Miltal KTM 690 SMC

DD1981

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2017
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC -15
Har lämnat Harley träsket och är sugen på en KTM 690 SMC från -14 och framåt eller en Husqvarna 701. Men ska man undvika hojar som gått 1700 mil eller vad räknas som lång för dessa hojar och hur långt går motorerna utan dyra reperationer etc ?
 
Serviceintervall på 1000mil, nä du kan lugnt köra 5-6000. Inte byggd som en cross utan som en landavägshoj
 
Tror du kan välja från 2012. Samma som 2014 mig veterligen. Stod fel på några internetsidor. Min 12a Duke har då abs fram och bak tex. Någon annan kanske kan kommentera. Som sagt 1700 mil är inga problem på den hojen. Gjordes ett 5000 mila test utan problem för några år sedan. Sen är det säkert välfigt olika hur den körts då den verkligen inbjuder till bus.
 
Blir inte klok på när ABS och de 3 olika "mapp" alternativen som regleras under sadeln tillkom. Finns ju en del fina hojar från -12/-13 men hittar inte info om det skiljer sig från 2014 och framåt.. tack för era kommentarer!
 
Sen är det säkert välfigt olika hur den körts då den verkligen inbjuder till bus.
Helt korrekt :fakta Däck är lite som bensin, förbrukningsvara, och det är inte sving och ram man nöter ut, hjullagren överlever normalt sett resten av hojen med god marginal också. Motor, växellåda och elektronik är ju det som slits, och har man bara använt ettan och tvåans växel, gärna på motorväg, alltid tvättat med högtryck och maskindiskmedel och haft hojen ute i solen året runt så lär den vara betydligt mycket mer sliten vid 1000 mil än en pedantskött som har rullat 10 000 mil.
 
Map switch finns på samtliga årsmodeller. -14 kom ABS och den uppdaterade motorn med dubbla tändstift på SMCR och Enduro R. (Kom något år tidigare på Duke)
Kan du leva med att inte ha ABS så satsa på en -12 och -13, de har förvisso den "äldre" motorn med lite "råare" gång än den nya. Men du har fortfarande 1000mils serviceintervall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Map switch finns på samtliga årsmodeller. -14 kom ABS och den uppdaterade motorn med dubbla tändstift på SMCR och Enduro R. (Kom något år tidigare på Duke)
Kan du leva med att inte ha ABS så satsa på en -12 och -13, de har förvisso den "äldre" motorn med lite "råare" gång än den nya.

Men du har fortfarande 1000mils serviceintervall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2012 (min) har abs samt de 3 olika lägena. Dubbla tändstift mm. Det är samma hoj som 2014 enligt mig.
Tror dock som du säger att man gjorde någon liten föränring i motorn så den skulle bli ännu mer vibratiosfri men har för mig att det var 2015 men lite osäker. Hm som en skrev nedan, detta var nog för Duke och inte smc.
 
Last edited:
Gott, jag letar vidare efter ett lämpligt exemplar så man kan busa lite sen. Tack för era svar!
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top