Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Fossilbilars pris tror jag ökade pga att elbilar var så svindyra = man såg en möjlighet att höja då nybilsköparna vant sig vid svindyra bilar.
Vi får se nu när de billigare elbilarna kommer från Kina. Kolla bara priskriget bland elbilar i Kina. Detta kommer sprida sig.

Ja när den billigaste kinesiska skitbilen med batteri är dubbelt så dyr som en shysst bensinare så är det ju inte konstigt om dom tar chansen att höja bensinarna lite.

Sen när subvetionerna togs bort visade det sig att elbilarna helt plötsligt gick att sänka i pris.

Vissa med 100 000kr rakt av...

All bilförsäljning störtdök i januari, diesel med 37%, bensin med 35%. Elbilarnas försäljning föll bara med 18% så det är fortfarande det som efterfrågas mest.

I februari sjönk bensin med 21% och diesel med 30%...elbilarna ökade med 13%...
Statistik från Mobility.

...och Tesla sänkte sina priser, rejält, vilket såklart kommer att påverka de andra också.
Just det. Försäljningen tog fart igen, då Tesla sänkte 100-150k.
Smart av Tesla.
De andra fick plötsligt svårt att konkurrera.

Ja när den billigaste kinesiska skitbilen med batteri är dubbelt så dyr som en shysst bensinare så är det ju inte konstigt om dom tar chansen att höja bensinarna lite.

Sen när subvetionerna togs bort visade det sig att elbilarna helt plötsligt gick att sänka i pris.

Vissa med 100 000kr rakt av...
Yepp.
Tänka sig...
Det borde väl alla fatta att våra subventioner gick rakt ned i fickan på tillverkarna.
Om inte annat genom att kolla prisnivån utanför sverige.

Återigen kan man påpeka att Tesla sänkte priset på fler marknader än den svenska så att bonusen försvann här lär inte ha påverkat speciellt mycket.
Priser utanför Sverige på likvärdiga elbilar är i princip samma som här med undantag för lokala skatter.
Att allsmäktiga Hedin Bil inte tar in de med lägst utrustningsnivå gör att det ser värre ut.

Varför politrukstyra vad för drivmedel/motor man ska använda?
Enklast är ju bara tillåta allt som uppfyller ställda krav på utsläpp/miljöpåverkan och en kraftig fetsmäll för de som fuskar.
Min sunkiga Caddy går ju på biogas (undrar just hur det kom sig att VW började med gasdrift :brynad , är det för att det är ett tyskt företag? ) så det är CO2 neutralt.

Varför politrukstyra vad för drivmedel/motor man ska använda?
Enklast är ju bara tillåta allt som uppfyller ställda krav på utsläpp/miljöpåverkan och en kraftig fetsmäll för de som fuskar.
Min sunkiga Caddy går ju på biogas (undrar just hur det kom sig att VW började med gasdrift :brynad , är det för att det är ett tyskt företag? ) så det är CO2 neutralt.
Hur är det CO2-neutralt att elda metan?

Jag eldar ju det som annars bara skulle gå ut i fria luften, kompost (som är sååå miljövänligt, förutom råttorna), vår avföring som veganerna bidrar med massor av bönor, etc.

Hur det kan vara neutralt vette sjutton men när man eldar väte bildas ju bara vatten och NOx, så miljövänligare med 4 väte per kolatom istället för 1.87 väteatomer per kolatom.
Sen beror det ju vad som skulle ha hänt med metanet om man inte använde det som drivmedel. Mycket metan åker ju oförbränt upp i himlen och oförbrända kolväten är ju definitivt sämre än förbrända kolväten.

Att producera batteriet till en elbil är ju inte heller helt utan miljöpåverkan. Eller för all del så är det ju ett stort klimatavtryck oavsett vilken sorts bil som produceras.

Dessutom innebär det förstås att ANDRA sätt att minska utsläppen blir ännu mer märkbara, eftersom det är nettoutsläppen som enligt internationellt bindande avtal måste ned… och då är ju förbränningsmotorer en mycket lågt hängande frukt i jämförelse med mycket annat.
Nja, säg inte det: https://www.greenpeace.org/aotearoa...n-electric-cars-for-reaching-net-zero-cities/

Men alla vill att vi ska konsumera oss ur det här, i synnerhet bilindustrin som vill att vi ska skrota våra befintliga bilar och köpa något annat istället.

Nja, säg inte det: https://www.greenpeace.org/aotearoa...n-electric-cars-for-reaching-net-zero-cities/

Men alla vill att vi ska konsumera oss ur det här, i synnerhet bilindustrin som vill att vi ska skrota våra befintliga bilar och köpa något annat istället.

Cykel kanske men ge fan i att promenera.

Ganska nära 100% skulle jag tro... :)
Ett tag trodde många av mina kamrater att jag inte hade B-kort för de såg mig aldrig bakom ratten. Föredrar fortfarande att sitta i sadeln framför bakom ratten. Och det, liksom en annan forummedlen, även om det regnar.
Men med en banhoj går det inte att undvika bil med krok för att dra släp. :rodnar

Detta har jag förbryllat mig över att det inte fått mer reaktioner sedan det beslutades för några år sedan. Nästan så man undrar om politikerna (förutom MP) själva ens är medvetna om skiten, med tanke på hur det låtit i valrörelsen.

Kombinationen klimatpolitiskt ramverk, klimatlag och klimatpolitiskt råd innebär alltså att det är olagligt för en regering att bedriva något annat än miljöpartistisk klimatpolitik och att en särskild institution befolkad av aktivister som inte kan avsättas demokratiskt är satta att bevaka att det efterlevs.

Detta har jag förbryllat mig över att det inte fått mer reaktioner sedan det beslutades för några år sedan. Nästan så man undrar om politikerna (förutom MP) själva ens är medvetna om skiten, med tanke på hur det låtit i valrörelsen.

Kombinationen klimatpolitiskt ramverk, klimatlag och klimatpolitiskt råd innebär alltså att det är olagligt för en regering att bedriva något annat än miljöpartistisk klimatpolitik och att en särskild institution befolkad av aktivister som inte kan avsättas demokratiskt är satta att bevaka att det efterlevs.

Borde såklart läggas ner.

Har de något som helst ansvar för konsekvenserna av det de lägger fram? Följer man ens upp deras uppdrag på något sätt?
Klimatpolitiska rådets uppdrag är att utvärdera regeringens politik och de underlag den bygger på. Vi ska även bidra till en ökad diskussion om klimatpolitiken i samhället.
Bra. Hur stark är korrelationen mellan temp och CO2 mellan 0-1? Vilka underlag finns på det?
Gör dom det? Bra formulerat annars, vi har en diskurs där man ska tycka på ett visst sätt, ökar den diskursen så klarar de av sitt uppdrag. Är det ok att diskutera huruvida det här AGW-klimathotet ens existerar tex?

Last edited:
Om vi gasar på tillräckligt mycket NU så kanske vi med lite tur får tillräckligt med CO2 i luften så att dom glömmer bort vad dom tänkte, och bara blir förvirrade.

Jag läste en annan artikel om detta och är likt dig förbluffad över att detta inte har synats tidigare och att ingen har klagat högljutt. De som drivit igenom detta brukar ju själva stå på barrikaderna och skrika rakt ut så fort något anses orättvist, odemokratiskt eller icke-feministiskt. Men när en institution inrättas enbart för att föra deras egen talan...då är det helt plötsligt OK att lägga alla former av demokrati åt sidan...då ska folket minsann tuktas av en bättre vetande elit i bästa DDR-anda...

Här en annan klimatpolitisk nyhet som också har flugit lite under radarn (och i just denna artikel inte så lite saltad av en journalist med en ganska uppenbar agenda):

Om allt detta blir verklighet så kommer ju ordet transportkostnad att bli ganska röda siffror i varje företags budget. Det blir ju till exempel väldigt svårt för undertecknad att fortsätta sitt arbete, för jag har tydligen flugit 631 gånger de sista tio åren om jag lite snabbt kollar SAS-appen...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN