Min farsa står vid spisen...

Hur var fördelningen av hushållsarbete hemma hos din familj?

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...efter en rad diskussioner om jämnställdhet där jag gång på gång slås över hur många som faktiskt tycker att vi i allra högsta grad har det jämnställt och att lägre kvinnolöner oftast beror på att de är sämre på att löneförhandla och att de "själva väljer att vara hemma"...

Min gode far kan laga två rätter:
- Falukorv stekt till oigenkänlighet som serveras med pommes och stekt lök.
- Hamburgare stekta till oigenkänlighet..
...Där hemma är det min mamma som i alla år lagat mat, tvättat, hängt tvätten, köpt kläder till mig och min bror(innan vi började köpa själva) och dessutom handlat. Hon har hela tiden haft en heltidstjänst på en skola..
Nu har både jag och min bror flyttat hemifrån men det är ungefär samma fördelning därhemma fortfarande...

Vad jag minns såg det likadant ut hos de flesta av mina polare.

Det roliga nu är att höra alla som blir så förbannat upprörda när kvinnor börjar hävda sin rätt och när det rapporteras om löneskillnader.
- Rabiata feminister! Gapar vissa
- Men de VILL JU vara hemma!
- Men de är så kassa på att löneförhandla så de får skylla sig själva..

....Bara för att skulle jag vilja höra hur det såg ut hemma hos er. hur var arbetsfördelningen mellan era föräldrar?

(Nej, att din pappa tankade bilen och bytte däck två gånger om året kan INTE jämnställas med att tvätta och hänga 2 maskiner tvätt varje dag året om)

Last edited:
Emmi skrev:
Mina föräldrar gjorde lika mycket.

En applåd...!
..Min gode far som konstigt nog förespråkar jämnställdhet brukar fortfarande dundra in hemma och fråga varför maten inte står på bordet..

DEnna poll kommer bero på vilken ålder föräldrarna är i, ju äldre föräldrar ju högre andel är det där kvinnan sköter barn och hushåll.
Som många märker är det absolut inte samma sak idag längre.

korvgubbe skrev:
En applåd...!
..Min gode far som konstigt nog förespråkar jämnställdhet brukar fortfarande dundra in hemma och fråga varför maten inte står på bordet..

Mamma är 52 nu och jag är 21, varsågoda att räkna.

Hon jobbar dessutom som marknadschef över Sverige och Norge på ett stort företag och reser mycket, så hon hade nog inte haft tid att sköta allt hemma.

Poacher skrev:
DEnna poll kommer bero på vilken ålder föräldrarna är i, ju äldre föräldrar ju högre andel är det där kvinnan sköter barn och hushåll.

Och du tror inte uppväxtmiljön färgar av sig?
...att det blivit bätttre är väl inte samma sak som att det blivit bra?!

korvgubbe skrev:
Och du tror inte uppväxtmiljön färgar av sig?
...att det blivit bätttre är väl inte samma sak som att det blivit bra?!
Nä men risken är att det en dag är jämstält.
Det ändrar sig med generationerna och ut från städerna osv.

Bara för 100 år sen var det ju för jäkligt, så saker händer ju.

korvgubbe skrev:
...Bara för att han dopar sig på Kragstagrillen med Kebabpizza!

Det var ett himla tjat om den där grillen. Jag har aldrig varit på The New Grill in da Kragstahood, och min farsa köper minsann pizza på anrika M&G. Dit kan du ju ta ditt gäng och vänta på honomm, men ackta dej - han har en polare med ketting. :mad:

Morsan är vegetarian :va
Det går inte att äta, så det fanns alltid 2 rätter att välja mellan...
Sen tror jag inte det finns nån familj som använde mer material i køket än vår...
en veganmor och en køttfar, 2 hungriga grabbar och en liten sparv som knappt åt.
Jag tror dom delade, farsan klippte gräset, eller fick oss att gøra det :tungan
hjälpte mig med hojar,mopeder o annat, och fick morsan skøta städning osv :)

Markus skrev:
Jag har aldrig varit på The New Grill in da Kragstahood, och min farsa köper minsann pizza på anrika M&G.

...Sääääääkert... det brukar heta så!...
tror han har köpt en pizzakartong från M&G som han sedan använder varje gång han bär hem pizza från Kragstagrillen

korvgubbe skrev:
...Sääääääkert... det brukar heta så!...
tror han har köpt en pizzakartong från M&G som han sedan använder varje gång han bär hem pizza från Kragstagrillen

Han köper förresten nog aldrig pizza sen jag flyttade hemifrån... :va

Här korvgubbe så kom du med något riktigt bra.

Hemma hos mej(föräldrarna) så skötte mamma allt ink klippa gräset. Trots att hon alltid jobbat heltid och pluggat kvällskurser vid sidan om. (En eloge till dej mamma som klarat allt. :bow )
Min pappa förespråkar jämnställdhet och är lika förvånad varje gång maten inte står på bordet.

För mej som är uppväxt med detta så kan jag meddela att det blev en chock när man skulle börja bo ihop med en tjej som är uppväxt med total jämnställdhet. Jag har fortfarande svårt att ta för mej i hushållsarbetet trots 7år utan mamma. Jag och sambon jobbar endel båda två satt den som kommer hem först får göra mat. Av någon anledning så är det jämt en massa fixat och donat om jag kommer hem sist och maten är alltid supergod och vällagad. När sambon kommer hem sist så är det viss skillnad.

Jag försöker att komma ur dessa banor och gör alltid mitt bästa hemma, men det är svårt då 18/19år sätter sina spår. Jag försöker varje dag.

Den dagen jag får barn så ska jag jäklar se till att dessa gossar/flickor lärsig redan från noll att det inte finns någon skillnad mellan utvecklat eller invecklat när det gäller arbete. Dock ska dom veta att tunga saker sköter killar hand om eftersom killar oftast är fysiskt starkare än tejer.

Poacher skrev:
Nä men risken är att det en dag är jämstält.
Det ändrar sig med generationerna och ut från städerna osv.

Bara för 100 år sen var det ju för jäkligt, så saker händer ju.

Absolut.. vi har kommit oerhört långt och enligt en annan studie som jag såg i mitt sökande så kommer kvinnor ha SAMMA lön som män... om en sissådär 60år så våra barnbarn kommer slippe sånt här tjafs!

Skulle du anförtro hela servisen till en apa? Vet du hur dyrt porslin och glas är?

Nej just det.

Män är djur. :fakta En Margareta Winberg (med supportrar) kan inte ha fel!

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2