MiniGP bygge av TM 85 MX

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Efter 2 rumphuggna säsonger på Lillhondan så var det dags att uppgradera lite.
Hondan var ett billigt insteg i sporten och en test på om det var kul.
Det var det...
En TM 85 införskaffades.
En lite modernare motor med avgasport och stabil botten. Egentligen en 125:a med 85cc cylinder på.
IMG_2220.JPG
Hjulen behölls så det blir 17" nu med.
På Hondan var naven 20mm för breda. Nu var de 20mm för smala! Så en 20mm ring fick tillverkas för att flytta ut skivan.
IMG_2217.JPG

IMG_2218.PNG
Nya distanser för 17mm axel.
IMG_2219.JPG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Centreringen av hjulen blev riktigt bra nu.
IMG_2226.JPG

IMG_2227.JPG

Självklart behöll jag I.S.R oket :hjarta
20 mm fattades och med lite tur hade jag en 20mm alubit som passade.
IMG_2224.JPG

IMG_2229.JPG
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Hårdare fjädrar monterades.
Samma dimensioner som Honda!

IMG_2231.JPG

IMG_2232.JPG

Hela chassiet ska sänkas så nytt övre fäste för stötdämparen måste tillverkas eller så får det bli en annan stötdämpare.

Bobbiner måste man ju ha!
Svingen är svetsad i centrum och inte helt rak så fästen för att montera under svingen fick tillverkas.
Försänkning med träborr :)
IMG_2255.JPG

IMG_2256.JPG

IMG_2257.jpg
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Kinabling!
IMG_2262.JPG
Första caddningen i Ikeas skärbräda!
IMG_2263.JPG

Det var en jävla jakt efter en växelspak i stål som jag kunde svetsa i.
Alla nya är i alu.
TM är stora på växelkartar och den spaken är både i järn och passar!
IMG_2254.JPG

Och här är typ målbilden :)
moto3.png
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu när du gjorde distansen ser jag att det finns ingen cirkulär kant/fläns som skivan passar runt. Distansen är ju trädd på den befintliga om jag ser rätt.
Räcker det med att bultar håller skivan på plats? Inga håriga inbromsningar från 300km/h förstås. Men ett fett ISR iaf!

Har precis gjort mindre distans på en stor tung hoj själv. Fick därmed knappt någon styrande fläns kvar. Och stod och funderade. Bidrar den till att skivan blir kvar eller är det bara för att det är lätt att montera skivan när man har en sådan? Fälgar brukar ju vara utformade med en.

Eller har jag gett dig hjärnspöken nu?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Nej då, inga spöken :)
Det är bara bak det är distans. Den hinner jag aldrig använda ändå.
Fram sitter det som du beskriver.
På bilden är det regnfälgarna, ser ännu bättre ut på torrhjulen.
Och det är väl egentligen inte bultarna som håller fast skivan utan friktionen mellan nav och skiva som tar kraften.

Nu när du gjorde distansen ser jag att det finns ingen cirkulär kant/fläns som skivan passar runt. Distansen är ju trädd på den befintliga om jag ser rätt.
Räcker det med att bultar håller skivan på plats? Inga håriga inbromsningar från 300km/h förstås. Men ett fett ISR iaf!

Har precis gjort mindre distans på en stor tung hoj själv. Fick därmed knappt någon styrande fläns kvar. Och stod och funderade. Bidrar den till att skivan blir kvar eller är det bara för att det är lätt att montera skivan när man har en sådan? Fälgar brukar ju vara utformade med en.

Eller har jag gett dig hjärnspöken nu?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
ska du ha RR-kåpor på denna?

TM85 är väl de vassaste i crossvägg som finns... kolla bestyckning kan ju vara ett tips.

Alibaba.com eller Aliexpress.com har massa kåpor.

mvh
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jupp, tänkte det :)
Lillhondan var ett jävla pyssel att få att gå som den skulle.
Ligga på halvgas i nån lång böj är inte vad en crossmotor är byggd för.
Den här har ju avgasport så den går mycket mjukare på halvgas.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jupp, tänkte det :)
Lillhondan var ett jävla pyssel att få att gå som den skulle.
Ligga på halvgas i nån lång böj är inte vad en crossmotor är byggd för.
Den här har ju avgasport så den går mycket mjukare på halvgas.

halvgas har dödat flera 2-t, vad gör TM85 så vass?

vilka modeller är av intresse gällande kåpor då???

mvh
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag vet inte om den är så vass. Det är inte nån jätteskillnad enligt arsledynon mot lillhondan. Men massor mer botten och mellan. Crossarna går för fett på halvgas.
Jag hade möjlighet att testa kåpor från en Mir/Kayo och de passar nästad direkt. Valfritt Moto3 set hade nog också funkat. 85an är lite större än en Moto3 hoj.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag vet inte om den är så vass. Det är inte nån jätteskillnad enligt arsledynon mot lillhondan. Men massor mer botten och mellan. Crossarna går för fett på halvgas.
Jag hade möjlighet att testa kåpor från en Mir/Kayo och de passar nästad direkt. Valfritt Moto3 set hade nog också funkat. 85an är lite större än en Moto3 hoj.

ok.. av det man läst så påstår många att 2-t.crossar kan nypa/ pga av bla för lite olja både cylindern samt i främst nållagren i båda ändar av vevstaken. detta då främst när man använder 2-t.crossmotor på planbana typ gokartbana och ligger halvgas i kurvor länge.

går en 2-t. för snålt på fullgas med org. bestyckning för att palla långa pull typ rakor????

på 80cc. på den tiden jag var mek åt brorsan för 18-20 år sen. så brukade ofta kolven nypa fast ringen i ringlandet i riktning mot avgasporten pga värmen som gjorde att kolven expanderade där... detta löstes ju med en planfil och det var ofta inget fel på kolven eller ringen sen.

Just Honda hade ett så spetsigt register att den var svårkörd. vi köpte en spitter ny men byte till Yamaha efter nån månad.

mvh
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
På de kart-banor jag kört på kanske vi ligger på halvgas 3-4 sekunder, kurvorna är inte längre. Banorna är ju rätt små.
Även de som kör Honda CRF 4-takt har liknande problem. Det är för mycket av/på.
Jag kör på 4% och är mest orolig för långa inbromsningar men jag kör med riktigt hög tomgång så inte det ska gå tomt.
Fullgas är enklare att bestycka så det funkar.
Jag borrar hål i kolven mot avgasbryggan för lite smörjning/kylning.
Har inte haft några problem.

ok.. av det man läst så påstår många att 2-t.crossar kan nypa/ pga av bla för lite olja både cylindern samt i främst nållagren i båda ändar av vevstaken. detta då främst när man använder 2-t.crossmotor på planbana typ gokartbana och ligger halvgas i kurvor länge.
går en 2-t. för snålt på fullgas för att palla långa pull typ rakor????
på 80cc. på den tiden jag var mek åt brorsan för 18-20 år sen. så brukade ofta kolven nypa fast ringen i ringlandet i riktning mot avgasporten pga värmen som gjorde att kolven expanderade där... detta löstes ju med en planfil och det var ofta inget fel på kolven eller ringen sen.

mvh
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jag var tvungen att slänga på lite plast för att se åt vilket håll det barkar...
Sadeln är inte så stor som den ser ut på bild och den ska längre fram.
Arselet ska sluta strax framför bakaxeln tänkte jag.
IMG_2272.JPG

En Aprilia dummytank.... Vi får se. Den går ju att kapa ner.
IMG_2273.JPG

Största bekymret är att göra henne låg och med vettig gaffelvinkel.
23 grader är målet.
Med 4 cm kortare stötdämpare måste jag sänka gaffeln massor för att komma nära 23 grader. Vintern är lång :)
23.jpg
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Laborerat med stötdämpare.
För att få nån rimlig gaffelvinkel kan jag bara korta stötdämparen 20mm.

IMG_2277.jpg

För att komma till 23 graders gaffelvinkel så behövde gaffeln kortas 130mm.
IMG_2282.jpg
 

Startgas

Sporthojsnörd
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Spännande bygge! Får man fråga hur/var denna ska användas?
Med tanke på att det är 85cc hade jag gissat att den ska framföras av en ungdom i någon slags ungdomsserie, men av texten att dömma ska du köra själv?
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Jupp, den ska framföras i svenska mästerskapet i MiniGP. Av mig :) Gubbe på papperet men det skiter jag i.

MiniGP Senior heter klassen.
85cc vattenkyld 2-takt, 150cc vattenkyld 4-takt eller 190cc luftkyld 4-takt.
Runt 10 deltävlingar och alla är på gokartbanor.
Kul som fan!

Spännande bygge! Får man fråga hur/var denna ska användas?
Med tanke på att det är 85cc hade jag gissat att den ska framföras av en ungdom i någon slags ungdomsserie, men av texten att dömma ska du köra själv?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jupp, den ska framföras i svenska mästerskapet i MiniGP. Av mig :) Gubbe på papperet men det skiter jag i.

MiniGP Senior heter klassen.
85cc vattenkyld 2-takt, 150cc vattenkyld 4-takt eller 190cc luftkyld 4-takt.
Runt 10 deltävlingar och alla är på gokartbanor.
Kul som fan!

Finns det dom som tävlar med ohvale i samma klass?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jupp, årets säsong blev inställd pga Corona men vi körde en tävling i Västerås och då var det både en Ovhale och en Bucci med i senior. En Kayo/Mir i juniorklassen.

Sneglat lite på en ohvale då det skulle kunna ersätta den värsta racingabstinensen.

Bor ju i Mora så Rättvik är ju nära och vår egen bana funkar också.
 
Top