Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det blir onekligen intressant att höra regimens bortförklaringar när inte bara polisen, men även kraftverksarbetare, ledningsreparatörer och Vattenfalls personal i allmänhet utsätts för stenkastning.
Det är ju helt åt helvete att ens behöva ha dessa funderingar, att vissa områden kan kopplas bort tundtals eller dagar som kraftnät säger.

Nu drabbar det ju inte alla i Skåne då rätt höga % tal är försörja av skatteutgämnings systemet, så när social fallens elräkningar skjuter i höjden så får ju resten av Sverige skjuta till våra skattepengar till di dejliga svenska skåningarna som är i vissa fall minoriteter i sin hemtrakt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja tyvärr drabbas jag av att lägga om elavtalet nästa höst, men i vinter klarar jag mig på ett elavtal som låstes till ett väldigt fördelaktigt pris.

Givetvis 100% kärnkraft
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tycker verkligen synd om alla som tecknar om nu.
Vad gör man liksom....

Ja, det är dåligt pris nu, och vintern kommer att bli svindyr, det vet vi, men sen då?

Finns det något på horisonten som lovar ett lägre pris igen?

Polens 12 nya reaktorer kommer att hjälpa om 5-10 år, om dom inte blir tjejsur och klipper kabeln till Tyskland innan dess.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
I vintras gällde att de som inte tagit ansvar och bundit sitt elavtal får skylla sig själva. De med rörligt elavtal dumförklarades mer eller mindre. Skall bli spännande att se om de som tar ansvar och binder sitt elavtal framöver får så mycket lägre pris. Jag tvivlar på det.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Har EON och rörligt pris i zon 4.
Varit bra tidigare men nu går det inte ens att teckna fast med EON. Erbjuder inte det längre. Så frågan är om man ska härda ut med rörligt ett tag för att se vad som händer med ett eventuellt regeringsskifte eller om man ska teckna ett dyrt fast avtal med någon annan än EON. Om det går.

Dom gör det inte lätt för oss medborgare.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, det är dåligt pris nu, och vintern kommer att bli svindyr, det vet vi, men sen då?

Finns det något på horisonten som lovar ett lägre pris igen?

Polens 12 nya reaktorer kommer att hjälpa om 5-10 år, om dom inte blir tjejsur och klipper kabeln till Tyskland innan dess.
I höst/vinter väntas olkiluoto 3 vara i kommersiell drift också.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
I höst/vinter väntas olkiluoto 3 vara i kommersiell drift också.
Hjälper ju inte. Om jag fattar rätt så kan dom inte köra max effekt konstant i landskablarna det måste finnas utrymme att kompensera vindkraften fluktationer.

Sedan skall ju enligt EU landskablarna vara öppna för transit el typ Finland vill skicka ex watt till Polen då måste Sverige släppa fram den finska kraften före våra egna behov.

Finland har ju dragit Sverige inför EU domstol eller vad det nu heter när det gäller el pga att kraftnät vägrat släppa fram finsk el i svenska stammnätet.

Så el finns men det går inte att transportera den ned till område 4 pga antalet vindmöllor.

Ju mer vindmöllor ju mindre el i stamnätets överföring från norr.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hjälper ju inte. Om jag fattar rätt så kan dom inte köra max effekt konstant i landskablarna det måste finnas utrymme att kompensera vindkraften fluktationer.

Sedan skall ju enligt EU landskablarna vara öppna för transit el typ Finland vill skicka ex watt till Polen då måste Sverige släppa fram den finska kraften före våra egna behov.

Finland har ju dragit Sverige inför EU domstol eller vad det nu heter när det gäller el pga att kraftnät vägrat släppa fram finsk el i svenska stammnätet.

Så el finns men det går inte att transportera den ned till område 4 pga antalet vindmöllor.

Ju mer vindmöllor ju mindre el i stamnätets överföring från norr.

Nej inte jättemycket kanske men att utbudet ökar borde vara bra rent generellt.

Vi har väl en förbindelse på drygt 1000 MW DC från finland någonstans till SE3 iaf.
De får väl skicka sina watt till polen och så får SE4 importera nu när vår egen infrastruktur är 40 år efter.

Edit. Den här var lite intressant.

Ett rimligt antagande är att vindkraftsproduktionen i norra Sverige och norra Finland ofta kommer att följas åt. Vid bra vindar kommer Finland för egen del då inte att behöva elen från Sverige, varken den som i dag närmast konstant flödar från Norrland i transmissionslinjerna norr om Bottniska viken (1 500 MW) eller den som i normalfallet går i Fenno-Skan-kablarna (1 300 MW) från Forsmark till den finländska sidan.

I princip ska de här linjerna vara öppna för export av svensk el. Med OL3 strategiskt beläget som motverkande kraft i sydvästra Finland är frågan dock hur stor export det verkligen blir tal om. Logiskt sett blir konsekvensen att elen i norra Sverige och Norge bli ännu mer instängd än i dag, och att priset på den pressas ännu mer.

Jukka Ruusunen tror att bilden kan stämma:

”Om vi i södra Finland kan få elunderskottet täckt från norra Finland, så minskar behovet av el från Sverige. Det tyder på att elpriserna i våra länder kommer att närma sig varandra och att elen i Finland jämförelsevis blir billigare”, säger han.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nej inte jättemycket kanske men att utbudet ökar borde vara bra rent generellt.

Vi har väl en förbindelse på drygt 1000 MW DC från finland någonstans till SE3 iaf.
De får väl skicka sina watt till polen och så får SE4 importera nu när vår egen infrastruktur är 40 år efter.

Edit. Den här var lite intressant.

Det fladdrade förbi i nyhetsflödet häromdagen att IOM Olikollikokki går upp på maxeffekt och kommer att behöva överföringskapaciteten i det finska nätet så kommer norra Sverige att få överskott, trots batterifabrik och annat, så den experten (tror han var från Svenska kraftnät) menade på att norra Sverige kommer att ha överskott dom närmaste 15-20 åren som helt enkelt inte går att exportera söderut.

Jag hoppas att det är så, och att politikerna inser att lösningen inte är mera kablar från norr till söder, utan att lösningen är produktion i söder.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det fladdrade förbi i nyhetsflödet häromdagen att IOM Olikollikokki går upp på maxeffekt och kommer att behöva överföringskapaciteten i det finska nätet så kommer norra Sverige att få överskott, trots batterifabrik och annat, så den experten (tror han var från Svenska kraftnät) menade på att norra Sverige kommer att ha överskott dom närmaste 15-20 åren som helt enkelt inte går att exportera söderut.

Jag hoppas att det är så, och att politikerna inser att lösningen inte är mera kablar från norr till söder, utan att lösningen är produktion i söder.
Japp det var ju noen sosse i tv som kort o gott sa,, godkänn vindkraft utbyggnaden i söder så sjunker priset. I verkligheten blir det tvärt om.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja de är inne på det i länken jag postade.
Kraften blir kvar uppe i norra sverige, finnarna behöver den inte och söderut finns det inga vägar att ta.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Japp det var ju noen sosse i tv som kort o gott sa,, godkänn vindkraft utbyggnaden i söder så sjunker priset. I verkligheten blir det tvärt om.

Och intervjuaren gjorde väl sitt jobb och frågade: "Hur menar du nu, kan du förklara"?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och intervjuaren gjorde väl sitt jobb och frågade: "Hur menar du nu, kan du förklara"?
Diskutioner var om att ta bort dom 4 områdena o ha enhetlig taxa i hela Sverige, detta pga att högspänningsledningen som skulle finansieras av dessa differentierade taxor är byggd o betald sedan länge.

O det var då sossen kläckte att vill område 4 ha billigare el, godkänn då alla vindkraftverk.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tycker verkligen synd om alla som tecknar om nu.
Vad gör man liksom....
Ja, den skiten sitter jag i. Gå från fastpris på typ 50 öre per kWh till över 4 spänn kWh om jag inte ska binda mig i typ ett halvt decennium (och då blir det ändå inte särskilt billigt). Nu bor jag iofs i lägenhet så min lilla förbrukning knäcker inte banken, men ändå.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tecknade precis treårigt avtal på 1,89 kr/kWh (område 3). Har kört rörlig timdebitering till inköpspris och sen november har jag snittat på omkring 1,60 kr/kWh. Har svårt att se vilka förändrade förutsättningar (politiskt, geopolitiskt, tekniskt osv.) inom en treårsperiod som skulle ge ett betydligt lägre medelpris än så. Snarare ser jag en betydande risk för att det blir dyrare, betydligt dyrare. Så att betala 30 öre mer per kWh än vad jag gör idag mot att jag i gengäld slipper ha ständig ångest över de fluktuerande elpriserna får det vara värt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tecknade precis treårigt avtal på 1,89 kr/kWh (område 3). Har kört rörlig timdebitering till inköpspris och sen november har jag snittat på omkring 1,60 kr/kWh. Har svårt att se vilka förändrade förutsättningar (politiskt, geopolitiskt, tekniskt osv.) inom en treårsperiod som skulle ge ett betydligt lägre medelpris än så. Snarare ser jag en betydande risk för att det blir dyrare, betydligt dyrare. Så att betala 30 öre mer per kWh än vad jag gör idag mot att jag i gengäld slipper ha ständig ångest över de fluktuerande elpriserna får det vara värt.
Allt beror på Ryssland just nu och de kommer hålla på i Ukraina tills de faller samman.
I bästa scenariot gör de det i år och i värsta så sker det aldrig.
I bästa fall så skulle ett byte av ledning i Ryssland följt av en västvänlig demokrati (knappast troligt, men ändå) kunna få ned elpriserna inom absolut tidigast ett halvår efter att de bytt ledning.
Med andra ord tror jag du ligger rätt i att binda dig, hur surt det än är.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Allt beror på Ryssland just nu och de kommer hålla på i Ukraina tills de faller samman.
I bästa scenariot gör de det i år och i värsta så sker det aldrig.
I bästa fall så skulle ett byte av ledning i Ryssland följt av en västvänlig demokrati (knappast troligt, men ändå) kunna få ned elpriserna inom absolut tidigast ett halvår efter att de bytt ledning.
Med andra ord tror jag du ligger rätt i att binda dig, hur surt det än är.
Ja, dessutom är det ju inte bara Ukrainakriget som skapar dåliga förutsättningar. I och med att Sverige och Tyskland under lång tid fört en ansvarslös energipolitik blir det enormt känsligt för såväl geopolitiska som andra risker i samhället. Det känns inte som att samhället lider brist på den typer av risker nu, även borträknat kriget. De extremhöga priserna i december var ju innan kriget bröt ut, även om Ryssland förstås spelade en viktig roll även där.

Det kommer ta många år innan såväl Sverige och Tyskland lyckas ta sig ur den mycket besvärliga situation man satt sig i. Man kan bara hoppas att ytterligare komplikationer inte tillstöter och vi får en samhällsutveckling som blir extremt oroande även jämfört med idag.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top