Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Det sker ju en utveckling inom området icke-fossila bränslen, så det finns/kommer alternativ för förbränningsmotorer också under lång tid framöver.

Bilar är lite speciellt eftersom de till största delen framförs i tätorter och därmed har en stor inverkan på den lokala miljön vad gäller utsläpp.

Det är inte mallen för den del av världen där jag, Niklasinorr och Alatalo kör omkring men våra fordonspreferenser kommer inte att påverka vare sig regelverk eller tillverkares utvecklingsplaner.

Däremot så vill industrin ha långsiktiga spelregler, de har inga som helst problem att anpassa sig bara de vet vad som gäller.
 
Däremot så vill industrin ha långsiktiga spelregler, de har inga som helst problem att anpassa sig bara de vet vad som gäller.

Och därför är det också fullständigt idiotiskt att tvinga på industrin ett antal spelregler som förbjuder alla alternativ utom ett, samtidigt som läget i omvärlden har försämrats kraftigt på bara ett år. Ingen kan med säkerhet säga vad som kommer att hända med fossilpriser, alternativpriser eller batteripriser ens i morgon, än mindre om tio år.

Vilket alltså den tyska bilindustrin har förstått och haft vett att lobba fram genom "sina" EU-politiker. Undras vad märket från Hisingen och de svenska politikerna har för åsikt i frågan...? Nä, just ja. De som bestämmer sitter ju knappast på Hisingen eller ens i EU...
 
2035 är det nog mest ekonomiskt att välja en elbil för de som bor i EU så det löser sig själv utan lagstiftning.

Vill man ha maximal minskning av CO2 utsläpp per satsad peng är nog inte elbilar lösningen när mer än 60% av elen i världen produceras av kol, gas eller olja. Mer vilja att lösa problemet i stället för symbolpolitik skulle uppskattas.
Exakt. Djup tragik att man inte ser till planetens bästa utan bara på att bli återvald. Om symbolpolitik EGENTLIGEN är dåligt för sverige eller globalt, skit samma.
Det största problemet är att det är en jäkla hattande bland miljöåtgärderna.
Ibland är det gas...sedan är det diesel...sedan etanol, sedan bensin igen...och nu senast el.
Va fan!
Hål i huvudet detta
 
Elbilarna växer konstant, även utan bidrag. Vilket är ett tecken på att de inte (längre) behöver bidrag. De sensate 10 åren har priset på en basutrustad Golf-klassare gått upp med 60-70% samtidigt som elbilarna under samma period istället har gått ner i pris. Trenden ser ut att fortsätta om än inte lika snabbt.
Fossilbilars pris tror jag ökade pga att elbilar var så svindyra = man såg en möjlighet att höja då nybilsköparna vant sig vid svindyra bilar.
Vi får se nu när de billigare elbilarna kommer från Kina. Kolla bara priskriget bland elbilar i Kina. Detta kommer sprida sig.
 
Fossilbilars pris tror jag ökade pga att elbilar var så svindyra = man såg en möjlighet att höja då nybilsköparna vant sig vid svindyra bilar.
Vi får se nu när de billigare elbilarna kommer från Kina. Kolla bara priskriget bland elbilar i Kina. Detta kommer sprida sig.

Ja när den billigaste kinesiska skitbilen med batteri är dubbelt så dyr som en shysst bensinare så är det ju inte konstigt om dom tar chansen att höja bensinarna lite.

Sen när subvetionerna togs bort visade det sig att elbilarna helt plötsligt gick att sänka i pris.

Vissa med 100 000kr rakt av...
 
All bilförsäljning störtdök i januari, diesel med 37%, bensin med 35%. Elbilarnas försäljning föll bara med 18% så det är fortfarande det som efterfrågas mest.

I februari sjönk bensin med 21% och diesel med 30%...elbilarna ökade med 13%...
Statistik från Mobility.

...och Tesla sänkte sina priser, rejält, vilket såklart kommer att påverka de andra också.
Just det. Försäljningen tog fart igen, då Tesla sänkte 100-150k.
Smart av Tesla.
De andra fick plötsligt svårt att konkurrera.
 
Ja när den billigaste kinesiska skitbilen med batteri är dubbelt så dyr som en shysst bensinare så är det ju inte konstigt om dom tar chansen att höja bensinarna lite.

Sen när subvetionerna togs bort visade det sig att elbilarna helt plötsligt gick att sänka i pris.

Vissa med 100 000kr rakt av...
Yepp.
Tänka sig...
Det borde väl alla fatta att våra subventioner gick rakt ned i fickan på tillverkarna.
Om inte annat genom att kolla prisnivån utanför sverige.
 
Återigen kan man påpeka att Tesla sänkte priset på fler marknader än den svenska så att bonusen försvann här lär inte ha påverkat speciellt mycket.
Priser utanför Sverige på likvärdiga elbilar är i princip samma som här med undantag för lokala skatter.
Att allsmäktiga Hedin Bil inte tar in de med lägst utrustningsnivå gör att det ser värre ut.
 
Varför politrukstyra vad för drivmedel/motor man ska använda?
Enklast är ju bara tillåta allt som uppfyller ställda krav på utsläpp/miljöpåverkan och en kraftig fetsmäll för de som fuskar.
Min sunkiga Caddy går ju på biogas (undrar just hur det kom sig att VW började med gasdrift :brynad , är det för att det är ett tyskt företag? ) så det är CO2 neutralt.
 
Varför politrukstyra vad för drivmedel/motor man ska använda?
Enklast är ju bara tillåta allt som uppfyller ställda krav på utsläpp/miljöpåverkan och en kraftig fetsmäll för de som fuskar.
Min sunkiga Caddy går ju på biogas (undrar just hur det kom sig att VW började med gasdrift :brynad , är det för att det är ett tyskt företag? ) så det är CO2 neutralt.
Hur är det CO2-neutralt att elda metan?
 
Hur är det CO2-neutralt att elda metan?
Jag eldar ju det som annars bara skulle gå ut i fria luften, kompost (som är sååå miljövänligt, förutom råttorna), vår avföring som veganerna bidrar med massor av bönor, etc.
 
Hur är det CO2-neutralt att elda metan?

Hur det kan vara neutralt vette sjutton men när man eldar väte bildas ju bara vatten och NOx, så miljövänligare med 4 väte per kolatom istället för 1.87 väteatomer per kolatom.
Sen beror det ju vad som skulle ha hänt med metanet om man inte använde det som drivmedel. Mycket metan åker ju oförbränt upp i himlen och oförbrända kolväten är ju definitivt sämre än förbrända kolväten.

Att producera batteriet till en elbil är ju inte heller helt utan miljöpåverkan. Eller för all del så är det ju ett stort klimatavtryck oavsett vilken sorts bil som produceras.
 
Dessutom innebär det förstås att ANDRA sätt att minska utsläppen blir ännu mer märkbara, eftersom det är nettoutsläppen som enligt internationellt bindande avtal måste ned… och då är ju förbränningsmotorer en mycket lågt hängande frukt i jämförelse med mycket annat.
Nja, säg inte det: https://www.greenpeace.org/aotearoa...n-electric-cars-for-reaching-net-zero-cities/

Men alla vill att vi ska konsumera oss ur det här, i synnerhet bilindustrin som vill att vi ska skrota våra befintliga bilar och köpa något annat istället.
 
Nja, säg inte det: https://www.greenpeace.org/aotearoa...n-electric-cars-for-reaching-net-zero-cities/

Men alla vill att vi ska konsumera oss ur det här, i synnerhet bilindustrin som vill att vi ska skrota våra befintliga bilar och köpa något annat istället.

Cykel kanske men ge fan i att promenera.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top