Video Min första vurpa...

Håller fullständigt med dig.
Det är dessutom lätt att misstolka Keiths budskap till att man ALLTID ska gasa sig igenom ALLA kurvor. Har man väl öppnat gasen så får man ALDRIG släppa den i en kurva. Han trycker ju ganska hårt på det. Nonsens! Det beror ju alltid på situationen.

En skön och ganska nyttig motpol till "Twist of the Wrist" är Simon Crafar's "Moto Vudu".
Rekommenderas om man gillar att titta på instruktionsfilm!!

Fast om du läser/tittar på Keith Codes video samt Simon Crafars video så är det faktiskt inte så att de motsäger varandra utan säger det mer med andra ord helt enkelt. Även om Simon Crafar försöker få det som att han kommer med något som går emot TOTW så gör han det ändå inte när man kollar på vad han faktiskt säger.

Nej, inte kontroversiellt - Du beskriver en teknik för att åka fort på bana i racingsammanhang. Det emotsägs egentligen inte av CSS heller, men den debatten är för lång för att ta här. Problemet är att det, precis som Du själv skriver, i de allra flesta fall kostar ett antal vurpor innan man sätter den tekniken bra (broms in i kurva), dessutom är körsättet rent av fördärvligt om man tar med sig den tekniken ut på landsvägen!

Där har vi förklaringen till SMC:s tillämpande av körteknik - för att minimera krascher och lära ut körteknik som behåller mest mariginaler för oförutsedda händelser på landsväg.

De nya steg 5 och 6 tar klivet in i de tillämpningar Du och jag förfäktar även hos SMC. Gäller det att jaga tider i konkurrens med andra måste teknikerna tillämpas lite annorlunda.

Som Paulus skrev i ngt brev - "-Pröva allt, och behåll det som är gott..." :)



@Carnivore - Highsider = när föraren kastas i omloppsbana över hojen ut från kurvradien. Det framgår inte av filmen, men med all sannolighet hade nog StiFt ramlat av på insidan innan hojen tumlade runt. Om den definitionen är korrekt är detta en lowsider med åtföljande tumling av hojen:)

Så jag uppfattat det också och precis så som du förklarar StiFt´s vurpa uppfattar jag det också.
 
Är det så att fotpinnen tar i så borde föraren ( i teorin) känna detta i stöveln OM det är vikbara fotpinnar.
Kruxet är att jag själv har inget minne av vad som hänt under vurporna (och det har blivit några vurpor) utan bara vad som hände före och efter.
Däremot kommer jag ihåg när fotpinnen (vikbar) började vikas upp, den gången jag inte kraschade.
Men det syntes för han som låg bakom för han såg när jag "rätade upp hojen" mitt i kurvan.
För min del blev slutsatsen att jag inte hängt över tillräckligt med överkroppen och det var därför fotpinnen gick i.
 
Fast om du läser/tittar på Keith Codes video samt Simon Crafars video så är det faktiskt inte så att de motsäger varandra utan säger det mer med andra ord helt enkelt. Även om Simon Crafar försöker få det som att han kommer med något som går emot TOTW så gör han det ändå inte när man kollar på vad han faktiskt säger.

Jojo, alla kommer alltid ha olika terorier, om allt. Och alltid finns det nån som vet lite bättre...
I grund och botten är det så att man måste få vurpa lite innan man lär sig köra skapligt på bana, jag lyckades med 5 eller 6 flygningar förra året.
Jag gör massor av fel fortfarande och det går inte speciellt fort heller men det viktiga är att ta vara på vurporna och lära sig nåt av dem, därför tycker jag det här blev en intressant tråd. Vet att tider jag körde på hörntänderna förra året kör jag ganska avslappnat i år - och jag har slutat köra på hörntänderna. För mig betyder det att min utveckling går åt rätt håll.
Roffe har en point: "-Pröva allt, och behåll det som är gott..."
 
Tjena en från Köpingsligan här;) Annorlunda att se ur hjälmkameravinkel, jag gissar på för tidigt och distinkt/hårt gaspåslag som orsakade detta? Just här känns inte övergången till jämn fin gas, jag upplever mer att det känns som när man börjar gasa mer för gå ur böjen. Min teori iaf, kan vara att du lagt ner för mycket med?. Hoppas du inte har allt för ont? Och att vi kanske ses ikväll på Sala Racing Park?

Jag har dig och Jien på film runt banan när ni växlade och Jien visade lite spårval.

Jadu jag tycker själv att gasen verkar bra men jag är långt ifrån expert på ämnet så kan ju vara för mycket ändå.
Jo jag glider förbi sala idag men får ta bilen då hehe.
Det vore ju intressant att få se det klippet med så ser jag lite bättre hur jag egentligen kör :p

Och dom som diskuterade det, så blev det en liten flygtur över hojen, highsider som jag lärt mig att det är iaf :p
 
Jojo, alla kommer alltid ha olika terorier, om allt. Och alltid finns det nån som vet lite bättre...
I grund och botten är det så att man måste få vurpa lite innan man lär sig köra skapligt på bana, jag lyckades med 5 eller 6 flygningar förra året.
Jag gör massor av fel fortfarande och det går inte speciellt fort heller men det viktiga är att ta vara på vurporna och lära sig nåt av dem, därför tycker jag det här blev en intressant tråd. Vet att tider jag körde på hörntänderna förra året kör jag ganska avslappnat i år - och jag har slutat köra på hörntänderna. För mig betyder det att min utveckling går åt rätt håll.
Roffe har en point: "-Pröva allt, och behåll det som är gott..."

Absolut, så är det ju.
Ville mest bara belysa att Twist of the wrist och Motovudu faktiskt inte är två motsättningar utan egentligen två sätt att säga i stort sett samma sak på.
 
Håller fullständigt med dig.
Det är dessutom lätt att misstolka Keiths budskap till att man ALLTID ska gasa sig igenom ALLA kurvor. Har man väl öppnat gasen så får man ALDRIG släppa den i en kurva. Han trycker ju ganska hårt på det. Nonsens! Det beror ju alltid på situationen.

Håller också med. Jag är iofs medveten om att det trafiksäkerhetsmässigt bästa är att te x aldrig bromsa i en kurva.. alltid hålla gas osv..

Men vill man åka fort på bana så måste man släppa en del av de där "måstena".. Det bästa är att bara nöta och testa sig fram.

Till TS: Det viktiga är att du klarade dig bra! Och kul att du la upp videon för andra att se!
 
Korspostar till video från mitt ena pass från samma dag. Så kan ni dissa lite istället för att sitta och dricka pilsner i solen!

Länk
 
Det jag ser i filmen är att föraren lägger på gas redan innan svängpunkten.

Detta innebär att föraren gasar och ökar nerlägget samtidigt i kurvan.

Både gaspådraget och nerlägget frestar på greppet, man bränner ljuset i bägge ändar sas.

Detta tror jag leder till att man får svårare att hinna reagera på att det börjar släppa. Det går ju "dubbelt" så fort jämfört med om man bara skulle gasa sig till släpp eller bara öka nerlägg till släpp.

Jag tycker du skall vänta med att ge på gas tills du är klar med nerlägget och riktningen mot apex.

Att accellerera mot apex tycker jag är "farligare" än att bromsa mot apex. För när man bromsar så har man redan börjat släppa på bromsen och minskar alltså successivt den del av det befintliga greppet som används för att ändra hastighet. Så länge man bara kör på lite motorbroms mot apex ser jag ingen större risk för att tappa framhjulet.
 
Vill hålla med psxcare.. Ser ut som gas + ökat nerlägg ger för lite totalgrepp.

Vad körs det med för däck?

Hur satt du? Funderar om positionen eller något styrinput stjälpte dig. Gaspåslaget känns också konstigt
 
Last edited:
Svårt att se nedläggningsvinkeln i filmen, och inte heller din sittställning.
Sen om du kör på gatdäck eller sliks vet jag inte heller.
Men med tanke på snacket om fotpinnar eller avgassystem som tar i backen så vill jag lägga följande kommentar.

Jag tycker precis som andra i tråden att du inte ser ut att enbart flyga över styret, utan snarare att hojen verkar försvinna under dig innan du fortsätter över hojen.
Lite svårt att bedömma, men efter att ha spelat sekvensen 20ggr precis innan då man hör skrapljudet så tycker jag att man hör motorn varva något högre än tidigare.

Detta får mig att tro att du möjligen lutade hojen för mycket (för dina gatdäck?) och att slitbanan på däcket inte räckte till för den lutningsvinkel du hade.

Om du inte körde på gatdäck, är denna kommentar troligtvis helt felaktig, men kan annars vara en god förklaring. Men, som sagt, har inte sett varken lutningsvinkel eller sittställning så detta är bara vad jag gissar efter att ha hört ljudet. Eller vad säger du Roffe?

Tur du är helskinnad! Kom igen, upp i sadeln igen! ;-) :banana
 
Last edited:
Samma här kollat & kollat några gånger o lyssnat efter ljud.

Tycker mig höra att något skrapar i innan den får kastet. för själva vinkeln såg inte super skarp ut av de man kan bedöma, ytterst lite gass hörde jag också.
 
Däcken är ett par bridgestone bt003, bytta för ca en månad sen så dom är nya och fräscha iaf.
Ang sittställning så fick jag höra idag att jag hade huvudet lite för högt upp, alltså över tanken, vilket jag inte tänkte på då.
Svårt att säga om jag lutade för mycket just då också, jag tyckte sjäv att jag lutade in precis som jag gjort hela dagen innan men det är ju väldigt små marginaler också så är ju mycket möjligt att jag råkade luta liiite extra just den gången som gjorde att gummit inte räckte till.

Ska som sagt tänka på att ge gas lite senare i kurvorna och får lära om mig litegrann :)
 
Den vurpan gasar du dig till.. Inget snack om saken.
Går in lite långsamt. O sen går du hår på gasen innan apex.. Tjoff säger det bara. Högre fart in i kurvan, gå på motorbroms in, sen gå på gas så sakta i apex, lugnt o fint, ju mer du hänger ut ju hårdare kan du gasa.. Men öka långsamt till att börja med.
 
Precis på samma ställe som jag gjorde min. Hoppas det gick allt är bra med dig. Jag vart sjukskriven i 14 dar.
 
Precis på samma ställe som jag gjorde min. Hoppas det gick allt är bra med dig. Jag vart sjukskriven i 14 dar.

Fan va tråkigt :/
Vad var det som hände med dig då?
Jo jag mår rätt bra, känner lite av foten än bara, men har semester som tur är så kan bara ligga hemma och låta tjejen pyssla om mig :D
 
Fan va tråkigt :/
Vad var det som hände med dig då?
Jo jag mår rätt bra, känner lite av foten än bara, men har semester som tur är så kan bara ligga hemma och låta tjejen pyssla om mig :D

Jag vet inte riktigt vad som hände, Jag kom som jag brukade i den kurvan sen så släppte det bara i bak. Jag fick en lätt hjärnskakning samt en ganska stor blodutgjutelse i ländryggen stor som en vattenballong, så jag låg på akuten i en natt för observation men fick åka hem igår.
Så det vart en tidig semester i år :D.
 
Låter precis som jag upplevde det då hehe.
Hoppas du återhämtar dig snart och kan vara ute och åka snabbt igen!
 
Svårt att se på den här filmen men får för mig att du sitter ganska rakt i sadeln i kurvan, kan det stämma? Det vill säga att du låter motorcykeln luta mer än nödvändigt istället för att jobba med din överkropp och istället hänga ut den?
 
Är det fasta fotpinnar på motorcykeln i filmen?

Jag håller med om att det låter som om något tar i, frågan är om det krashas för att något tar i och lyfter bakhjulet lite eller om det låter för att det krashas. Har du plast, keramik eller metall i skornas "tå-glidare"?
 
Ja jag fick höra senare att huvudet var ovanför tanken, alltså var överkroppen inte uthängd som jag trodde jag gjorde.

Det är vikbara fotpinnar och har inget minne av att dom böjdes upp heller, och det är plastskydd på mina stövlar. Därför tror jag att det börjar skrapa efter (eller precis när) bakhjulet släppte.
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top