Miljöpartiet, vad göra?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Vad ska vi göra med miljöpartiet till? :4skrika Här predikar dom om att vi ska ha en levande landsbygd! Sedan så fixar dom till en höjning av både bilskatt
och bensinskatt. Jag blev så f*rbannad idag när jag lyssnade på nyheterna :mad: Själva glassar dom runt med frikort både på flyg och
tåg mm. Är det ingen som kan tala om för dom som sitter i riksdagen
hur vanligt folk har det?
Har skickat ett PM till dom gröna, prydligt undertecknat med namn och tel.nr.
får se om dom orkar masa sig från köttgrytorna för att svara.

Om folk gav fan i att rösta på sossarna skulle vi inte ha några problem med de gröna för då skulle de inte ha något att säga till om. Som det är i dag är en röst på sossarna samma sak som att rösta på Miljöpartiet eller Vänstern = :zpy

Jag kan tycka att miljöpartiet angriper många miljöproblem från fel håll. Men man ska inte underskatta miljöfrågors betydelse. Miljöpartiet vill föra fram globala miljöproblem på dagordningen och det är inte fel. Är inte helt säker på att det är så dåligt att de har något att säga till om trots allt.

Samma visa om igen...

Man skulle under en övergångsperiod kunna tänka sig en reducering av bensinskatten för de bor riktigt risigt till. Dock är bensinpriserna inte av lika stor betydelse som val av bil än så länge. Finns ju hybridbilar som drar 0,4 men som ingen är intresserad av pga att fossilt drivmedel är för billigt (samma sak med etanolkompatibla bilar). Priserna måste gå upp om vi ska få nån ändring på utsläppen. Skatteintäkterna bör också användas mer ändåmålsenligt och inte ses som nån slags allmän statsfinans.

mb skrev:
Samma visa om igen...

Man skulle under en övergångsperiod kunna tänka sig en reducering av bensinskatten för de bor riktigt risigt till. Dock är bensinpriserna inte av lika stor betydelse som val av bil än så länge. Finns ju hybridbilar som drar 0,4 men som ingen är intresserad av pga att fossilt drivmedel är för billigt (samma sak med etanolkompatibla bilar). Priserna måste gå upp om vi ska få nån ändring på utsläppen. Skatteintäkterna bör också användas mer ändåmålsenligt och inte ses som nån slags allmän statsfinans.

Fast är det verkligen så att bensin, fordons och vägskatt etc skulle vara en sån kassako som många inom populisthögern vill göra gällande? Underhåll och byggande av vägar kostar sjuka summor (jag har hört siffran 400.000 kronor per meter motorväg nämnas). Jag har aldrig sett nån statistik på detta men rent spontant skulle jag inte bli förvånad om vägarna tog mer pengar än de generade.

Trädkramare....

Hade jag haft mina resor betalda av andra hade jag oxå tyckt en höjning va bra.. :rolleyes:

Det här är ju bara fånigt. Tror dem att jag ska köra mindre för att bensinen blir dyrare? Jag har väl lika långt till jobbet för det, ska jag parkera bilen en bit ifrån och gå resten för att kompensera för prisökningen? Tror inte det va, det här kommer inte att göra något för miljön utan har bara med skatteintäkter att göra. All välfärd går ju åt h-lvete och det är de som behöver den bäst som röstar på dessa partier så det gäller att skaffa mer pengar till den. Vi som faktiskt arbetar och bidrar med skatten har ju ingen som hjälper oss för vi är inte tillräckligt många.

Tror dem att våra skattehöjningar på drivmedel verkligen skulle tvinga en global branch till bränslesnålare fordon så överskattar dem ju kraftigt Sveriges betydelse men det är ju inte så konstigt då man aldrig har haft ett riktigt jobb och meritlistans tyngsta post är att man är lojal mot partiet i alla lägen.

:huvet

Coola Ola skrev:
Fast är det verkligen så att bensin, fordons och vägskatt etc skulle vara en sån kassako som många inom populisthögern vill göra gällande? Underhåll och byggande av vägar kostar sjuka summor (jag har hört siffran 400.000 kronor per meter motorväg nämnas). Jag har aldrig sett nån statistik på detta men rent spontant skulle jag inte bli förvånad om vägarna tog mer pengar än de generade.

400.000 per meter. Låter osanolikt dyrt.
1 mil kostar alltså 4 miljarder.

Läste nyheten idag om skattehöjningen på bränsle. 30öre per liter på diesel, dock läste jag i förra veckans ATL (Böndernas tidning) att dieselnskatten skulle sänkas för deras del. Får inte det att gå ihop riktigt då jag anser att det är dem som förorenar miljön rätt kraftigt med alla deras traktorer tröskor osv.

sandstream skrev:
Om folk gav fan i att rösta på sossarna skulle vi inte ha några problem med de gröna för då skulle de inte ha något att säga till om. Som det är i dag är en röst på sossarna samma sak som att rösta på Miljöpartiet eller Vänstern = :zpy

Eller... Om fler borgare röstade på (s) så skulle de få egen majoritet, och skulle inte behöva slicka röv på (mp). :va

Coola Ola skrev:
Förtroende för politikerna skulle dock förbättras om man kunde följa vad som hände med bensin- och andra koldioxiskatter i form av konkreta åtgärder för energiomställning, vissa naturvårdsinsatser m.m. som gynnar miljön och samhället i stort. Att det satsas så lite på framtidens energiformer (som av allt att döma kommer bli ekonomiskt viktiga för landet) är underligt med tanke tanke på hur mkt koldioxidskatt som dras in.

Vägarna ska väl för övrigt bekostas med just vägskatt?

Har nån läst så långt att de eländiga gröna faktiskt vill sänka inkomstskatten för alla för att kompensera höjningen på bil & bränsle?

Om man räknar på nån slags medelbefolkning (vem, hur, vart?) får de faktiskt till en kostnadssänkning/år!!! :va

Sen att det i slutändan bara brukar bli delen med höjning som går igenom är en annan sak. :död

Last edited:
Avskaffa det eländiga lilla skitpartiet, släng fanskapen åt helvete och please, dear God, gör så sossarna och förbannade satans kommunistpartiet följer efter.

sege skrev:
Avskaffa det eländiga lilla skitpartiet, släng fanskapen åt helvete och please, dear God, gör så sossarna och förbannade satans kommunistpartiet följer efter.
Du glömde en smiley tror jag :rolleyes:

Majoriteten av sveriges befolkning föredrar faktiskt denna konstellation framför ett borgerligt block. Det är bara att svälja.

mb skrev:
Majoriteten av sveriges befolkning föredrar faktiskt denna konstellation framför ett borgerligt block. Det är bara att svälja.

Tveksamt om majoriteten verkligen föredrar detta. Jag tror många inte ens tänker utan röstar på (s) av gammal vana och de glömmer att det blir (mp) som sätter halva agendan, sedan så transformeras (mp) politik på något konstigt sätt till (s) politik på papperet så att (s) kan låtsas att de har full kontroll.

Att (s) hellre gör avkall på sina egna vallöften än att gå i opposition är ytterst beklämmande. (Maktfullkomlighet tror jag det kan kallas).

OLJEKYLD GSXR skrev:
Höj spärren till 10%.
Nej, nej, nej, nej.
Det kommer bara få de regerande partierna än mer självsäkra och ohotade och låta dem fortsätta fatta beslut som inte är förankrade folkligt. Hoppas den där Sören tar med sin lista i Riksdagen, de behöver en läxa á Riksdagsvalet 1991.

Markus skrev:
Eller... Om fler borgare röstade på (s) så skulle de få egen majoritet, och skulle inte behöva slicka röv på (mp). :va

Sant. Ett enda jäkla litet mandat.
Fast nu är det bara att gilla läget och göra det bästa möjliga.

Appropå att strunta i en koalition. Det finns inte i (S) tankevärld. Att vara i opposition är att inte kunna påverka, alltså får mp vara med. bra eller dåligt? upp till var och en inför 2006.

gladh

Markus skrev:
Nej, nej, nej, nej.
Det kommer bara få de regerande partierna än mer självsäkra och ohotade och låta dem fortsätta fatta beslut som inte är förankrade folkligt. Hoppas den där Sören tar med sin lista i Riksdagen, de behöver en läxa á Riksdagsvalet 1991.
Du menar när NyDiktatur kom in i riksdagen?

Ska inte vara så ogin. Tack vare att NyDiktatur klantade sig så oerhört profilmässigt i riksdagen slapp vi de riktigt farliga konstelationerna som Danmark råkade ut för.

Fast du var till höger om höger så du kanske saknar Ian, John, Bert & Co.

gladh

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back