Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där är ju inget problem eftersom en elbil nuförtiden bara kostar 270 000 SEK.
Källa på det Daniel Helldén (MP)

Den billigaste jag hittar är en kinesisk utgående modell med litet batteri och kostar 339,900:-

Drar man bort statlig sponsring på 70 lax så blir det ganska precis den summan.

Alla ska ha en MG ZS EV 2021 och ingenting annat!

Ska man däremot ha 2022 års modell så kostar den ganska precis dom 70 tusen man får i bidrag mera, men har då ett större batteri
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den billigaste jag hittar är en kinesisk utgående modell med litet batteri och kostar 339,900:-

Drar man bort statlig sponsring på 70 lax så blir det ganska precis den summan.

Alla ska ha en MG ZS EV 2021 och ingenting annat!

Ska man däremot ha 2022 års modell så kostar den ganska precis dom 70 tusen man får i bidrag mera, men har då ett större batteri
Nu missuppfattade du Daniel. 70 000 dras bort från 270 000. Han sa alltså att en ny elbil går att köpa förr 200 000 efter avdraget.

Länk till artikeln där han säger det finns någon sida bak i denna tråd.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu missuppfattade du Daniel. 70 000 dras bort från 270 000. Han sa alltså att en ny elbil går att köpa förr 200 000 efter avdraget.

Då ska Daniel få följa med mig och pruta när jag ska köpa bil.

Jag tycker förövrigt att alla subventioner ska tas bort, eller kanske bara få finnas kvar på bilar som kostar under 271 tusen då...

Då är jag övertygad om att det kommer en som kostar 269990:-
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nu missuppfattade du Daniel. 70 000 dras bort från 270 000. Han sa alltså att en ny elbil går att köpa förr 200 000 efter avdraget.

Länk till artikeln där han säger det finns någon sida bak i denna tråd.
Det gick ju att få en e-Up/Citygo-e för de pengarna förra året. Konstigt nog gick den ur produktion orimligt snart efter att ha fått ett större batteri och därmed varit oerhört prisvärd för de som bara behöver en liten bil med hygglig räckvidd.
Hade man varit konspiratoriskt lagd hade man kanske gissat att VW inte vill slösa batterier på att bygga billiga elbilar…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det gick ju att få en e-Up/Citygo-e för de pengarna förra året. Konstigt nog gick den ur produktion orimligt snart efter att ha fått ett större batteri och därmed varit oerhört prisvärd för de som bara behöver en liten bil med hygglig räckvidd.
Hade man varit konspiratoriskt lagd hade man kanske gissat att VW inte vill slösa batterier på att bygga billiga elbilar…

Eller också var den lite för liten för att funka som bil.
Jag har inte själv det behovet men kravet att rymma en ISOFIX barnstol utan att det tar bort två passagerarplatser är ju ett minimum

Jag har åkt i flera olika bilar med barnstol i på sistone, och passagerarsätet fram blir oanvändbart med en modern barnstol även i stora bilar.

I övrigt har jag inget emot enkla bilar där man får använda sin telefon som navigator.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Saxat ur aftonblaskan.

Det går fram åt för miljön i hela Europa miljövänlig kol bryts i en allt snabbare takt.


Den ungerska regeringen har meddelat att de befinner sig i ett "farligt läge" på grund av den pågående energikrisen i landet.

En plan om sju punkter har tagits fram för att förbereda landet för kommande regeringsåtgärder, säger Zoltan Kovacs, talesperson för Ungerns premiärminister Viktor Orbán.

Planen handlar i stora drag om att öka den inhemska naturgas- och brunkolsproduktionen. De ska också försöka säkra gastillförseln med den ryska energijätten Gazprom, med vilka de 2021 skrev ett 15-årigt avtal om naturgasimport. Ett samarbete som Ukraina kritiserat.

Men den ungerska utrikesministern Péter Szijjártó menar att det inte finns några alternativa källor som gör det möjligt för dem att sluta importera rysk gas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Saxat ur aftonblaskan.

Det går fram åt för miljön i hela Europa miljövänlig kol bryts i en allt snabbare takt.

Men den ungerska utrikesministern Péter Szijjártó menar att det inte finns några alternativa källor som gör det möjligt för dem att sluta importera rysk gas.
Ahh, det där miljövänliga brunkolet, det var Trump som hittade miljövänligt kol först va?

Om bara någon listade ut hur man klyver atomer så att vi hade en miljövänlig energiform för överskådlig framtid....

Men nejdå, det miljövänligaste som finns är flytande och gasformiga dinosaurier
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Jag var jävligt sugen på en Lupo 0.3liter/milen, men när jag började undersöka saken hade dom någon skum växellåda som krånglade mycket.

Internet var fullt med beskrivningar av felet
Hade en Lupo 3L cirkus 25 tusen mil . Gick på 03 om man var angelägen. vädligt angeläägen därom ! - jag är ju smålänning....
Själva lådan var ju en vanlig historia men manövreringen av densamma sköttes av elektronik, hydraulik och jävulstyg.
min funkade hyggligt men några turer till VAG-verkstäder vart det och efter detta har jag aldrig mer övervägt att ta en bil till verkstäder jag inte haft någon slags personlig kontakt med.
VAG hade ingen aning själva om hur denna funkade och jag fick oftast upplysa dem om det troliga felet.

Kunde ha en igen om jag hittade en i rätt skick till rätt pris. Den skulle isf byggas om till helt manuell växling.
Och aldrig mer behöva genomlida ett besök på VAG-verkstad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade en Lupo 3L cirkus 25 tusen mil . Gick på 03 om man var angelägen. vädligt angeläägen därom ! - jag är ju smålänning....
Själva lådan var ju en vanlig historia men manövreringen av densamma sköttes av elektronik, hydraulik och jävulstyg.
min funkade hyggligt men några turer till VAG-verkstäder vart det och efter detta har jag aldrig mer övervägt att ta en bil till verkstäder jag inte haft någon slags personlig kontakt med.
VAG hade ingen aning själva om hur denna funkade och jag fick oftast upplysa dem om det troliga felet.

Kunde ha en igen om jag hittade en i rätt skick till rätt pris. Den skulle isf byggas om till helt manuell växling.
Och aldrig mer behöva genomlida ett besök på VAG-verkstad.

Jo, jag hittade ombyggnadstipsen på nätet också.

Men det fanns ju andra snåldieslar samtidigt också, som inte led av att höra till VAG koncernen
 
  • Gilla
Reaktioner: DrT

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jo, jag hittade ombyggnadstipsen på nätet också.

Men det fanns ju andra snåldieslar samtidigt också, som inte led av att höra till VAG koncernen
Peugott 207 med 75hp diesel sambon kör ju den på mellan 0,24 som bäst o normalt 0,3. 21000 mil hittills utan att bråka mer än smörja dörrlåset.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Dags för luft-zinkbatterier

Men miljömupparna kommer att gråta litervis över detta ändå. Bättre att barn i Afrika gräver med händerna.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Dags för luft-zinkbatterier

Men miljömupparna kommer att gråta litervis över detta ändå. Bättre att barn i Afrika gräver med händerna.
Våran regering har väl redan förbjudit all framtida brytning av mineraler?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dags för luft-zinkbatterier

Men miljömupparna kommer att gråta litervis över detta ändå. Bättre att barn i Afrika gräver med händerna.

Fast laddningsbara ZinkLuft batterier behöver också Kobolt som barnen i Afrika gräver fram med händerna.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top