Miltal vid drevning

Patrik....

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
R1
Har hör att när man drevar ner fram eller upp bak så blir miltalet mer på mätaren än i verkligheten...

Är det någon som vet hur det ligger till??

P.s. Har en Honda Hornet 600 -06

Tacksam för svar.

Tack!!

Har drevat ner en kugg fram...
Är det någon som vet hur mycket det rör sig om på en mil.

kan detta inte justeras med hjälp av att rulla hojen framåt tills kedjan gått ett varv och knappa in den längden som blev?

kan detta inte justeras med hjälp av att rulla hojen framåt tills kedjan gått ett varv och knappa in den längden som blev?

På min hoj har jag en programmerbar varvräknare. Då är det lätt att ända så fort jag ändrat kuggantal i primär-, sekundärutväxlingen eller ändrat rullomkrets. Bara att räkna ut skillnaden i utväxling och programmera om. De flesta OEM-mätare är ju dock inte så enkla att programmera om. Det finns därför till många hojan en speedo adjuster man kopplar in emellan givare och mätare vilken manipulerar signalen mha en potentiometer.

Är det inte lättare att räkna ut procentskillnaden mellan dreven? Ditt sätt är knappast exakt nog iom att det skiljer enbart ett par %, typ 1,5 eller nått sånt.

På min hoj har jag en programmerbar varvräknare. Då är det lätt att ända så fort jag ändrat kuggantal i primär-, sekundärutväxlingen eller ändrat rullomkrets. De flesta OEM-mätare är ju dock inte så enkla att programmera om. Det finns därför till många hojan en speedo adjuster man kopplar in emellan givare och mätare vilken manipulerar signalen mha en potentiometer.

Jag vet att du har koll på det där men vad har varvräknaren med trippmätaren att göra?

Last edited:
Är det inte lättare att räkna ut procentskillnaden mellan dreven? Ditt sätt är knappast exakt nog iom att det skiljer enbart ett par %, typ 1,5 eller nått sånt.

Jag vet att du har koll på det där men vad har varvräknaren med trippmätaren att göra?

Sorry, det är en kombinerad varv- och hastightesmätare, det var slarvigt skrivet.

Bifogat

• tarmac3.jpg
    tarmac3.jpg
    201.5 KB · Visningar: 3,856
På min hoj har jag en programmerbar varvräknare. Då är det lätt att ändra så fort jag ändrat kuggantal i primär-, sekundärutväxlingen eller ändrat rullomkrets. Bara att räkna ut skillnaden i utväxling och programmera om. De flesta OEM-mätare är ju dock inte så enkla att programmera om. Det finns därför till många hojan en speedo adjuster man kopplar in emellan givare och mätare vilken manipulerar signalen mha en potentiometer.

De förstås, tekniken är ju rätt säker :tummenupp .

Sant, men det är så jag mäter när jag ställer in cykeldatorn till racern (landsvägscykel). Då kör man ventil till ventil :tuttar .

Men ja, finns ju smidigare vägar att gå som sagt :)!

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back