Min lovsång till - Motul 300 V Factory Line

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000

Körd tidigare med Motul 7100 vilket var en helt ok olja röd & fin. Hällde i 300V i höstas vid servicen innan vinter förvaret, blev dock lite tveksam då jag såg färgen på oljan - såg ut som en gallspya.
Men döm om förvåning när jag tog ut hojen i veckan för jubileums turen, strulet med växellådan dvs. att växla förbi friläget mellan ettan & tvåan samt att sexans växel hoppar ur vid snabb uppväxling från femman & skapar ett eget friläge mellan femman & sexan - all detta var borta; växlarna gled in mjukt & exakt utan klonk dessutom. Även kopplingen blev mjukare & mer lätthanterlig.

"300V 4T FACTORYLINE 10W40 Double Ester, 100% helsyntetisk racingolja för mer kraft och tillförlitlighet.
Denna racingolja innehåller Motuls "Double Ester Technology" Man kan förenklat säga att denna olja lämnar en oljefilm på motordelarna. Denna oljefilm minskar friktionen vilket ger dig mer kraft ur motorn men framförallt mindre motorslitage.
Denna olja möter eller överstiger alla tillverkares oljespecifikationer. API SL och JASO MA
Denna olja är avsett för alla 4-takts motorcyklar av alla slag. Lika bra för långturen som krävande bandagar, lika bra i skogen som på racebanan. Fungerar för motorcyklar med eller utan våtkoppling.
Motul är världsledande inom olika oljor allt från vanliga standardoljor till motorsportoljor.
Motuls motorsportsortiment anses vara ett av världens bästa och är väldigt populärt bland tävlingsåkare inom banracing och dragracing samt vanliga klubbåkare."

Jag kan bara hålla med, tänk att val av olja kan göra en så dramatisk skillnad?

Placeboeffekten ska inte försummas. Jag kör också Motul, mest bara för att det är rutin :rodnar

Jag håller med dig tyckte också lådan vart trevligare efter jag slog i 300 V . Går att hitta till bra priser ibland så den kommer jag fortsätta köra med :tummenupp

Jag vet inte vad folk här har för definition av ordet: placebo, då det dyker upp titt som tätt. För mig finns det en relativ & en konstant sanning.
Om jag kan växla från 1 till 2 an 10 gånger på 10 försök utan att hamna i friläge mot 5 av 10 tidigare & resultatet står sig vid säg fem omgångar & om sedan min polare får samma resultat - så har vi ett konstaterande. Vidare fick jag tidigare tryck & hålla kvar trycket på växelpinnen när jag lagt in 6án för att den inte skulle hoppa ur & min polare fick göra likadant - där har vi ett konstaterande.
Om jag i höstas provkörde en annan gixer 1000 utan problem med växellådan & ägaren till den körde min & vi upplevde samma problem, som jag beskrivit - har vi åter ett konstaterande
Om nu inte placeboeffekten är något jag inte känner till som ändrar min & andras körteknik, lagar en sliten växellåda osv. osv.
Jag tänker inte gå i polemik & försvar mitt inlägg utan bara redovisa hur glad jag blev som slapp renovera växellådan.

Skitbra olja , Synd att den e så jäkla dyr

Dock den enda jag vill ha i min turbohoj

Klockren olja, de har en liknande olja för 2t växellådor som även den gör underverk för slirande kopplingar.

Tänk på att denna olja skall bytas oftare än en "vanlig" olja. Detta är en raceolja som har utmärkta egenskaper men den är inte tänkt för normala serviceintervaller.
Nu vet jag inte exakt hur långa intervallerna skall vara, men kontrollera detta innan ni jublar för mycket över denna olja. :fakta

Tänk på att denna olja skall bytas oftare än en "vanlig" olja. Detta är en raceolja som har utmärkta egenskaper men den är inte tänkt för normala serviceintervaller.
Nu vet jag inte exakt hur långa intervallerna skall vara, men kontrollera detta innan ni jublar för mycket över denna olja. :fakta

Hmm , Hur långa serviceintervaller kan man ha på en Mc

Det är ju inte som med nya Volvon eller så

Om jag inte minns fel så brukar det väl vara 600 mil på dom flesta hojar

Har kört min fzr på 300V i snart 20 års tid nu och har ingenting att anmärka på den oljan. Brukar byta efter ca 600 mil.
Var och en blir salig på sin tro och biltemaoljafansen är säkert lyckliga dom med :D

Kört med just den oljan i 12 år. Alltid fungerat.

Vad har du för källa för det påståendet. Står inget om det i "rekommendations".

"RECOMMENDATIONS
Oil change: According to your own use." Ja - och ? Även om det skulle krävas olje byte efter 300 mil (vilket jag inte tror) skulle jag fortsätta köpa denna underbara olja - jag är helt frälst.
Det där var ett svar till Peter Pan om du nu inte förstod det.
Det är mycket riktigt en väldigt bra olja och jag kör själv på den.

"RECOMMENDATIONS
Oil change: According to your own use." Ja - och ? Även om det skulle krävas olje byte efter 300 mil (vilket jag inte tror) skulle jag fortsätta köpa denna underbara olja - jag är helt frälst.

Mellanrum / friläge mellan 5an och 6ans växel på en gixxer?
DÅ har du ett fel på lådan. PUnGt.

Om viskon eller temperatur (ute) eller annat i oljan får dig att inte glida in i detta mellanläge låter jag vara osagt. Men felet kommer med stor sannolikhet komma tillbaka.
Och om det inte gör det alls så får jag väl gratulera till att detta magiska under.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla