on/offroad
Bannad
Körd tidigare med Motul 7100 vilket var en helt ok olja röd & fin. Hällde i 300V i höstas vid servicen innan vinter förvaret, blev dock lite tveksam då jag såg färgen på oljan - såg ut som en gallspya.
Men döm om förvåning när jag tog ut hojen i veckan för jubileums turen, strulet med växellådan dvs. att växla förbi friläget mellan ettan & tvåan samt att sexans växel hoppar ur vid snabb uppväxling från femman & skapar ett eget friläge mellan femman & sexan - all detta var borta; växlarna gled in mjukt & exakt utan klonk dessutom. Även kopplingen blev mjukare & mer lätthanterlig.
"300V 4T FACTORYLINE 10W40 Double Ester, 100% helsyntetisk racingolja för mer kraft och tillförlitlighet.
Denna racingolja innehåller Motuls "Double Ester Technology" Man kan förenklat säga att denna olja lämnar en oljefilm på motordelarna. Denna oljefilm minskar friktionen vilket ger dig mer kraft ur motorn men framförallt mindre motorslitage.
Denna olja möter eller överstiger alla tillverkares oljespecifikationer. API SL och JASO MA
Denna olja är avsett för alla 4-takts motorcyklar av alla slag. Lika bra för långturen som krävande bandagar, lika bra i skogen som på racebanan. Fungerar för motorcyklar med eller utan våtkoppling.
Motul är världsledande inom olika oljor allt från vanliga standardoljor till motorsportoljor.
Motuls motorsportsortiment anses vara ett av världens bästa och är väldigt populärt bland tävlingsåkare inom banracing och dragracing samt vanliga klubbåkare."
Jag kan bara hålla med, tänk att val av olja kan göra en så dramatisk skillnad?