Erik Englund
Ny medlem
Hejsan.
Jag har byggt ihop en hubdyno för bilar som klarar av en jävla massa effekt och har funderingar på o smida ihop något för att kunna köra motorcyklar.
Bygget hittils kan ni följa på http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=68698
Där finns lite bilder och filmer på när jag kör diverse bilar.
Som det är nu så tar man av hjulen på bilen och monterar en adapter på navet, som sedan bultas ihop med själva bromsen. Därefter synkar man varvtalet för att få den totala utväxlingen, sen är det bara börja köra.
Kan bromsa Steadystate, Ramper med valfri svephastighet och konstant motstånd.
Repeterbarheten på körningarna är sjukt bra, förmodligen pga avsaknaden av däck osv
Om man nu skulle bygga om denna för att kunna köra motorcyklar, vad vore smidigast?
Att bulta på en rulle mellan de båda bromsarna/bara ena, eller försöka fixa någon form av kedjedrift?
Som jag nämner i tråden på savarturbo.se så tycker jag det vore ballt att kunna montera drevet, från hojen som skall bänkas, direkt på ena bromsen - då tar man vara på det goda med en hubdyno (slippa däckslir mm).
Man kanske kan göra någon form av adapter med flera olika bultmönster för olika drev.
Till slut blir svingen lite i vägen....
Bara idéer som flyger omkring.
Jag vet att det är sjukt många kunniga här inne, någon som har några tankar?
mvh Erik
Jag har byggt ihop en hubdyno för bilar som klarar av en jävla massa effekt och har funderingar på o smida ihop något för att kunna köra motorcyklar.
Bygget hittils kan ni följa på http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=68698
Där finns lite bilder och filmer på när jag kör diverse bilar.
Som det är nu så tar man av hjulen på bilen och monterar en adapter på navet, som sedan bultas ihop med själva bromsen. Därefter synkar man varvtalet för att få den totala utväxlingen, sen är det bara börja köra.
Kan bromsa Steadystate, Ramper med valfri svephastighet och konstant motstånd.
Repeterbarheten på körningarna är sjukt bra, förmodligen pga avsaknaden av däck osv

Om man nu skulle bygga om denna för att kunna köra motorcyklar, vad vore smidigast?
Att bulta på en rulle mellan de båda bromsarna/bara ena, eller försöka fixa någon form av kedjedrift?
Som jag nämner i tråden på savarturbo.se så tycker jag det vore ballt att kunna montera drevet, från hojen som skall bänkas, direkt på ena bromsen - då tar man vara på det goda med en hubdyno (slippa däckslir mm).
Man kanske kan göra någon form av adapter med flera olika bultmönster för olika drev.
Till slut blir svingen lite i vägen....
Bara idéer som flyger omkring.
Jag vet att det är sjukt många kunniga här inne, någon som har några tankar?

mvh Erik
