Miljöpartiet, vad göra?

Markus skrev:
1. Nehej, det visste jag inte. Vad är skillnaden och varför står vi inte högre upp på välståndslistan?

2. som jag känner folk som fått erbjudande om att få ett intyg på att de är det - trots att de egentligen inte är det (enligt sig själva).

3. Jag tror att den stora andelen människor som är sjukskrivna bluffar.

4. Om du inte anser dem (m) vara höger - motivera. Om du anser desamma vara höger - motivera.

5. Därför att jag försöker vara konsekvent kanske.

1. Välståndslistan sammanställs av OECD och är egentligen bara en lista över köpkraft per kapita.

Välfärdsligan sammanställ enligt en rad kriterier
"WISP = Weighted Index of Social Development
Detta index omfattar 10 dimensioner, som vägs samman till ett övergripande index (utbildning, hälsa, militärutgifter, jämställdhet, ekonomi inkl inkomstspridning, demografi, naturmiljö, social stabilitet/kaos, kulturell mångfald, socialförsäkring). Ju högre WISP ju mer allmän välfärd. Indexet avser år 2000."

På delad förstaplats ligger vi och danmark, därefter norge, finland luxenburg i den ordningen...

2. Finns läkare som skrivit ut antideppresiva och sömnmedel till kompisar som bara haft det stressigt på jobbet och blivit hängiga.. Läkare är inga gudar.. Utbrändhet är ingen sjukdom utan ett samlingsnamn som sllmänheten använder på en rad symptom...

3. Jag är inte lika cynisk som du så min mening är att det finns bluffmakare men huvudelen trots allt är sjuka..

4. Jag är ointresserad av höger och vänster så jag ser ingen anledning att motivera...

5. Ja, det är du... Vi är väl medvetna om att du aldrig skull öppna plånboken för att hjälpa en annan människa om det inte skulle gagna dig i slutänden.

korvgubbe skrev:
Hade inte försäkringskassan(skattepengar) gått in och subventionerat din tandvård är det osäkert om du haft råd med den..

Saxat från www.ptl.se(privattandläkarnas hemsida)
"Tandvårdsförsäkringen
Från att du fyllt 20 år omfattas du av den allmänna tandvårdsförsäkringen. Det innebär att du som patient får ett ekonomiskt stöd för din tandvård från Försäkringskassan. Ersättningen betalas ut direkt till din tandläkare."

:7peta
I tex Frankrike har du FRI sjukvård och tandvård.

Ang den svenska sjukvården. Vet inte hur läget är i stockholm, men i gbg är helt osant. Om ditt tillstånd inte är livshotande så är normal väntetid minimum 5-6 timmar, om du inte blir hemskickad för att det är fullbokat :huvet :kocko

Göteborgs-Posten gjorde ett reportage om sjukvården i tyskland. Där primärvården främst utgörs av privatdoktorer som har avtal med den tyska motsvarigheten till landstinget. Det var inga probmlem att få tag på en jourdoktor och bli behandlad inom en timme på en söndagkväll. :Bugar

Försök med det i Gbg, har du tur så får du behandling innan det blir måndag eftermiddag!!! :död

Vet inte om landstinget gjorde slag i saken, att införa "straffavgift" på sjukhusbesök. Dvs om du gick till sjukhuset (i stället för vårdcentralen)för att få vård, och du inte var tillräckligt sjuk för att bli inlagd, så skulle det kosta 400kr, för ett vanligt läkarbesök. :3freak Motiveringen till förslaget var att alldeles för många som borde gå till vårdcentralen, istället gick till sjukhuset.

Problemt är bara att det är i princip omöjligt att få träffa en doktor på vårdcentralen. "Akuttiderna är slut för idag" är det vanligaste svaret. Eller om du försöker boka tid för nåt som inte är akut:"Vi har så lång kö att vi inte kan ta emot bokningar" är svaret du får när du ringer. Har försökt att gå dit... En timme efter att de har öppnat så kommer det ut en vitrock i väntrummet och säger att: Det är fullbokat för idag, så ni får gå hem!

Dessutom har landstinget sagt upp avtalet med den ENDA vårdgivaren som oftast kunde ge vård inom nåt som liknade rimlig tid. (Cityakuten)

Den svenska primärvården är ett stort jävla skämt! :fakta
I Gbg i Sverige, idag, så behövs det en privat sjukförsäkring för att få primärvård inom rimlig tid.
Så bra är vår (S)venska välfärd!

/

Last edited:
korvgubbe skrev:
1. Välståndslistan sammanställs av OECD och är egentligen bara en lista över köpkraft per kapita.

Välfärdsligan sammanställ enligt en rad kriterier
"WISP = Weighted Index of Social Development
Detta index omfattar 10 dimensioner, som vägs samman till ett övergripande index (utbildning, hälsa, militärutgifter, jämställdhet, ekonomi inkl inkomstspridning, demografi, naturmiljö, social stabilitet/kaos, kulturell mångfald, socialförsäkring). Ju högre WISP ju mer allmän välfärd. Indexet avser år 2000."

På delad förstaplats ligger vi och danmark, därefter norge, finland luxenburg i den ordningen...

Ok, tack för förtydligande.

korvgubbe skrev:
2. Finns läkare som skrivit ut antideppresiva och sömnmedel till kompisar som bara haft det stressigt på jobbet och blivit hängiga.. Läkare är inga gudar.. Utbrändhet är ingen sjukdom utan ett samlingsnamn som sllmänheten använder på en rad symptom...

Ja...? Det är fel och det är en av anledningarna att Mårten Palme tror att vi måste bereda oss på kommunalskatter á 40%.

korvgubbe skrev:
3. Jag är inte lika cynisk som du så min mening är att det finns bluffmakare men huvudelen trots allt är sjuka..

Gränsen mellan cynisk och realistisk ter sig hårfin. Bemöt gärna, med vad du anser vara så dåligt på LO-landet Sveriges arbetsplatser att så många måste gå hemma.

korvgubbe skrev:
4. Jag är ointresserad av höger och vänster så jag ser ingen anledning att motivera...

Ett tag verkade det som om du ville att jag skulle svara på om jag ville ha ett parti "ännu mer till höger" än Moderaterna i styrande position, därför tolkade jag det som att det fanns ett visst intresse för hur man definierar högerpolitik.

korvgubbe skrev:
5. Ja, det är du... Vi är väl medvetna om att du aldrig skull öppna plånboken för att hjälpa en annan människa om det inte skulle gagna dig i slutänden.

1. Vilka är vi?
2. Jag öpnnar den vidöppen den 25:e varje månad
3. "Annan människa" och "Främmande land där stor risk för förskingring och inget krav på motprestation föreligger" är inte samma sak.

ft skrev:
Sist jag kollade valde man var man bosätter sig också, och i stor utsträckning även var man jobbar. T ex om de två ställena är 75 km från varandra... :7peta

Japp, och jag betalar vad det kostar, uj vad jag betalar, och mer lär det bli med tanke på de ökande drivmedelpriserna. Och flytta har jag inte råd med för bostäder är dyrare där jag jobbar. Men det är klart, en sudd i månaden i dieselbidrag, eller ett maxbelopp på ”ta sig till jobbet” kostnaden per månad skulle uppskattas. Men kan du, jag eller någon annan ordna ett jobb åt mig där jag bor så skulle ingen vara gladare än jag.
Kul resonemang, välja var man jobbar, skulle nog satsat på en annan yrkesinriktning för jag får hålla tillgodo med de jobb som erbjuds.
Men om jag gav fan i att jobba så skulle jag gå hemma, och snart undrar jag om jag inte skulle tjäna på det.

Markus skrev:
1. Ja...? Det är fel och det är en av anledningarna att Mårten Palme tror att vi måste bereda oss på kommunalskatter á 40%.

1. Gränsen mellan cynisk och realistisk ter sig hårfin. Bemöt gärna, med vad du anser vara så dåligt på LO-landet Sveriges arbetsplatser att så många måste gå hemma.

2. Ett tag verkade det som om du ville att jag skulle svara på om jag ville ha ett parti "ännu mer till höger" än Moderaterna i styrande position, därför tolkade jag det som att det fanns ett visst intresse för hur man definierar högerpolitik.

3. Vilka är vi?
4. Jag öpnnar den vidöppen den 25:e varje månad
5. "Annan människa" och "Främmande land där stor risk för förskingring och inget krav på motprestation föreligger" är inte samma sak.

1. Bara för att Utbrändhet inte är den medicinska diagnosen innebär det inte att fenomenet inte existerar. När en person får en hjärntumör så lär det nog stå något betydligt mer komplicerat i jornalen men släkt och vänner lär få just höra "tumör, där" ,pekar på platsen i skallen där skiten sitter..
Samma sak med utbrändhet, det är namnet i folkmun och de som är sjuka är det på riktigt och är det ordentligt...

Problemet är att vi i sverige gör som folk gör mest... Istället för att förebygga risken för bränder ser vi till att bli duktiga på att släcka dem. Och det är gärna först EFTER en brand som vi installerar brandvarnare..
Förebyggande hälsoarbete skulle behövas eftersom folk är för dumma och slöa för att ta hand om sig själva. På samma sätt som vi har lag på hjälm för att vissa skulle skita i den annars skulle det behövas satsningar på att hålla folk friska istället för att bara lägga pengar på de som blir sjuka...

LÄste en studie som visade att varje investerad hundring på företagshälsovård betalade igen sig 10:faldigt... Nu när staten pröjsar de som blir långtidssjukskrivna blir ju förtjänsten för företagen ganska liten när de satsar... Företagshälsovård (förebyggande) skulle kunna vara en egen rad i bokföringen som fick kvittas mot skatt på ev. vinst... som exempel..

2. ville bara veta ungefär var du stod men eftersom du tydligen inte vill använda den "vedertagna" höger-vänster skalan så får jag väl lägga ner frågan...

3. vi som brukar debattera med dig.. särskillt sociala frågor..

4. Oh ja, men bara för att stoppa i, inte för att plocka ut..

5. Men nu var inte frågan om du ansåg att en förskingrare skulle få dem utan just en människa i nöd.

korvgubbe skrev:
5. Men nu var inte frågan om du ansåg att en förskingrare skulle få dem utan just en människa i nöd.

Man kan ju fråga sig hur effektivt bistånd är egentligen. Det är bra för sitt eget samvete att skicka en säck pengar till Afrika men kanske inte så mycket mer......

TLS skrev:
Leker med tanken på om vi inte kan slopa saker som barnbidrag.

Den tanken borde fler leka med. Barnbidragen borde kastas i en säck med en argsint tiger som man därefter pucklar på med spadar och slänger i en sjö.... :hihi

Chris Ash skrev:
Man kan ju fråga sig hur effektivt bistånd är egentligen. Det är bra för sitt eget samvete att skicka en säck pengar till Afrika men kanske inte så mycket mer......

Jodå, jag håller med.. men ville ändå ställa frågan som en mer hypotetisk fråga...
Tror svinnet av skattepengar inom våra egna ver och myndigheter är rätt stort det med.. finns alltid saker att göra och förbättra..

korvgubbe skrev:
1. Bara för att Utbrändhet inte är den medicinska diagnosen innebär det inte att fenomenet inte existerar.

Men nu var frågan varför vi har så mycket högre sjukskrivningstal i Sverige än i övriga världen? Ingen har någonsin besvarat den frågan så det kanske är för mycket begärt men det finns några tänkbara scenarier:

A) Vi har världens sämsta arbetsplatser
B) Vi jobbar mest i världen
C) Vi är världens känsligaste folk
D) Vi har så pass generösa bidrag om vi säger att vi är sjuka att ganska många lockas (eftersom skillnaden i nettopengar är liten - pga högt skatteuttag på arbete)

Alternativ A är inte speciellt troligt, B alternativet är det inte, C skulle det kunna vara och D...?

korvgubbe skrev:
2. ville bara veta ungefär var du stod men eftersom du tydligen inte vill använda den "vedertagna" höger-vänster skalan så får jag väl lägga ner frågan...

Enligt den, visserligen felaktiga, skalan så skulle jag definitivt stå till höger om det borgerliga blocket i de flesta frågor.

korvgubbe skrev:
3. vi som brukar debattera med dig.. särskillt sociala frågor..

Tyvärr är tjänsten som talesman redan upptagen av en Lemmy Look-a-like :hihi

korvgubbe skrev:
4. Oh ja, men bara för att stoppa i, inte för att plocka ut..

Ha, det där har (s) också lyckats bra med - att lura i folket att det är bättre om arbetsgivaren drar pengarna som skattas bort än att skicka inbetalningskort. Skickligt! :tummenupp (Såvida du inte insinuerar att jag jobbar svart?)

korvgubbe skrev:

Alldeles för många biståndsprojekt är korrupta, därför tror jag inte på modellen. Tror heller inte på påtvingad solidaritet av Storebror, om man ville främja bistånd skulle man göra det avdragsgillt.

Någon nämnde förresten att US gav så lite, ja Bill Gates ger mer själv än hela Sverige sammantaget så det kan ju inte vara så där väldans lite...

Chris Ash skrev:
Den tanken borde fler leka med. Barnbidragen borde kastas i en säck med en argsint tiger som man därefter pucklar på med spadar och slänger i en sjö.... :hihi

Njae, tanken är inte så befängd. Om jag förstått det rätt så är det en liten del av hushållen som de facto behöver bidraget - samtidigt som det kostar en väldans massa. Om man då bestämde sig för att behovspröva bidraget så skulle den administrationen överstiga själva kostnaden för bidragen (vilket vore ganska typiskt sverige visserligen). Vore det inte bättre att spara dem pengarna till socialbidragspotten t.ex.?

Markus skrev:
Vi har så pass generösa bidrag om vi säger att vi är sjuka att ganska många lockas (eftersom skillnaden i nettopengar är liten - pga högt skatteuttag på arbete)

Alldeles för många biståndsprojekt är korrupta, därför tror jag inte på modellen.

Jadå, finns nog en del som låter tanken på bidrag avgöra omd e stannar hemma eller inte.. Och många utnyttjar det nog...

Men samtidigt så ser jag hellre att folk stannar hemma och kurerar sig än går till jobbet och sprider sjukdommar och mår kasst bara för att de inte har råd att vara hemma...

Men men.. fuskare skall självklart smiskas på bar stjärt!

Kan hålla med dom att många bistndprojekt är korrupt men min fråga var mer hypotetisk.

- Kan du tänka dig att öppna plånboken för en människa i nöd trots att det inte gagnar dig?

Markus skrev:
Njae, tanken är inte så befängd. Om jag förstått det rätt så är det en liten del av hushållen som de facto behöver bidraget - samtidigt som det kostar en väldans massa. Om man då bestämde sig för att behovspröva bidraget så skulle den administrationen överstiga själva kostnaden för bidragen (vilket vore ganska typiskt sverige visserligen). Vore det inte bättre att spara dem pengarna till socialbidragspotten t.ex.?

Missförstod du nu? Jag menade vad jag skrev!

Sjuklig fetma, dyslexi och utbrändhet har ökat lavinartat de senaste åren. Skulle vara intressant att se hur många som egentligen bara är lata gnällrövar.

korvgubbe skrev:
- Kan du tänka dig att öppna plånboken för en människa i nöd trots att det inte gagnar dig?

Det beror så klart på situationen, men idag lånade jag ut pengar till en lunch. Kvalificerar jag mig i solidaritetsligan då? :D
Visst kan man ge pengar, men jag tror faktiskt att många tänker som jag: "Nej, jag ger redan halva min lön - var går gränsen?" fastän att man vill ge pengar.

Vilka biståndsprojekt stödjer Herr Korv själv egentligen?

Chris Ash skrev:

Hörrödudu, tigrar ÄR utrotninghotade. Samt att de krymper i vatten. Var snäll mot tigrarna.

gladh

Markus skrev:
Det beror så klart på situationen, men idag lånade jag ut pengar till en lunch. Kvalificerar jag mig i solidaritetsligan då? :D
Visst kan man ge pengar, men jag tror faktiskt att många tänker som jag: "Nej, jag ger redan halva min lön - var går gränsen?" fastän att man vill ge pengar.

Vilka biståndsprojekt stödjer Herr Korv själv egentligen?

Jag måste medge att jag beundrar din förmåga att slingra dig ur frågeställningar som egentligen bara behöver ett "ja" eller ett "nej" och särskillt din tydliga men likafullt fungerande taktik att ställa motfrågor för att slippa svara själv..

Nej, att låna ut pengar är inget som kvalificerar dig till välfärdsligan trots att du kanske bjuder på den ränta du borde ha fått av låntagaren.

Så på frågan:
Skulle du öppna plånboken för en mäniska i nöd utan att det gagnade dig?
är ditt svar:
"...jag tror faktiskt att många tänker som jag: "Nej, jag ger redan halva min lön..."
..vilket jag då sammanfattar till:
Nej

...uppfattade jag dig korrekt..

Bistånd? Jag har väl aldig påstått att jag skulle ge nån annan något.. Enda anledningen till att jag sträcker ner en tjuga i tiggarens hatt är för att växla den till 21 enkronor till parkeringsautomaten! :tungan

Chris Ash skrev:
Sjuklig fetma, dyslexi och utbrändhet har ökat lavinartat de senaste åren. Skulle vara intressant att se hur många som egentligen bara är lata gnällrövar.

Eller hur många ADHD ungar som bara är dryga ungar. Eller hur många alkisar som har dålig självkontroll. Eller hur många anorektiker som helt enkelt är dumma i huvudet.

Markus skrev:
Eller hur många ADHD ungar som bara är dryga ungar. Eller hur många alkisar som har dålig självkontroll. Eller hur många anorektiker som helt enkelt är dumma i huvudet.

Om det inte syns som en deffekt eller skada på röntgenplåtar är det heller ingen sjukdom!

korvgubbe skrev:
Jag måste medge att jag beundrar din förmåga att slingra dig ur frågeställningar som egentligen bara behöver ett "ja" eller ett "nej" och särskillt din tydliga men likafullt fungerande taktik att ställa motfrågor för att slippa svara själv..

Nej, att låna ut pengar är inget som kvalificerar dig till välfärdsligan trots att du kanske bjuder på den ränta du borde ha fått av låntagaren.

Så på frågan:
Skulle du öppna plånboken för en mäniska i nöd utan att det gagnade dig?
är ditt svar:
"...jag tror faktiskt att många tänker som jag: "Nej, jag ger redan halva min lön..."
..vilket jag då sammanfattar till:
Nej

...uppfattade jag dig korrekt..

Bistånd? Jag har väl aldig påstått att jag skulle ge nån annan något.. Enda anledningen till att jag sträcker ner en tjuga i tiggarens hatt är för att växla den till 21 enkronor till parkeringsautomaten! :tungan

Ja, jag försöker ju bli politiker. :D Visserligen ska nog du ligga lågt med pekpinnarna idag, eller så får du faktiskt ge din förklaring på sjuktalen vs arbetsrätt i Sverige eller förklara varför du uttrycker dig i termer som "ännu mer höger än moderaterna" om du inte anser moderaterna vara ett högerparti. :7peta

Jag skulle kunna ge pengar, men jag gör det aldrig. Jag tycker att man ska göra det, men jag tycker inte jag har råd. Jag tycker man kunde ge till Cancerfonden, men inte till en tiggare på stan. Jag har gett pengar till tiggare på stan, och ångrat det efteråt. Jag skulle gärna betala min gode vän som har cancer pengar om det skulle hjälpa honom. Jag vill inte ge pengar till något diffust projekt i Afrika som jag inte vet ett skit om. Jag tycker man gör rätt om man stödjer utsatta grupper så som handikappade, men jag vill inte ge pengar till en organisation som jag inte känner till.

Om du undrar om jag ger pengar i dagsläget så är svaret nej. Om du undrar om jag tycker Storebror gör rätt som portionerar ut mina pengar till länder som fått chans efter chans att reda upp sin situation så är också svaret nej.

Vad hjälper det t.e.x. att ge pengar till en fattig region i Afrika som är fattig endast pga dålig administration? Kommer de administrera biståndet bättre än oljemiljarderna?

Det finns inget enkelt ja eller nej.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back