Nja, det är nog inte mp som driver detta någonstans.
Det har jag inte påstått.
Men någon / några inom media tar ju upp detta med 2025 stup i kvarten, trots att alla andra partier och stora delar av världen är överens om 2030, 2035 eller senare. Om man tar sig tid att svara på de frågor som ingår i SVT's "valkompassen" så finns ju frågan uttryckligen med - vill du förbjuda fossilförsäljning 2025...? Och nu i vår lokalblaskas genomgång av de olika partiernas miljö- och klimatpolitik - vill ni förbjuda fossilförsäljning 2025...?
MP och V får tillsammans ungefär tio procent av rösterna i riksdagsvalet och de är ensamma om att snacka om 2025. De andra partierna får nittio procent av rösterna i riksdagsvalet och pratar om 2030, 2035 eller senare. Ändå är frågan ställd exakt utifrån MP's och V's ställningstagande - minoritetens ställningstagande - så att alla andra partier - alltså majoriteten - får svara nekande och sedan förklara att man hellre ser 2030, 2035 eller senare.
SD får ofta skit för att man lyckats normalisera den tidigare tabubelagda, enorma elefanten i rummet kallad migrationspolitiken. För tio år sedan var man tämligen ensamma om att öppet förespråka minskad asylinvandring. Nuförtiden pratar alla partier (utom möjligtvis MP och V...igen...) om minskad asylinvandring medans SD och valda delar av media beskylls för att verkligen ha lyckats normalisera frågan.
Allt detta fokus på 2025 - både hos SVT och nu vår lokalblaska - får mig att tänka på att detta är en normaliseringsprocess som pågår, mitt framför våra ansikten. Repetera budskapet tillräckligt många gånger så tror röstningsboskapen till slut att detta är normaltillståndet...så blir det inte lika mycket gnäll och protester när det verkliga majoritetsbeslutet ändå blir 2030...
Oklart av vem, men man behöver sannolikt inte leta länge för att hitta kopplingar mellan vänsterpolitik och väldigt många människor inom journalistik och media.