Jo, jag menade att elbil inte är för alla. Men budskapet kommer att hamras in lång tid framöver.Att jämföra en ny-isch bil med ett vrak helt utan värdeminskning är vanskligt och vilka behov du har vet ju bara du. Men på 30 år och bibehållet pris på 20 spänn blir 192000 spänn. Ett antal oljefilter+olja, avgassystem och sånt. Om den håller 30 år till. Och du orkar med att riva i grejorna när du är 30 år äldre.
Jämfört med att köpa nytt för 500kkr som du gör och inte begagnat för kanske hälften. Eller en ny fossilbil för 200kkr eller något.
Jag köpte min batteribil för 250kkr ink batteri och kan ju bara hoppas den funkar under den tid jag äger den i alla fall. Den är fransk.
Min gamla v70 från 2001 med 29000 mil rasade motorn i och det var ju bekymmersamt och sorgligt där och då men att köpa ett nytt likvärdigt vrak stod inte på listan, jag letade el för en månadskostnad jag såg ett värde i eller en sex år gammal japan att åldras med och lära känna. Det blev som sagt el. Jag är makalöst nöjd med det utnyttjande jag har, dvs att köra till och från jobbet med trängselskatt och p-avgifter.
Skönt att slippa addera 200 spänn bensin på det varje jobbdag också (som v70 drog, snällt räknat). Inatt kostar elen mellan 0,8 och 13 öre plus avgifter och den drar 1,65kWh per mil med mitt körmönster. Ibland kostar elen en femma och då blir det 7-8 spänn per mil. Inte lika roligt men rätt ok ändå.
Men bilaffärer i min värld vet man inte ifall de är bra eller dåliga förrän den dagen man säljer och kan räkna. Vissar har otur, andra inte. Jag noterar att "min" bil går för runt 320kkr idag hos handlarna men sånt kan ju som bekant ändras fort, men i efterhand (som är enda godtagbara facit) så kanske jag kan sälja den idag och gå 70kkr plus, köpa en sex år gammal japan för 150-200kkr och fnittra. Men vem visste det i februari? Kostar soppan 35 spänn om ett år? Vem vet det?
Så du får väl fundera själv som man brukar säga. Det kan ju vara en bra affär men har du otur så slår kanske åskan första gånger du laddar bilen och blåser ombordladdaren och batteriet och så står du plötsligt där med en utgift på 100kkr. Vem vet?
Inköpspriset är en stor post. Jag kan ha betydligt roligare för de pengarna oavsett hur bilen finansieras eller om jag går med i någon bilpool (inte troligt) eller om jag hyr i framtiden.
När andelen elbilar ökar kommer ni få betala vägskatt, trängsel/väg/tunnel/broavgifter plus parkering. Första silen är gratis, det är sen gammalt.
Men pressreleasen fick mycket bra spridning på nätet, SVTs okritiska nyhetssändningar, sociala medier och Word of mouth runt fikabordet osv.
Notera det nu: el är billigare än bensin och diesel. Tjööp! Tjööö öööp!
Jag gillar min bil och värmen på vintern, räckvidden är jättelång och att tanka fullt tar några minuter bara. Dragkrok. Minns ni manuell växellåda? Inga argument som biter på er, men på mig. Eller biter, minsta motståndets lag. Gör ingenting. That’s me.
Jag tankade hojen kvällen innan prishöjningen. Smart.

Bjuder på en bild på några av Ljubljanas glassigare glasbyggen. Bensintouring i Slovenien. Priceless i min bok.