Daniel Helldén (MP) däremot ser fram emot att bli riksdagsledamot efter elva år som trafikborgarråd. I stället för att styra huvudstaden hamnar han i opposition i riksdagen.
– Jag får absolut mindre makt men en större arena för att opinionsbilda och det tänker jag utnyttja. Tio procent av stockholmarna har röstat på MP och det tänker jag ge tillbaka, genom att möta stockholmarna och diskutera både nationella och lokala frågor, säger Daniel Helldén.
Daniel Helldén med Märta Stenevi utanför riksdagen. Foto: Magnus Hallgren
Trafikborgarrådets klimattrafikpolitik som premierar gång- cykel och kollektivtrafik på bekostnad av biltrafiken har varit kontroversiell i vissa läger i Stockholm. Helldén tänker dock fortsätta att driva klimatfrågor likt differentierad trängselskatt och parkering.
– Vi har en parkeringslagstiftning från 50-talet som inte förstår att det finns ett klimatproblem. Ett Trafikverket som inte fattar att kommunerna måste få sätta upp hastighetskameror för trafiksäkerheten, och en Transportstyrelse som upphäver våra regler om att cykla mot enkelriktat. Det finns en uppsjö med saker jag vill bevaka på nationell nivå.
Vill du göra miljözon av hela Sverige?
– Det behövs inte för luftkvaliteten är inte lika problematisk överallt. Däremot behöver vi göra Sverige till ett land där man bara kör elbilar, det blir ju en indirekt miljözon. Jag hoppas att de som tar över nu i Stockholm ser till att det blir en elbilsinnerstad och så får vi expandera det till resten av landet.
Vad är du mest stolt över?
– Alla sommargator jag drivit igenom och att cykla mot enkelriktat, att göra saker enkelt, billigt och smart som en så positiv effekt. Men även alla cykelbanor och den utbyggda laddinfrastrukturen, säger Daniel Helldén.