Mindre batteri

Nej, det laddar fint med original generator. Dock behöver du vara lite försiktig om du ska ladda batteriet då det inte funkar med alla laddare, jag kan inte det tekniska med det men det har skrivit som det tidgare här på sporthoj. Jag köpte en laddare från sidan där för att vara på den säkra sidan.

Nej, det laddar fint med original generator. Dock behöver du vara lite försiktig om du ska ladda batteriet då det inte funkar med alla laddare, jag kan inte det tekniska med det men det har skrivit som det tidgare här på sporthoj. Jag köpte en laddare från sidan där för att vara på den säkra sidan.

Vad jag förstått ska man köra med hederliga "dumladdare", den där sorten som brukar säga KLÅNK när man slår på dem.
Inte C-tek och dylikt.

Men har man inget som ligger och tjyvar ström ska de väl klara en vinter plättlätt? Det är väl det de är kända för förutom vikt/krämfaktorn?

Behöver jag göra något åt elsystemet om jag vill köra med ett lifepo4?:dummer

Nej, men vill du ladda det så ska du inte göra det med en smart laddare utan en gammal hederlig dum som ger konstant laddström. Vilket är vad de brukar sälja till. Även om de kallar det "speciell".

Edit: Tvåa på den...

Finns det någon här på sporthoj som kan löda ihop ett kraftfullt litet pack för en slant?

Se till att kolla så att laddningen funkar felfritt på hojen innan du sätter i ett LiFePo4. Spänningen till batteriet med motorn i gång ska ligga mellan 13.6-14.4 V för ett shorai i alla fall.
Jag hade närmare 13 V vid 3000 rpm pga gammal och trött likriktare/spänningsregulator. Tillräckligt för att ladda ett blybatteri (dock inte fullt vilket antagligen sakta dödade det gamla batteriet) men inte ett shorai så att batteriet drog ur med motorn igång.

Last edited:
Inte för att jag har något med det att göra! men varför mindre batteri? :confused:

Bygger om moppen och tänkte få plats med batteri och elkomponenter under den nya dynan. Hur många empere behöver jag om jag väljer att köpa ett shorai? 7A bör väll funka

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla