min koppling slirar

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Min nya koppling slirar från ca 9000rpm vid fullt gaspådrag. Har bytt olja, från hel till delsyntet. Samma skit med båda oljorna. Har haft skivorna o lamellerna i olja innan montering. Bytte även den innersta lamellen.....har jag gjort nåt fel för jag fattar inte vad det kan vara......

Min hoj, R1

Om lammellerna börjat slira, speciellt om dom är nya kan dom hårdna, på samma sätt som kan ske med bromsklossar. Ge dig till tåls lite och kör lugnt och änvänd kopplingen mycket så du nöter av det yttersta på lammllerna så släpper det nog, skulle det inte funka kan du schimsa upp kopplingsfjädrarna med några brickor.

- Hoppas det hjälper /Fredrik

den har ju iofs rullat 50-60mil kopplingen, så jag tycker det borde vara bortnött.......kopplingsfjädrarna e det inget fel på....då jag bytt kopplingskorg för ett litet tag sen...

Hade jag haft ett bra svar hade jag mer än gärna hjälp dig :hej . Men nu har jag det inte, tyvärr :gråta .

Lycka till.

Hur ser lamellerna ut är dom blanka???
Stålskivorna är dom blå???

Prova sandblästra stålskivorna...
Vad har du för olja??? Märket alltså...

Mvh Mathias

Visst är det vajer på din??? har du spel på den...

kopplingen är som sagt ny....allt i fint skicka....körde på motul factory line 300V innan, kör nu på motul 5100

Har gott om spel på kopplingen

//R

då är det nog bara att nöta på... Bra olja...
Slirade gamla kopplingen???
Prova spänn på fjädrarna eller låna nå´n annans om du kan..

Man kan aldrig vara säker på att det inte är fel på nya grejor... tyvärr...

Mathias

Kan inte R1, men nåt fel är det ju. Trycket eller friktionen. Dom flesta hojar har nån justering av spelet vid/i motorn; kollat det (om du har nåt sånt) ?
Känns handtaget lika trögt/hårt som innan bytet ?
Ta den motorkåpan o kolla att den jobbar som den ska. Du borde kunna kolla vilket moment den tål genom att m momentnyckel (växel i o bromsa) dra primärdrevet på veven. Motorn lämnar väl runt 100 Nm så mer än så ska den tåla utan att slira.
Nånting som är möjligt montera fel ? Brickor ? Lameller ?
Har du rent av råkat bränna kopplingen pga sliret ?
kanske prova m brickor till fjädrarna för högre tryck ?
Spånat efter bästa förmåga
/u

Last edited:
Om jag vore du så skulle jag prova en annan olja... har 5100 i min Mille och den slirar också ibland... har en känsla av att det beror på oljan.... har hört att just den oljan kan ge det här problemet för vissa... för många andra verkar den ok... Ska byta olja och se vad som händer...

Jag bytte koppling på min R1 förra året - den slirade från ca. 8.000 varv har jag för mig. Det visade sig att det satt en 98:ans koppling i den... . alltså utan antivibrationsmekanism och den innersta större lamellen. Vet inte iofs. om det påverkade slirningen. Hällde i Castrol GPS som jag hört skulle funka bra om kopplingen slirar. Det blev superbra efter... ska prova med Castrol RS helsyntet sen.

Utger mig inte för någon expert men jag jobbar i MC-butik och frågade en av mekarna om just den Motuloljan och den fick inge bra betyg kan jag säga. Deras erfarenheter är :tummenupp för Castrol RS... Kan vara värt ett försök...

Hälsn. /Micke

hmmmmm, saken e ju att jag körde med motul inna jag bytte koppling oxo....har haft litet problem nån gång tidigare med gamla kopplingen att den slira medans motorn var kall, men det försvann när motorn var varm...

det blir dyrt med olja nu juh...först 300v, sen 5100 och nu ny igen, men jag åker o köper ny imorgon.

Ukf....kopplingskorgen är bara 200 mil gammal....vad jag tänkte på däremot är den däringa fjädern som håller ihop allting, vet ej vad den kallas, men det är den man monterar ytterst så att säga innan kopplingskåpan ska på. Kan den vara dålig??? Pratade med yammacenter men dom sa att man skulle aldrig behöva byta den.......vad tror du kan den bli sliten???

Tråkigt att kopplingen krånglar för dej men jag tänkte bara tillägga att jag har kört min R1:a på Motul 300V sen hojen var ny -99 och den har aldrig slirat på kopplingen

Ravetrancer skrev:
Jag kopplar alltid med en snärt på kopplingen. Detta känns för mig som mycket mer kontrollerat + att jag kan hålla lägre fart när jag får upp den.
Ravetrancer skrev:
om man ska koppla upp den så drar man upp den till ca 5000rpm och sen snärtar man till kopplingen och gasar till rätt hårt, då går den upp fort fast kontrollerat......vill påstå att det inte sliter så mycket alls på motor o koplling om man gör det rätt....
Ravetrancer skrev:
Min nya koppling slirar från ca 9000rpm vid fullt gaspådrag. Har bytt olja, från hel till delsyntet. Samma skit med båda oljorna. Har haft skivorna o lamellerna i olja innan montering. Bytte även den innersta lamellen.....har jag gjort nåt fel för jag fattar inte vad det kan vara......

Min hoj, R1

:mattias

Samma problem här, släpper vid ca 8000rpm. Det dära med brickor, lägger man dom innerst eller ytters? Hur vet man hur mkt man ska spänna det? Inte kopplar den ur riktigt heller. Tycker då inte att dom var så spc. slitna, lamellerna.. hade isär det för 30mil sen. Mekanismen trycker plattan innåt på den också.. lite mysko, vanligtvis brukar det väl vara en genomgående pinne ifrån andra sidan motorn som trycker ut den.. men nu e det tvärtom.

Fredrick: Brickorna lägger du så att fjädrarna trycks ihop mer när du skruvar ihop kopplingen. Vilken sida om fjädern spelar ingen roll, välj den som gör det lättast fixa brickor. Tjockleken borde väl vara runt 10 % av fjäderns inspända längd. Risken f fjäderbrott ökar förstås lite. Ta inte i med brickor så att fjädern bottnar när du drar in handtaget. Kan ju tänkas dina fjädrar är slut oxå. Finns säkert ett minmått i verkstadshandboken. Även f tjockleken på fiberlamellerna. Öka trycket kan man ibland göra genom att lägga in en extra stållamell.
Att den inte kopplar ur tyder på nåt tjall; fel olja, skeva lameller el nåt. Stållamellerna lägger man plant o mäter m bladmått.
/u

Om fjäderplattan kan bli sliten....? Ingen aning faktiskt... allt kan väl bli slitet men tror inte att det ska va nått problem med den om man har använt rätt moment vid monteringen. Momentet ska vara ynka 8 Nm på en 00:a. Vet inte vilken årsmodell du har?
Bytte du alla stålplattor emellan också? Om inte kolla... du vet säkert... skevhet.. blåa?
Jag vet, det suger att hålla på med att byta olja... Hoppas nu verkligen att det hjälper med den nya oljan...

En liten egen teori om Motuloljan... Det är säkert en jättebra olja för motorn med sin ESTER formula som de kallar det. Den ska lämna kvar en skyddande smörjande hinna... frågan är om det är så bra för kopplingen...?

P.S Bara så att du vet så är jag ingen expert... talar bara lite om mina erfarenheter och vad jag hört. D.S

Lycka till!

Edit. Skrev 0.8 Nm först men menar förstås 8 Nm eller 0.8 kg.

Last edited:
ulf_lundin

Tackar, tackar. Inget är skeft vad jag vet man jag ska ta ett titt på det sen. I boken står det att man ska köra med 20-40, men jag tog det som var närmast och fanns i garaget, 15-40. Körde på 10-30 hela förra sommaren.. och det funkade fint det också. Ska testa med rätt olja sen också då.

mikcar skrev:
Om fjäderplattan kan bli sliten....? Ingen aning faktiskt... allt kan väl bli slitet men tror inte att det ska va nått problem med den om man har använt rätt moment vid monteringen. Momentet ska vara ynka 8 Nm på en 00:a. Vet inte vilken årsmodell du har?
Bytte du alla stålplattor emellan också? Om inte kolla... du vet säkert... skevhet.. blåa?
Jag vet, det suger att hålla på med att byta olja... Hoppas nu verkligen att det hjälper med den nya oljan...

En liten egen teori om Motuloljan... Det är säkert en jättebra olja för motorn med sin ESTER formula som de kallar det. Den ska lämna kvar en skyddande smörjande hinna... frågan är om det är så bra för kopplingen...?

P.S Bara så att du vet så är jag ingen expert... talar bara lite om mina erfarenheter och vad jag hört. D.S

Lycka till!

Edit. Skrev 0.8 Nm först men menar förstås 8 Nm eller 0.8 kg.

bytte allt både lameller och stålskivorna, + lamellen som sitter längst in......

ska testa shell advantix idag.....

Olja??

När jag körde Motul i min så slirade kopplingen som sa**n.

Bytte till Shell och har inga tendenser till att slira!!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025