Höj- och sänkbar tv, förslag på detta?

Frigolitskiva, pump, lite slang, några ventiler och en vattenbehållare på vinden? Kombinera efter eget huvud:D ( om du nu ändå ska ha en vattentät tv:))

Hmm, jag gillar ditt tankesätt. Jag har ju faktiskt inte plockat bort det gamla expansionskärlet på vinden, dock har jag kapat av rören upp dit :(

Varför uppfinna hjulet om det redan finns en färdig lösning? Tanken är ju knappast unik.
En annan och säkert betydligt mer ekonomisk lösning skulle ju kanske kunna vara att ha TVn på väggen och en motorstyrd duk i taket som du drar ner framför vid behov.

Färdiga lösningar ha jag kikat på och de är för dyra för min smak, jag är snål vettu :näsblod
Jag skulle kunna ha tv'n på väggen och en motorstyrd duk hängandes i taket, men det är inte lika krångligt juh!

Hur skoj är det att köpa färdigt:rolleyes:

Det är inte målet utan resan man är ute efter:)

Huvudet på spiken där.

Last edited:
Luftcylindrar, sen gömmer du en stor tank någonstans. Lite slang, en ventil, en knapp till spolen.

Alternativt meckar du sönder din brödrost, sen bygger likadant x100.

Gör tvärtom?Spänn upp duken på väggen och häng tv,n i taket?När den är ivägen så hissar du upp ledtv,n och har fritt för duken.Den där gjutna graven lär du få problem med såvida du inte bor på en sandkulle?

Det finns annars lösningar som fäller upp TV:n i taket, men vinklen blir nog inte vidare bekväm vid längre tittande. Har man projektor, men ser på TV:n så är det nog för att det är enkelt när man slötittar. Då ska inte TV:n sitta i taket.

Så, absolut inget tillfört från min sida, men lycka till.

Sök på custom installation i USA så hittar du nog en del idéer. Om inte annat kan du alltid börja på remotecentral.com och surfa vidare därifrån.

Gör tvärtom?Spänn upp duken på väggen och häng tv,n i taket?När den är ivägen så hissar du upp ledtv,n och har fritt för duken.Den där gjutna graven lär du få problem med såvida du inte bor på en sandkulle?

Går inte att ha tv'n i taket, dels för att den inte får plats att skjuta upp i bjälklaget till övervåningen samt att det skulle bli ännu klurigare att få ner den till sweetspot kontra att få den dit från golvnivå.

Och nej, jag bor inte på en sandkulle :näsblod Men att dränera en grav i grunden är nog minsta problemet, i absoluta värsta fall så svetsas en låda av rostfritt stål som utgör mall för hålet innan gjutning och sen gjuts det på båda alternativt bara insidan av denna och vips så har man ett barriärskydd som du dessutom kan fuktspärra från insidan för att vara på den säkra sidan.
Jag har redan två sådana gravar i källaren nu och där är det inget som helst fuktproblem. Den ena är för inkommande vatten och den andra är för rensning av avloppsstammen.

http://www.blocket.se/stockholm/Databord_hoj___sankbart_32106798.htm?ca=6&w=3 köp och bygg om.

Snickra på en skiva som sänker tv:n till gropens golvnivå.

l
l
l <--- ställ tv här
l__

Tack för tipset, har mailat för att få svar om lyfthöjden. En 500-ing kan det vara värt för att försöka sig på något bygge, skiter det sig så kvittar det och jag får bita i det sura äpplet och börja om eller köpa färdigt ändå :(

Köp två sådana här seriekoppla och köp en dammsugare som det går att koppla slangen till utblåset på.

Idén är ju ganska så bra även om just dessa kanske inte passar för detta. Men nåt åt det hållet skulle kunna funka men då är jag mer inne på teleskopkolvar eller dylikt som drivs av luft. Dyrt däremot kanske :va

Det finns annars lösningar som fäller upp TV:n i taket, men vinklen blir nog inte vidare bekväm vid längre tittande. Har man projektor, men ser på TV:n så är det nog för att det är enkelt när man slötittar. Då ska inte TV:n sitta i taket.

Så, absolut inget tillfört från min sida, men lycka till.

Sök på custom installation i USA så hittar du nog en del idéer. Om inte annat kan du alltid börja på remotecentral.com och surfa vidare därifrån.

Se högre upp :(
Remotecentral var ett bra tips, där hängde jag mycket förr och vet att det finns gott om bilder på allt möjligt :tummenupp

Shit vad ni håller på. Det tog mig 6 sek att googla fram var man köper grejjerna:

http://www.partsofsweden.se/website1/ikea-/-/tv-hissmoebler.php

http://www.deskman.se/38-tv-lift-inbyggnad
(1990.-)

Case closed.

:fakta Den första länken för 7000:- har jag tittat på och det tycker jag är för dyrt för att jag inte ska ge mig på det själv.
Den sista däremot var klart prisvärd och där kan man fundera på om det går att göra mycket billigare själv.
Ska helt klart kolla upp den där "TS-700b" för 3000:-, vill klämma och känna på den innan köp åtminstone.

Edit/ TS-1000 får det nog bli i så fall. Produceras tydligen i Danmark, kanske går att köpa billigare direkt därifrån om man får tag på en danskjävel.

Men som sagt, konkret tips helt klart :Bugar

Last edited:
Hittade denna sidan: www.chuangd.com

China is the shit.

:Bugar Grym sida! Sitter och kikar nu och ska slänga iväg ett mail till dem i eftermiddag för att se vad minsta order är och vilka priser som gäller.

Ett svenskt företag som ja ha köpt grejer av som håller hög kvalitet o bra bemötande av personalen.

http://www.ergonomix.se/se/index.html

Den där sidan hade teleskopcylinder, såg dock dyrt ut men jag slänger iväg ett mail till dem med.

Jag vet inte hur många gånger jag har uttryckt mig så här: Vad skulle man göra utan sporthoj.com? Googla på egen hand förvisso men personlig "support" känns roligare :D

Last edited:
Jag vet inte hur många gånger jag har uttryckt mig så här: Vad skulle man göra utan sporthoj.com? Googla på egen hand förvisso men personlig "support" känns roligare :D

Precis. Och vad skulle vi annars göra? Jobba? :brinnerup

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...