Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Det finns väl flera så kallade plug-in hybrider som enligt uppgift går sex-åtta-tio mil på el.

Alla Volvo som heter T6 Recharge.
Toyota RAV-4.
Flera alternativ från Mercedes, men otroligt nog ingen fyrhjulsdriven kombi…
Flera alternativ från Kia.

Dock - jag shoppade ny bil under sommaren och jag tror inte det fanns en enda plug-in hybrid med kortare leveranstid än nio månader.
Fick min Mazda CX-60 förra veckan, lång leveranstid och ljudsystemet från Boose fick jag backa på :(
Den ska gå 63km på el, men ser att redan nu är det bra precis 50km i verkligheten.
Men bra knuff i motorn, även bensinmotorn, så det är lite lovande, och i kombination med att den får dra 2500kg.
Jag kör i regel mellan 11 och 15mil i "ett svep" och då blir bränsleförbrukningen 0,45-0.50 l/mil tillsammans med ca 17kWh el, men det förutsätter att jag kan ladda innan jag påbörjar nästa etapp, vilket inte alltid är självklart.
Kör som regel med farthållaren och då med inställningsvärdet 5km/h över skyltad hastighet, då vet jag att jag har mariginal.
En annan fördel med bilen är att den kan ladda tvåfasigt, det vill säga med 7,2kW, så därför har jag skaffat en laddbox som är portabel (CTEK) och kan ladda fullt på ca 2,5 timmar om det finns en byggkoppling tillgänglig.
Hybrid kan ju vara både det sämsta av två världar, men samtidigt det bästa, och det enda som fungerar rent praktiskt för mitt körmönster i alla fall.
Men har jag inte räknat helt tokigt så ligger brytpunkten för elpriset på 5-6kr/kWh, där blir milkostnaden likställd med bensin i dagsläget.
 
Hur länge kan komponentbrist släpa efter p.g.a pandemin egentligen.
Det har inte speciellt mycket med pandemin i sig att göra. Problemet är att biltillverkare och elektroniktillverkare drog ner sina prognoser när pandemin bröt ut, vilket gjorde att TSMC som tillverkar typ alla halvledare i världen, följde efter. Men istället för att få den dipp som man förväntat sig på marknaden så såldes det bilar och elektronik som aldrig förr, och efter något halvår så drog alla upp sina prognoser igen till mycket mer än vad de var innan pandemin. Att tillverka halvledare är inte något som sker snabbt, utan det tar låååång tid, så det tar ett par år att komma ifatt. Jag hoppas att vi har nått botten nu och att det börjar vända uppåt med kortare ledtider och bättre tillgänglighet under 2023.
 
Skitbra! Hybrid, vilken?
Funderar själv på hybrid och åker ca 5-6mil/dag.
Men alla utom Merca C-klass (specad 10mil) är därmed på gränsen. Lite dyr dock.
Finns det alternativ som finns eller kommer i närtid?
Toyota Rav4, privat då.
Fann den vara den mest prisvärda och med historiskt sett minst problem. Vi har tre Volvo på firman och de krånglar jämt (våran firma Corolla Hybrid krånglar aldrig) och Mercedes kostar en förmögenhet.
 
Rav4 an är specad till 7,5 mil men går 5 mil på vintern och 7,5 på sommaren. Kör man bara i stan så kan man komma upp i 8-9 mil. På landsväg med bara bensin drar den 0,58-0,60 (140 mil resa i vintras) Den har luftvärmepump som klarar sig ner till minus 10, sen behöver man stötta med bensin. Jag behöver köra minst 4,6 mil varje dag så det klarar den utan bensin, sommar som vinter, förutom när det är riktigt kallt och jag får stött med bensin.

En hybrid passar ju inte alla utan det hänger som med allting annat på vilket körmönster man har. Kör man bara långa sträckor så är ju en diesel bäst, kör man bara kortare sträckor är en ren elbil bäst. Kör man blandat men håller sig kring 5-6 mil om dagen är en hybrid bäst. Allting beror på... :)
 
Jag hade utan tvekan valt en plug-in hybrid om jag också pendlat fyra-sex mil per dag.

Tyvärr är jag mardrömmen för alla som vill sälja en elbil eller plug-in hybrid…Tio mil enkel väg till flygplatsen, vara borta en vecka och sedan tio mil hem. Sådär var annan vecka…Däremellan några hyfsat långa resor med skoter på släpvagn, i trakter där laddinfrastruktur fortfarande är ett helt okänt begrepp.

Den låga frekvensen på mina resor kombinerat med en relativt låg totalsträcka (~ 1500 mil/år) gör helt enkelt att jag inte kan räkna hem en plug-in hybrid. De är trots allt redigt mycket dyrare än de jämförbara helfossila alternativen.
 
Jag hade utan tvekan valt en plug-in hybrid om jag också pendlat fyra-sex mil per dag.

Tyvärr är jag mardrömmen för alla som vill sälja en elbil eller plug-in hybrid…Tio mil enkel väg till flygplatsen, vara borta en vecka och sedan tio mil hem. Sådär var annan vecka…Däremellan några hyfsat långa resor med skoter på släpvagn, i trakter där laddinfrastruktur fortfarande är ett helt okänt begrepp.

Den låga frekvensen på mina resor kombinerat med en relativt låg totalsträcka (~ 1500 mil/år) gör helt enkelt att jag inte kan räkna hem en plug-in hybrid. De är trots allt redigt mycket dyrare än de jämförbara helfossila alternativen.
Nä för dig är det helt fel. Du borde ha en beirutmerca från -79... :)

a2a3af7daee9bd69a8292c0854c0586a.jpg
 
Vill lägga till enligt ovan att långa sträckor passar elbil ännu bättre, förutsatt rätt elbil förstås (laddar fort och drar lite). Jämfört med tidigare dieselbilar kör jag hellre elbil på långresa.
 
Vill lägga till enligt ovan att långa sträckor passar elbil ännu bättre, förutsatt rätt elbil förstås (laddar fort och drar lite). Jämfört med tidigare dieselbilar kör jag hellre elbil på långresa.
Såklart du gör :)
Tänkte mest på de som fortfarande inte vill köpa en elbil...
 
Nä för dig är det helt fel. Du borde ha en beirutmerca från -79... :)

View attachment 477459

Det där är fan bland de bästa skit som gjorts, men sista året av kompakten är väl 1976, och några av de där 50 år gamla bilarna rullar ju fortfarande på våra vägar.

Inte många bilmodeller klarar den prestationen, det skulle väl vara W123 som ligger närmast då.
 
Toyota Rav4, privat då.
Fann den vara den mest prisvärda och med historiskt sett minst problem. Vi har tre Volvo på firman och de krånglar jämt (våran firma Corolla Hybrid krånglar aldrig) och Mercedes kostar en förmögenhet.
Ja Toyota är bra grejer, och kollade på Lexus då jag köpte min E-klass men då (3år sedan) gick de inte att ladda.
Har inte Lexus en motsvarande ladd-hybrid till Rav4, numera?
De brukar bygga på samma plattform.
 
Rav4 an är specad till 7,5 mil men går 5 mil på vintern och 7,5 på sommaren. Kör man bara i stan så kan man komma upp i 8-9 mil. På landsväg med bara bensin drar den 0,58-0,60 (140 mil resa i vintras) Den har luftvärmepump som klarar sig ner till minus 10, sen behöver man stötta med bensin. Jag behöver köra minst 4,6 mil varje dag så det klarar den utan bensin, sommar som vinter, förutom när det är riktigt kallt och jag får stött med bensin.
Riktigt bra! Toyota har tillverkat hybrider i 20år så de är nog ett bra köp.

Någon som levt med MB A-klass 250e?
De ska vara specade till 7-8mil.
Finns en hel del beggat i trevligare prisklass.
 
Haha, ni har helt rätt!

Jag ber ödmjukast om ursäkt, mobiltelefon kombinerat med gubbögon och intellektet på annat håll... :krama
 
Ja Toyota är bra grejer, och kollade på Lexus då jag köpte min E-klass men då (3år sedan) gick de inte att ladda.
Har inte Lexus en motsvarande ladd-hybrid till Rav4, numera?
De brukar bygga på samma plattform.
Jo, de har samma bil men Lexusmärket, men är dyrare. Även Suzuki har samma bil men med Suzukimärke, märkligt att den också är dyrare än Toyotan?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top