Markus skrev:1. Nehej, det visste jag inte. Vad är skillnaden och varför står vi inte högre upp på välståndslistan?
2. som jag känner folk som fått erbjudande om att få ett intyg på att de är det - trots att de egentligen inte är det (enligt sig själva).
3. Jag tror att den stora andelen människor som är sjukskrivna bluffar.
4. Om du inte anser dem (m) vara höger - motivera. Om du anser desamma vara höger - motivera.
5. Därför att jag försöker vara konsekvent kanske.
1. Välståndslistan sammanställs av OECD och är egentligen bara en lista över köpkraft per kapita.
Välfärdsligan sammanställ enligt en rad kriterier
"WISP = Weighted Index of Social Development
Detta index omfattar 10 dimensioner, som vägs samman till ett övergripande index (utbildning, hälsa, militärutgifter, jämställdhet, ekonomi inkl inkomstspridning, demografi, naturmiljö, social stabilitet/kaos, kulturell mångfald, socialförsäkring). Ju högre WISP ju mer allmän välfärd. Indexet avser år 2000."
På delad förstaplats ligger vi och danmark, därefter norge, finland luxenburg i den ordningen...
2. Finns läkare som skrivit ut antideppresiva och sömnmedel till kompisar som bara haft det stressigt på jobbet och blivit hängiga.. Läkare är inga gudar.. Utbrändhet är ingen sjukdom utan ett samlingsnamn som sllmänheten använder på en rad symptom...
3. Jag är inte lika cynisk som du så min mening är att det finns bluffmakare men huvudelen trots allt är sjuka..
4. Jag är ointresserad av höger och vänster så jag ser ingen anledning att motivera...
5. Ja, det är du... Vi är väl medvetna om att du aldrig skull öppna plånboken för att hjälpa en annan människa om det inte skulle gagna dig i slutänden.
:kocko

Motiveringen till förslaget var att alldeles för många som borde gå till vårdcentralen, istället gick till sjukhuset.