Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har Helldén kommit på att han vill få bort matbuden i Stockholm, men inte för att dom saknar körkort, försäkring, trafikvett, kör mot trafiken, stannar där dom känner för och mest fipplar med sina mobiler, nej, dom är enorma miljöbovar: https://www.dn.se/sverige/hellden-stoppa-matbudsmopeder-pa-cykelbanor/

Ny lagstiftning behövs för att få bort bensinmopeder från Stockholms cykelbanor. Det anser förra trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP), som nu sitter i riksdagens trafikutskott.– Det är ofta matbudsmopeder. Som trafikborgarråd fick jag mycket synpunkter på det här, folk klagar, de tycker att det är obehagligt att cykla i avgaserna. Det är ett hälsoproblem, säger han.

Nu har Helldén, som sitter i riksdagens trafikutskott, lämnat in en motion i ärendet.

”Mopedernas antal har under senare år kraftigt ökat i våra städer. En starkt bidragande orsak till detta är de nya matbud som blivit ett stående inslag i stadsmiljön. Före matbudens intåg var mopeder sällsynta. Den exponentiella utveckling vi sett av mopeder i städerna har skapat problem som dagens lagstiftning inte tagit höjd för”, skriver han.

När en motion kommit in lämnas den till det riksdagsutskott som ansvarar för området som motionen tar upp. Utskottet går igenom motionen och föreslår vad riksdagen ska besluta.

Mopederna är ofta bensindrivna tvåtaktsmopeder som släpper ut avgaser av en art som Daniel Helldén påpekar är hälsofarliga och skapar obehag. Enligt honom hamnar cyklister ofta i ett moln av illaluktande avgaser.

– Kommuner har rätt att förbjuda klass II-mopeder på cykelbanor men det ställer till andra problem. De får bara köras i 25 km/h, om de hamnar i biltrafiken skapar det både trafiksäkerhetsproblem och en rörig trafiksituation, säger Daniel Helldén.


”Tidvis har trottoarer vid Odenplan och Vasagatan varit fullbelamrade av matbudsmopeder, de blir som en hel mur”, säger Helldén.

”Tidvis har trottoarer vid Odenplan och Vasagatan varit fullbelamrade av matbudsmopeder, de blir som en hel mur”, säger Helldén. Foto: Alexander Mahmoud
Han vill att kommunerna ska få rätt att införa motsvarande miljözon 3 för mopeder. Därmed, menar Daniel Helldén, skulle en kommun som har problem på sina cykelbanor eller andra delar av trafikmiljön med en större precision än dagens regelverk kunna plocka bort de fordon som ställer till det för andra trafikanter.

– Med en miljözon blir det tydligt för polisen att bensindrivna mopeder inte får köra där, säger han.

Tror du att polisen skulle prioritera det?
– De poliser som håller koll på cykelbanor är oftast lokala, jag tror att det skulle få effekt.

Daniel Helldén pekar också på ett annat problem med det stora antalet matbudsmopeder. De samlas, menar han, vid kollektivtrafikknutpunkter och parkeras på trottoarerna på ett sätt som blockerar långa sträckor av trottoaryta och låser upp cykelställ.

– Tidvis har trottoarer vid Odenplan och Vasagatan varit fullbelamrade av matbudsmopeder, de blir som en hel mur, säger han.

Därför bör det, skriver Helldén i sin motion, göras ett tillägg i trafikförordningen som reglerar systematisk kommersiell användning av offentlig mark för uppställningen av mopeder klass II.

Och som vanligt handlar det enbart om Stockholm, trots att det är en motion till Sveriges Riksdag :huvet Jag är också lite nyfiken på hur många 2T-mopeder det egentligen rullar på svenska vägar 2022? :va

Däremot har han rätt i sak, skiten borde bort, det enda det tillför är lathet hos beställarna, på bekostnad av slavliknande vardag för dom som kör runt mat för kaffepengar. Och ja, dom utgör en påtaglig fara, men miljöproblemet är det absolut minsta problemet i sammanhanget :fakta
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu har Helldén kommit på att han vill få bort matbuden i Stockholm, men inte för att dom saknar körkort, försäkring, trafikvett, kör mot trafiken, stannar där dom känner för och mest fipplar med sina mobiler, nej, dom är enorma miljöbovar: https://www.dn.se/sverige/hellden-stoppa-matbudsmopeder-pa-cykelbanor/



Och som vanligt handlar det enbart om Stockholm, trots att det är en motion till Sveriges Riksdag :huvet Jag är också lite nyfiken på hur många 2T-mopeder det egentligen rullar på svenska vägar 2022? :va

Däremot har han rätt i sak, skiten borde bort, det enda det tillför är lathet hos beställarna, på bekostnad av slavliknande vardag för dom som kör runt mat för kaffepengar. Och ja, dom utgör en påtaglig fara, men miljöproblemet är det absolut minsta problemet i sammanhanget :fakta


Istället för att besvära Sveriges Riksdag med ett lokalbekymmer och försöka sig på ytterligare lapp-på-lapplagstiftning så kan man ju faktiskt se till att effektuera de lagar som redan existerar:

A: kolla efter stulna moppar i matsvängen
B: kolla efter klass I moppar som körs på cykelbanor utan skylt.

Här kan man kanske rensa undan hälften av de problem Hr Hell-den upplever, och den andra hälften lär ta sig i kragen när de får klart för sig att polisen börjat intressera sig för deras framfart.

Det är så märkligt att laglöshet verkar accepteras bara den går på batteri.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och som vanligt handlar det enbart om Stockholm, trots att det är en motion till Sveriges Riksdag :huvet

Både Hellden och andra företrädare för detta parti har ju kroniskt svårt att hålla isär Stockholm och Sverige och framförallt att undvika hemmablindheten...Hur var det nu vår förre vice statsminister Bolund uttryckte sig..."den enda staden i världen där man kan fiska lax"...

Som någon påpekade - staDsminister hade varit en bättre titel...

I det här fallet låter man alltså Hellden förbruka riksdagens tid - tid som rimligtvis bör användas för hela landets bästa - med ett problem som inte ens är ett problem någon annan stans än i de mest centrala delarna av Hufvudstaden...

Om talmannen hade ryggrad eller pungkulor skulle han ryta åt Hellden att veta hut.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Istället för att besvära Sveriges Riksdag med ett lokalbekymmer och försöka sig på ytterligare lapp-på-lapplagstiftning så kan man ju faktiskt se till att effektuera de lagar som redan existerar:

A: kolla efter stulna moppar i matsvängen
B: kolla efter klass I moppar som körs på cykelbanor utan skylt.

Här kan kanske rensa undan hälften av de problem Hr Hell-den upplever, och den andra hälften lär ta sig i kragen när de får klart för sig att polisen börjat intressera sig för deras framfart.

Det är så märkligt att laglöshet verkar accepteras bara den går på batteri.
Jag tror att man skulle få bort betydligt mycket mer än hälften av problemen om man punktmarkerade marknaden med moderna slavar som kör ut mat, det finns nog betydligt mycket mer tveksamheter än bara fordonsparken och trafikmoralen.

Dom som kör ut mat jobbar inte 8-17, med 1h lunch och 15+15 minuters rast, dom bort inte i en villa i en mysig stadsdel, dom kör inte en nyare SUV som privatbil och dom kommer inte leva gott på pensionsavsättningarna. Mer troligt är att dom delar lägenhet med en handfull andra med ett dyrt andrahandskontrakt för svarta pengar, bor på en madrass i ett hörn och har sina saker i en alldeles egen kartong. Jag tror heller inte att dom har några som helst försäkringar, vare sig för sig själva, sina saker eller om dom blir arbetslösa. Jag tror att livssituationen till stor del liknar en annan yrkesgrupps, med mestadels kvinnor som arbetstagare. Varför är det ok att köpa människor till vissa tjänster, men inte andra?

Snillet försöker helgardera dessutom, han har kommit på en helt genialisk lösning, en frivillig lag:
1669983977215.png
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har Helldén kommit på att han vill få bort matbuden i Stockholm, men inte för att dom saknar körkort, försäkring, trafikvett, kör mot trafiken, stannar där dom känner för och mest fipplar med sina mobiler, nej, dom är enorma miljöbovar: https://www.dn.se/sverige/hellden-stoppa-matbudsmopeder-pa-cykelbanor/



Och som vanligt handlar det enbart om Stockholm, trots att det är en motion till Sveriges Riksdag :huvet Jag är också lite nyfiken på hur många 2T-mopeder det egentligen rullar på svenska vägar 2022? :va

Däremot har han rätt i sak, skiten borde bort, det enda det tillför är lathet hos beställarna, på bekostnad av slavliknande vardag för dom som kör runt mat för kaffepengar. Och ja, dom utgör en påtaglig fara, men miljöproblemet är det absolut minsta problemet i sammanhanget :fakta
Han använder bara matbuden som ursäkt för att attackera bensindriften.
Hade inte matbuden funnits så hade skälet varit något annat.
Kolla t.ex. på varför han inte attackerar elsparkcyklar. För de om något är ju i vägen överallt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då är det alltså förbränningsmotorn som koncept som ska få skulden och elmotorn som är den helige messisas som ska rädda framtiden för våra barn...återigen...medans muppen själv glatt lever vidare i sin drömvärld där framställningen och konsumtionen av elskotern inte har några miljökonsekvenser alls...

MP i ett nötskal - gärna hos någon annan, med inte på min gård...!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske dags att förbjuda elbilar att användas vintertid i södra Sverige tills dom fixat elnätet.


 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kanske dags att förbjuda elbilar att användas vintertid i södra Sverige tills dom fixat elnätet.



Det bästa med den rapporten var att medan sydsverige (elområde 4 och 3) var sämst i Europa var elområde 1 och 2 bäst i Europa.

Ändå ropar dom på att hela Sverige ska ha samma elpris... Ja dom som bor i elområde 3 och 4 alltså...

Jag tycker att vi fastslår i lag att ingen mer elproduktion får byggas i elområden med överskott, inte ens symboliska vindsnurror, förän alla elområdon grovt bär sin egen förbrukning, sedan ska vi ju exportera till varandra inom landet och hjälpas åt.

Men det här känns som ett typiskt grupprojekt där två personer gör jobbet men dom två andra i gruppen tar åt sig äran framme vid svarta tavlen...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag åker rätt mycket i stan. Moppebuden kör bra tycker jag. Inget jag stör mig på.
Om de skruvar av skyltarna för att åka olagligt på cykelbanor så gör det mig inget. De kör inte fort eller vårdslöst där.

Det finns betydligt värre saker att störa sig på. De vanliga grupperna som t ex taxiförare, cyklister och folk på hyrda elsparkcyklar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eftersom det är ett lokalt problem så löser man det med lokala lagar (det funkar ju med dubbdäck på vissa gator i stockholm)

Förbjud kommersiell trafik (där ingår matleveranser) med tvåtaktsfordon i stockholm.

Problemet löst!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom det är ett lokalt problem så löser man det med lokala lagar (det funkar ju med dubbdäck på vissa gator i stockholm)

Förbjud kommersiell trafik (där ingår matleveranser) med tvåtaktsfordon i stockholm.

Problemet löst!
Det skulle ju räcka med: "Förbjud all kommersiell trafik i Stockholm".
Så kan alla ta sina elsparkcyklar ut till förorterna och köpa sina saker där.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ett förslag som är mer inkluderande, icke- diskriminerande och ist präglas av jämlikhet:
Förbjud allt,
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Nej, jag kan inte lägga hur många timmar som helst på internetforum. Jag håller mig därför till det som är motorcykelrelaterat eller i alla fall någorlunda motorcykelrelaterat och slipper då automatiskt de troll som är här av helt andra anledningar.



Jag började faktiskt att titta på den intervjun men bytte snabbt till något annat, ungefär när programledaren konfronterade henne med vad hon faktiskt sa under valrörelsen och hennes respons mest var en flackande blick och ett rödare ansikte...Trovärdighet nolla, ungefär. Men vad kan man vänta sig av någon som påstår sig vara kristen och sedan lurar hus av gamla gubbar utan minsta skam...

För mig råder ingen tvekan om att den nya regeringen ryker efter endast en mandatperiod. En väldigt stor tunga på valets våg var ju att SD, KD och M alla lovat rediga sänkningar av drivmedelspriser och detta var också den överlägset största orsaken till att SD gick fram något enormt i glesbygden. Nej, man har inga afrikaner som springer omkring och skjuter på varandra i Vilhelmina, så jag tror att hypotesen om kriminalpolitiken faller ganska platt...

Glesbygden ensamt avgör inga val, men när den nya regeringen nu verkar helt oförmögen att uppfylla sina vallöften, plus att ingen norr om Dalälven ska få hjälp med elräkningen, plus att man jobbar för dyrare elpriser norr om Dalälven, plus att man redan verkar bedriva en politik fientlig mot industrisatsningar norr om Dalälven - då förutspår jag att vågen slår över åt andra hållet i nästa val...
Men skall man inte ge dom lite tid, tänker att nog är det en del parametrar som skall synka för att få till drivmedel och elen att bli rimligt, samt vad som tänkts för HELA sverige?

När så tiden för denna mandatperiod börjar rinna ut, och det är samma jävla soppa som förra regeringen, då är jag den första att meddela "vilket jävla pack", och utbrista arma sverige.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det skulle ju räcka med: "Förbjud all kommersiell trafik i Stockholm".
Så kan alla ta sina elsparkcyklar ut till förorterna och köpa sina saker där.
Ja, det kommer att bli ganska öde i Stockholm då, om all kommersiell trafik ska förbjudas, inga affärer, inga krogar, inte restauranger osv. Man kan ju också glömma allt vad kollektivtrafik heter, den är ju i högsta grad kommersiell.

Men jag är med på att förbjuda kommersiell trafik, vilket jävla practical joke för MP :D
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Jag åker rätt mycket i stan. Moppebuden kör bra tycker jag. Inget jag stör mig på.
Om de skruvar av skyltarna för att åka olagligt på cykelbanor så gör det mig inget. De kör inte fort eller vårdslöst där.

Det finns betydligt värre saker att störa sig på. De vanliga grupperna som t ex taxiförare, cyklister och folk på hyrda elsparkcyklar.
Kanske inte så konstigt eftersom dom kör på cykelbanorna? För oss som cyklar i stan är dom dock irriterande bromsklossar. Jag vill kunna hålla åtminstone 40 kmh när jag cyklar i stan, därför kör jag hellre slalom mellan bilanra när cykelbanan är igenkorkad av 30-moppar.
Hade ju varit bättre om mopparna hållt sig till bilkörbanan där trafiken ändå står still. ?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top