Miljöpartiet, vad göra?

Några tankar slår mig efter att ha lyssnat på radio på lunchen och blivit bedrövad av nyheterna om drivmedelshöjningar.

Jag upplever situationen som mycket olustig då jag har 75 km enkel resa till jobbet, jag bor utanför SL-kortets område och har därför ingen möjlighet att ta mig till jobbet kl 07.00 på annat vis än att sätta mig i bilen kl 06.00.
Jag kör en liten dieselbil med katalysator för att hålla kostnader och miljöpåverkan nere men snart så kommer det att vara bättre för mig att säga upp mig och stämpla än att ta alla kostnader som det medför att ta mig till jobbet.

Att lastbilsregga vore en lösning men jag behöver mitt baksäte och jag vill inte vara tvungen att bryta mot lagen hela tiden bara för att åka till jobbet, då kan jag lika gärna strunta i att betala fordonsskatten och tjäna ännu mera.

Att nya bilar ska kunna gå på alternativa drivmedel eller vara hybridbilar hjälper inte mig då jag aldrig kommer att ha råd att köpa någon ny bil, jag är vad man kallar slutanvändare d.v.s. jag håller skrotet vid liv så länge som möjligt.

Sen kommer det merkostnader för alla av det här, för alla måste vi väl äta, mat SMS’as eller faxas inte till butikerna utan den levereras med lastbilar som går på diesel, och får åkarna ökade kostnader så tror jag inte att det blir butikerna som minskar sin vinst utan det blir vi konsumenter som betalar mer för mat och andra produkter.

Är det någon som har något förslag på hur jag ska ”ha råd” att fortsätta jobba. Jag vill helst slippa bryta mot lagen i mitt pendlande men snart börjar jag jaga grön diesel och ge fan i att betala fordonsskatt. För böterna kan inte vara annat än låga om man jämför med kostnaden för att följa lagen.

Qwerty skrev:
Faan MB

Måste du jämt ha sånna kalaskontringar :Bugar
Definitivt inte jämt, men ibland så :hihi
Qwerty skrev:
Nej min firma kommer inte gå omkull, men det vore kul att någon gång få tjäna lite pengar, just nu går det mesta till skatter eller andra avgifter. Och min bil är faktist ganska så bränslesnål 0,5 -0,6L per mil snittar jag.
Håller med om att företagsklimatet kunde ha varit bättre. De som inte är duktiga på "kreativ bokföring" har ju knappt nån chans i starten.

TLS skrev:
Några tankar slår mig efter att ha lyssnat på radio på lunchen och blivit bedrövad av nyheterna om drivmedelshöjningar.

Är det någon som har något förslag på hur jag ska ”ha råd” att fortsätta jobba. Jag vill helst slippa bryta mot lagen i mitt pendlande men snart börjar jag jaga grön diesel och ge fan i att betala fordonsskatt. För böterna kan inte vara annat än låga om man jämför med kostnaden för att följa lagen.

Skattehöjningen skulle innebära, om man kör 20 mil om dagen till och från jobbet. Så skulle det kosta 1200 kr mer per år. Så det är ju ingen enorm höjning.

Behöver man inte bidrag betalar man inte tillräckligt mycket skatt...

Citat okänd s-politiker

A.C skrev:
Skattehöjningen skulle innebära, om man kör 20 mil om dagen till och från jobbet. Så skulle det kosta 1200 kr mer per år. Så det är ju ingen enorm höjning.

Om 1200 skattade kronor är obetydligt så kan jag väl få dom av dig eller någon annan lyckligt lottad individ.
1200 här och lite till där, priset på allt som inte kan kastas till min dörr går upp.
Någon gång så får dom faktiskt ge sig och kolla om det inte finns någon annanstans att ta pengar.
Jag har ledsnat på att betala för ingenting.

Leker med tanken på om vi inte kan slopa saker som barnbidrag och maxavgifter på barnpassning.
Att ha barn är inget man tvingas till, det väljer man (nästan alltid, pratar inte om våldtäcktsoffer och liknande nu).
Har man inte råd så ska man kanske vänta.
Sen leker jag ibland med tankar som att vi ska dra ner på utlandsbidrag så länge som vi har pensionärer som knappt klarar sig trots ett långt och slitsamt arbetsliv.
Förmodligen är jag helt ensam om att tänka så men nu börjar jag bli så less att jag struntar i om mina åsokter är rumsrena eller inte.

Last edited:
Varför går ni inte med i Socialdemokratiska Arbetarepartiet och förändrar det innifrån iställetför att sitta här och gnälla :confused:

Bingo skrev:
Varför går ni inte med i Socialdemokratiska Arbetarepartiet och förändrar det innifrån iställetför att sitta här och gnälla :confused:

Vi gick ju med i sporthoj.com för att få gnälla, räcker inte det? :7peta

Bingo skrev:

Jag sympatiserar inte med dom och deras tankesätt och vill således inte ha med dom att göra. Därför är jag inte medlem i kamratföreningen Blomman.
Men genom att jag röstade så sa jag min mening när jag hade möjlighet till det och har således rätt att uttala mig, eller gnälla om du så vill.

TLS skrev:
Jag har ledsnat på att betala för ingenting.

Sen leker jag ibland med tankar som att vi ska dra ner på utlandsbidrag så länge som vi har pensionärer som knappt klarar sig trots ett långt och slitsamt arbetsliv.
Betala för ingenting? Självklart skulle användningen av alla skattepengar kunna effektiviseras men det är inte riktigt ämnet..
Ingenting säger du?
Vem betalade din förskoleplats, din skolgång? Vad gör att alla har tillgång till utbildning i Sverige? vad är det som gör att alla har råd att studera på högskola genom bidrag och möjligheten till fördelaktiga lån som dessutom ges utan säkerhet(om inte kunskapen skall anses vara säkerhet)

Alla vägar som du åker på med din fina hoj? Vem har betalat dem? Privata finasiärer?
- Gratis tandvård till alla under 19!?
- subventionerad tandvård till alla vuxna..
- Sportanläggningar subventioneras av våra skattepengar. Minns att självkostnadspriset i vår lokala simmhal hade uppgått till 975kr per besök utan skattepengar som subvention.. nu betalade skattepengar så ALLA barn fick möjlighet att få simundervisning..

....Så kom inte å säg att du betalar för "ingenting"...

Och beträffande våra stackars pensionärer... självklart skulle jag gärna se att de fick det bättre men så länge vi har råd med hemtjänst, servicehus och att ge alla tak överhuvudet i uppvärmda lägenheter, telefon, tv, dusch, kläder, toalett och många fler bekvämligheter ser jag inga problem i att några få av våra skattekronor går till bl.a. rent vatten åt människor som annars skulle dö...

Ja, jag kan se att tant Asta blir utan ett ägg två dagar i veckan om det innebär att ett barn får rent vatten så han/hon kan överleva....

Last edited:
TLS skrev:
Sverige lägger 0,7 % av BNP på bistånd, vilket är precis vad FN rekommenderat som miniminivå. Det är absolut inte mycket om man sätter vår välfärd i ett globalt perspektiv. USA ligger på runt 0,1 % har jag för mig. Ifall de bara åsidosätte en veckas vapenfinansiering åt bistånd så skulle världen kunna bli ett märkbart trevligare ställe.

korvgubbe skrev:
Betala för ingenting? Självklart skulle användningen av alla skattepengar kunna effektiviseras men det är inte riktigt ämnet..

Det finsn egentligen bara en intressant sak med detta:

1. Vi har i stort sett världens högsta skattetryck (åsikterna går isär lite, men vi kvalificeras till en topp 3 plats i alla fall)

2. Vi har inte världens bästa välstånd, vård, rättsapparat, skolor etc etc etc

Således genererar inte ett väldigt högt skattetryck välfärd och därför finns det ingen rationell anledning att behålla det höga trycket. Höga skatter borde inte vara ett självändamål, vilket det är med dagens majoritet i Riksdagen. Med det inte sagt att det blir bättre med tönt-högern.

eus skrev:
Seså nu röstar alla på KPML(r) nästa väl så händer det nåt iaf

Ledsnar ni aldrig på era patetiska försök att förtjäna ryggdunkar genom att göra er roliga med skämt om "sossekommunistpack" och dyl?

Det är så pinsamt löjligt. Tydligen är 50% av svenskarna kommunister eller trädkramare....

Själv är jag ytterst osäker på om jag skulle rösta rött om det vore val i år.. Men när jag hör alla mörkblå's små fyndiga skämt om att vi skulle ha någon form av Marxistisk regering är det nästan så jag ska ställa mig ännu längre till vänster bara för att komma bort från intelligensmaffian som verkar hålla till på högerkanten.

Vad är det som skrämmer er med en sansad och saklig diskussion!? Är ert enda retoriska knep att försöka tjata skämt som på något sätt svartmålar en grupp genom att associera den med en annan mindre rumsren ideologi...!?

Markus skrev:
Det finsn egentligen bara en intressant sak med detta:

1. Vi har i stort sett världens högsta skattetryck (åsikterna går isär lite, men vi kvalificeras till en topp 3 plats i alla fall)

2. Vi har inte världens bästa välstånd, vård, rättsapparat, skolor etc etc etc

Med det inte sagt att det blir bättre med tönt-högern.

Vi har världens högsta(delad förstaplats) välfärd vilket jag tycker är nog så viktigt...

Däremot håller jag med dig. Med tanke på vårt höga skattetryck skulle jag vilja se att pengarna används mer effektivt...

Jag tror svågerpolitik, prestige och maktfullkomlighet lett till att väldigt många myndigheter och institutioner är inneffektiva när det gäller att hantera de skattepengar som man tilldelas..

MEN - det jag protesterade mot var påståendet att våra pengar inte används till något...

Tönthögern? Du skulle bra gärna vilja få en regering som står ännu längre högerut eller? Moderaterna är väl smått ljusröda i dina ögon eller?

korvgbbe:
Jag skulle vilja få det till att mina föräldrar betalat för mig på samma sätt som jag kommer att betala för mina barn.

Vad det gäller vägarna så började jag betala för dom i samma ögonblick som jag började använda dom.

Tandvården betalar jag själv då jag använder privat tandläkare då det är billigare, bättre service, bättre öppetider och ger mig möjlighet att välja behandlingsmetod.

Sen tycker jag att har man plöjt in pengar hela livet till statskassan så ska man ha lite tillbaka på ålderns höst, för det var så det skulle fungera när dom betalade in sina skattepengar. Eller så slutar vi helt med pensionssystem och skaffar privata försäkringar eller liknande, så kan Agda själv bestämma vad hennes pengar ska gå till.

Last edited:
korvgubbe skrev:
Ledsnar ni aldrig på era patetiska försök att förtjäna ryggdunkar genom att göra er roliga med skämt om "sossekommunistpack" och dyl?

Det är så pinsamt löjligt. Tydligen är 50% av svenskarna kommunister eller trädkramare....

Själv är jag ytterst osäker på om jag skulle rösta rött om det vore val i år.. Men när jag hör alla mörkblå's små fyndiga skämt om att vi skulle ha någon form av Marxistisk regering är det nästan så jag ska ställa mig ännu längre till vänster bara för att komma bort från intelligensmaffian som verkar hålla till på högerkanten.

Vad är det som skrämmer er med en sansad och saklig diskussion!? Är ert enda retoriska knep att försöka tjata skämt som på något sätt svartmålar en grupp genom att associera den med en annan mindre rumsren ideologi...!?
Äh, det var inget skämt
Jag lovar att det händer saker då :D

Jag som uppfostrad KPML(r)are skulle jag iofs inte rösta på dem.
Far min insåg att det inte höll riktigt, så han gick ur

Men sossarna får inga röster av mig heller för den delen

edit: alltså de är för "blåa" för min smak
edit igen: jag håller med dig ang. det är med "kommunistpack" å allt vad det heter, man tröttnar efter 34 sådanna inlägg. "Rösta blått nästa gång så slipper vi tjockisgöran :yoparty "

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back