Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Fick min Mazda CX-60 förra veckan, lång leveranstid och ljudsystemet från Boose fick jag backa på :(
Den ska gå 63km på el, men ser att redan nu är det bra precis 50km i verkligheten.
Men bra knuff i motorn, även bensinmotorn, så det är lite lovande, och i kombination med att den får dra 2500kg.
Jag kör i regel mellan 11 och 15mil i "ett svep" och då blir bränsleförbrukningen 0,45-0.50 l/mil tillsammans med ca 17kWh el, men det förutsätter att jag kan ladda innan jag påbörjar nästa etapp, vilket inte alltid är självklart.
Kör som regel med farthållaren och då med inställningsvärdet 5km/h över skyltad hastighet, då vet jag att jag har mariginal.
En annan fördel med bilen är att den kan ladda tvåfasigt, det vill säga med 7,2kW, så därför har jag skaffat en laddbox som är portabel (CTEK) och kan ladda fullt på ca 2,5 timmar om det finns en byggkoppling tillgänglig.
Hybrid kan ju vara både det sämsta av två världar, men samtidigt det bästa, och det enda som fungerar rent praktiskt för mitt körmönster i alla fall.
Men har jag inte räknat helt tokigt så ligger brytpunkten för elpriset på 5-6kr/kWh, där blir milkostnaden likställd med bensin i dagsläget.
Hybrid funkar. Vi har en utan laddfunktion, men nu efter någon månads ägande ser jag att den drar hälften av vad förra bilen gjorde under frugans tur till och från jobbet. Den körningen står för 75% av milen per år. Nya bilen har 100hk mer, väger mer, är automat och är större än den gamla. Klagar inte!
 
Appropå trådtiteln, Miljöpartiet förbjuder bilar med förbränningsmotor i Stockholm.

Jag har lärt mig av en forummedlem att jag inte får tycka till om trafiksituationen i stockholm.

Men jag tycker ni förtjänar den!
(det fick man säga även om man inte är stockholmare)

Resonemanget från salladskommunisterna var "Ingen behöver köra bil i stockholm" så varför undantaget för elbilarna då?
Förbjud ALLA bilar då!
 
OT, men nu när fosibilar börjar förbjudas: Såg en att en granne begärde en bra bit över 200K för en ÅTTA ÅR gammal Volvo XC70 med "normala" mil. Trodde det var sjukt överpris så jag gick in på blocket och kollade, men nej, många begär kring 200K även för 10 år gamla bilar. Ja jag fattar att det är skillnad på begärt pris och slutpris men ändå, inga bilar låg kvar under 150K. 10 år är ju när många moderna bilar börjar krångla rejält.

Är väl pandemipriserna som ligger kvar, men det måste väl vara minst dubbelt mot vad motsvarande ålder var värd innan pandemin. Och då var förbud i stadskärnor bara en våt dröm hos miljöpartister.
 
Jag tror inte att dagens begagnatpriser har något att göra med att ”fossilbilar börjar förbjudas” (för det gör de inte på normala ställen där MP inte har makt, däremot upprepas uttrycket frekvent av det politiskt korrekta etablissemanget…).

Jag tror att det är en så kallad “post-covid” effekt. Det går ju knappt att få tag på en ny bil (eller något annat fordon) med en vettig leveranstid. Nästan allt är utsålt och handlarna har knappt något begagnat i lager.
 
OT, men nu när fosibilar börjar förbjudas: Såg en att en granne begärde en bra bit över 200K för en ÅTTA ÅR gammal Volvo XC70 med "normala" mil. Trodde det var sjukt överpris så jag gick in på blocket och kollade, men nej, många begär kring 200K även för 10 år gamla bilar. Ja jag fattar att det är skillnad på begärt pris och slutpris men ändå, inga bilar låg kvar under 150K. 10 år är ju när många moderna bilar börjar krångla rejält.

Är väl pandemipriserna som ligger kvar, men det måste väl vara minst dubbelt mot vad motsvarande ålder var värd innan pandemin. Och då var förbud i stadskärnor bara en våt dröm hos miljöpartister.
Nä det var såhär långt före pandemin också. Säljs för lite nya bilar och väldigt många begagnade som har exporterats. Vilket gör att dom begagnade bilar som blir till salu dammsugs upp av bilfirmor som kan sälja till överpris för att alla lånar till sin bil.
 
Jag tror att det är en så kallad “post-covid” effekt. Det går ju knappt att få tag på en ny bil (eller något annat fordon) med en vettig leveranstid. Nästan allt är utsålt och handlarna har knappt något begagnat i lager.
Tror jag med
 
Läste i veckan att snabbladdare slopas i Norrland för bristande kapacitet i nätet.
Hur har detta mottagits på andra sidan trädgränsen ?
 
Vätgas exploderar inom ett väldigt brett blandningsförhållande, jämfört med t.e.x bensin/luft
Bergrummen är ju inte fyllda med vacum innan man pumpar in vätgasen, och så tillvida att man inte först fyller bergrummen med en tung inert gas för att tränga ut luften/syret så kommer det alltid att finnas där.

Jag tror vätgas är explosivt mellan 34:1 och 180:1 eller något
En lösning kan vara att fylla bergrummet med vatten (tung lågpris vätska).
Innan man pumpar in vätgasen i bergrummet.
 
Oklart, det handlar om några få ställen bara.

Jo, det var väl alldelens uppe vid gränsen.

Men det är inget nytt, i Hemavan/Åre var dom väl också tvungen att neka fler snabbladdare på grund av att nätet inte pallade fler.

Det gäller att vara först ut och bygga laddare medans det finns kapacitet kvar i nätet.
 
Jo, det var väl alldelens uppe vid gränsen.

Men det är inget nytt, i Hemavan/Åre var dom väl också tvungen att neka fler snabbladdare på grund av att nätet inte pallade fler.

Det gäller att vara först ut och bygga laddare medans det finns kapacitet kvar i nätet.
... Om man inte:
 
Nä det var såhär långt före pandemin också. Säljs för lite nya bilar och väldigt många begagnade som har exporterats. Vilket gör att dom begagnade bilar som blir till salu dammsugs upp av bilfirmor som kan sälja till överpris för att alla lånar till sin bil.
Lät Kamux hämta gamla bilen. De gav 155kkr. Jag gav 177kkr för den för fyra år och 6000 mil sedan. 3,70 kr per mil i värdeminskning på en bil som var ett år när vi köpte den. Händer nog aldrig igen, åtminstone inte på en trist bruksbil (Toyota Avensis, bensin, manuell, trött).
 
Jo, de har samma bil men Lexusmärket, men är dyrare. Även Suzuki har samma bil men med Suzukimärke, märkligt att den också är dyrare än Toyotan?
Rav4:an är bra Niklas, kör på den. ? Vi tog utan laddning för med våra få mil per år (1500) kan jag inte räkna hem prisskillnaden, förutom att jag inte kan ladda hemma. Och har en fru som ständigt har slut på ström i telefon, hörlurar etc. ”Tvåprocentsdrottningen” som jag kallar henne till kommer inte att reda ut en laddbil ändå ??

Vad är sämst med Toyota? Skärmen. Trist upplösning, lite för liten, känns daterad.

Däremot är det fortfarande föredömligt med riktiga knappar till HELA värmesystemet, inklusive ratt- och stolsvärme.
 
Däremot är det fortfarande föredömligt med riktiga knappar till HELA värmesystemet, inklusive ratt- och stolsvärme.

RAV4 ”icke plugg” var med på upploppet sist jag shoppade bil och föll till sist bort på en helt orimlig leveranstid gällande den för mig obligatoriska dragkroken…

Men just detta med riktiga, gedigna mekaniska knappar var grymt uppskattat och enligt mig ett starkt försäljningsargument…Allt blir inte bättre bara för att man gömmer en massa funktioner långt ner i menyer på en irriterande touchskärm…
 
RAV4 är en riktigt trevlig bil (och har alltid varit). Norrlandskombi på riktigt. Hybridvarianterna är snåla och starka, fyrhjulsdriften fungerande.

Men det där med knappar till värmen - hur ofta håller ni på och trycker på dessa? AUTO trycker man in när man köper bilen, sedan rör man dem inte…
 
Bara jag som finner säten i nya bilar allt mer budgetaktiga med hårda platta dynor av (vad det verkar) skumgummi, samt plast mest överallt i kupen? Trivsamt och mysigt, nej.
Fokus verkar mest vara på skärmar och teknik.
 
Men det där med knappar till värmen - hur ofta håller ni på och trycker på dessa? AUTO trycker man in när man köper bilen, sedan rör man dem inte…
Ja, fast det beror på vilket kvalitet kliman har.
Alla bilar är inte lika duktiga på att hantera olika förhållanden.
Vilen bil kör du?
Antar att den är välbyggd...

För mig är det viktigt att enkelt kunna slå på/av stolsvärmen (frusen är man efter vissa förfrysskador i min tidiga karriär)
 
Men det där med knappar till värmen - hur ofta håller ni på och trycker på dessa? AUTO trycker man in när man köper bilen, sedan rör man dem inte…
Jag brukar trycka på återcirkulationsknappen i min bil när jag ser en traktor med gödselspridare men om man tycker om skitlukt kan man ju köra AUTO. Det skall vara lätt att ändra inställningar på värmen. Utvecklingen går bakåt när det som tidigare varit enkelt blir mindre enkelt är min åsikt.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top