det går inte fortare för det. 17"arna åker snart på igen för att verifiera att det inte är jag som peakat och blivit för gammal...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Nu har hon körts ett antal pass med 12"s hjul. Det märkliga är att jag är 2 sekunder långsammare med 9 kg lättare hjul... Jag har testat att ändra lite settings men det går inte fortare för det. 17"arna åker snart på igen för att verifiera att det inte är jag som peakat och blivit för gammal...
- Wow...med 9 kg lättare hjul borde du vara rejält snabbare i starten o ut ur kurvorna.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
- Wow...med 9 kg lättare hjul borde du vara rejält snabbare i starten o ut ur kurvorna.
Man kan tycka det. Måste betyda att jag är betydligt långsammare på alla andra bandelar.. Ryggmärgen kanske tror det går fort när knät tar i backen tidigare nu.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Har du samma utväxling med 12" som med 17"? Fattar att du drevat om, men om den faktiska utväxlingen är liknande om du tar hjulens storlek i aktning? Om den är samma, så borde du ha samma tid runt en bana utan att ta hänsyn till viktökning/besparing på hjulen. Med hänsyn, så borde du vara snabbare.

Vad varvar hojen?

Jag är lite full. Sitter i soffan, surfar jobbdatorn och bärsar. Sambon blåser håret, techno dånar från taket och vi ska på 30-årspartaj om en kvart. Jag resonerar kanske inte helt klart...?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Har du samma utväxling med 12" som med 17"? Fattar att du drevat om, men om den faktiska utväxlingen är liknande om du tar hjulens storlek i aktning? Om den är samma, så borde du ha samma tid runt en bana utan att ta hänsyn till viktökning/besparing på hjulen. Med hänsyn, så borde du vara snabbare.

Vad varvar hojen?

Jag är lite full. Sitter i soffan, surfar jobbdatorn och bärsar. Sambon blåser håret, techno dånar från taket och vi ska på 30-årspartaj om en kvart. Jag resonerar kanske inte helt klart...?
Typ samma drevning. Högre toppfart. Troligen mental spärr. Asfalten är närmre. Knät tar i backen tidigare. Fan vet.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag bytte laptimer samtidigt som jag bytte hjul. Jag har hittat mina 2 sekunder... Och från att varit vinglig är hon nu stabil. Testade med 17" hjul och det var som att styra en finlandsfärja!
1.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top