Min hubdyno - Göra den motorcykelvänlig ?

Erik Englund

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2009
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -06
Hejsan.

Jag har byggt ihop en hubdyno för bilar som klarar av en jävla massa effekt och har funderingar på o smida ihop något för att kunna köra motorcyklar.
Bygget hittils kan ni följa på http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=68698
Där finns lite bilder och filmer på när jag kör diverse bilar.

Som det är nu så tar man av hjulen på bilen och monterar en adapter på navet, som sedan bultas ihop med själva bromsen. Därefter synkar man varvtalet för att få den totala utväxlingen, sen är det bara börja köra.
Kan bromsa Steadystate, Ramper med valfri svephastighet och konstant motstånd.
Repeterbarheten på körningarna är sjukt bra, förmodligen pga avsaknaden av däck osv :tummenupp

Om man nu skulle bygga om denna för att kunna köra motorcyklar, vad vore smidigast?
Att bulta på en rulle mellan de båda bromsarna/bara ena, eller försöka fixa någon form av kedjedrift?

Som jag nämner i tråden på savarturbo.se så tycker jag det vore ballt att kunna montera drevet, från hojen som skall bänkas, direkt på ena bromsen - då tar man vara på det goda med en hubdyno (slippa däckslir mm).

Man kanske kan göra någon form av adapter med flera olika bultmönster för olika drev.
Till slut blir svingen lite i vägen....
Bara idéer som flyger omkring.

Jag vet att det är sjukt många kunniga här inne, någon som har några tankar? :fyllisar

mvh Erik :yoparty

Bromsa min bil innan du börjar trassla med motorcyklar! Ska man ha kedjedrift så måste man ju antagligen ha längre kedja? Frågan är hur många som är sugna på att kapa en nitad kedja + att du måste ha olika kedjor och drev. Om du inte bygger någon egen drivning på ett drev som du kan sticka in i svingen om du tar bort bakhjulet. Du kan låna min hoj och prova med.

//Rickard Skyline GTR Gävle

Enklaste åtgärden är nog att tigga fälgar till "alla" hojar och sen svarva av och sätta dit nån form av "beltdrive" från fälgnavet över till dynon, kräver förvisso mycket arbete och känns lite fel :confused:

Dynon kopplad direkt till utgående axel, splinesaxlar och svårt att sätta fast :confused:

Bromsa min bil innan du börjar trassla med motorcyklar! Ska man ha kedjedrift så måste man ju antagligen ha längre kedja? Frågan är hur många som är sugna på att kapa en nitad kedja + att du måste ha olika kedjor och drev. Om du inte bygger någon egen drivning på ett drev som du kan sticka in i svingen om du tar bort bakhjulet. Du kan låna min hoj och prova med.

//Rickard Skyline GTR Gävle

Haha, jaja du ska få bilen bromsad :)
Som du säger att ta bort hjulet och montera nå eget som förmodligen står närmast till hands.

Enklaste åtgärden är nog att tigga fälgar till "alla" hojar och sen svarva av och sätta dit nån form av "beltdrive" från fälgnavet över till dynon, kräver förvisso mycket arbete och känns lite fel :confused:

Dynon kopplad direkt till utgående axel, splinesaxlar och svårt att sätta fast :confused:
Beltdrive, blir förmodligen svårt då man förmodligen fortfarande kan få slir osv..
Landandsea har dynos för snöskotrar där man kör direkt på utgående axel.

Om man nu skulle ta o koppla på en rulle man kör på, som de flesta andra mc-dynos, hur går det att köra crossar på dom, där man inte har släta däck?

Dynapacks lösning:
http://www.dynapack.com/index.php?option=com_content&view=article&id=34&Itemid=54
mvh

Last edited:
Kolla på en drevhub till KTM rc8/superduke, den kan du säkert använda till att bygga ifrån.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti