Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Jag tycker vi tar hela kompensationen och lottar ut till en person.
Då gör det skillnad för någon iaf. :)

Jag hade faktiskt det som förslag till min arbetsgivare en gång i tiden...

Alla cirka 250 anställda skulle få några tusen extra på nästa månadslön, för att några tramsiga målsättningar som satts upp av HR-avdelningen tydligen hade uppfyllts. Mitt förslag var att lotta ut allt till en person, för jag har i alla fall aldrig deltagit i ett miljonlotteri med bättre odds...

HR höll (som vanligt) inte med mig.
 
Jag hade faktiskt det som förslag till min arbetsgivare en gång i tiden...

Alla cirka 250 anställda skulle få några tusen extra på nästa månadslön, för att några tramsiga målsättningar som satts upp av HR-avdelningen tydligen hade uppfyllts. Mitt förslag var att lotta ut allt till en person, för jag har i alla fall aldrig deltagit i ett miljonlotteri med bättre odds...

HR höll (som vanligt) inte med mig.
Fin skatt på det.
 
Jag och andra SMC:are tycker att det är märkligt att bara ska gälla personbilar. Ett mail till Maria på kansliet och några timmar senare kom detta:


Jag tycker inte vi ska ha massa bidrag öht, sänk eller ta bort skatten istället, det är dessutom mest rättvist.

Men att bara ge bidrag godtyckligt till en typ av fordonsägare från allas våra skattepengar, det tycker jag var för kass, även om godtyckliga bidrag är en svensk nationalsport.
 
Var är de alla bedömare som hyllar förslaget? Har inte hört talas om en enda.

De är eniga alla två eftersom Markus Oscarsson har bestämt att de ska tycka så.
Jag och andra SMC:are tycker att det är märkligt att bara ska gälla personbilar. Ett mail till Maria på kansliet och några timmar senare kom detta:


Jag tycker inte vi ska ha massa bidrag öht, sänk eller ta bort skatten istället, det är dessutom mest rättvist.

Men att bara ge bidrag godtyckligt till en typ av fordonsägare från allas våra skattepengar, det tycker jag var för kass, även om godtyckliga bidrag är en svensk nationalsport.

Dom kan stryka elbilar istället, för det är ju ändå gratis att ladda dom. Plus att dom redan har en jäkla massa bidrag.
 
Dom kan stryka elbilar istället, för det är ju ändå gratis att ladda dom. Plus att dom redan har en jäkla massa bidrag.

Precis...!

Det är ju bara att läsa lite här och där i denna tråd så förstår man att elbil är helt gratis. Och att den går att ladda precis överallt bara man lasst-ballangserar...
 
Den här nya "alliansen" har ett egent förslag M, SD, KD, L och V.
S har sitt som vi hört om.
C drog sig ur när V ville ha ytterligare en punkt med.

Dom kan nu ägna sig åt att buda över varandra medans vi andra fortsätter att grina med pumphandtaget i näven och fånstirra på pris per L.

Några snabba beslut bör man nog inte förvänta sig och flera kommer gå i konkurs under tiden dom försöker trumfa över varandra, det är ju ändå valår.
 
Precis...!

Det är ju bara att läsa lite här och där i denna tråd så förstår man att elbil är helt gratis. Och att den går att ladda precis överallt bara man lasst-ballangserar...

Helt gratis har ingen påstått.

Ladda överallt där det finns elektricitet gäller fortfarande och det är rent löjeväckande att inte förstå det om man har grundskolekunskap i fysik.
 
Det är ibland inte helt lätt att uppfatta ironi i det skrivna ordet. Men en liten uppenbar hint var iaf att en annars välskrivande medlem helt plötslig skriver som en SFI-skolkare. Man behöver inte heller hugga på allt som rör sig. :näsblod

Jag förstod ”ironin” men det är snarare sarkasm.

Skall ignorera fler dumheter, tack.
 
Saxat ur aftonblaskan.

Regeringen föreslår ett nytt reseavdrag som är lika oavsett om man tar bilen till jobbet eller använder kollektivtrafik.

Omkring 260 000 fler än i dag beräknas få del av det.


– Det är den största reformen på decennier, säger finansminister Mikael Damberg (S) på en pressträff.

Dagens reseavdrag baseras på att tidsvinsten att ta bilen framför kollektivtrafik måste överstiga två timmar och avdrag för göras på högst 11 000 kronor.

I dag är nästan en tredjedel av reseavdragen som görs på deklarationen fel, enligt Damberg.

– Dagens system är för svårt och krångligt.

Enligt honom är reformen bra för landsbygden, klimatet och för att alla ska ha råd att ta sig till jobbet.

Det nya ”reseavdraget” är egentligen en skattereduktion som baseras helt på avståndet mellan bostad och arbetsplats. Inte på kostnaderna för resan.

– Till skillnad från dagens reseavdrag ger det nya lika stora avdrag oavsett den resandes inkomst till skillnad från dagens system som kan ge mer för höginkomsttagare, vilket inte är rimligt, säger Damberg.

Oavsett färdmedel​

Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet. Därför gynnas de som använder billiga transporter, till exempel samåker.


Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste dock minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommunerna i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö, och 1,5 mil i övriga landet. Finansministern vill dock inte säga att det finns några förlorare på systemet.

Förslaget finns i en lagrådsremiss som regeringen beslutade om på torsdagen. Den utgår från en skattereduktion på fem kronor milen och att man får reduktionen för resor upp till åtta mil enkel resa.

Regeringen kommer dock att senare i år att lägga fram ett förslag om att höja skattereduktionen till åtta kronor milen och avståndsgränsen till 12 mil. Det innebär att det nya reseavdraget beräknas bli 4,1 miljarder kronor dyrare för staten än dagens system.

– Det är en betydande förstärkning för de med långa avstånd, säger Mikael Damberg.

Fler får avdrag​

Regeringen räknar med att 260 000 fler personer kommer ta del av det nya reseavdraget jämfört med i dag. Den nya reduktionen motsvarar 25 kronor milen till skillnad från dagens 18,50 kronor per mil.

Förslagen är tänkta att träda i kraft 1 januari 2023.

När Skatteverket yttrade sig om förslaget ansåg man att en skattereduktion skulle göra skattesystemet än mer komplicerat och svåröverskådligt. Det skulle också göra det svårare att förutse vilken kompensation man kan få.

Dagens system innebär att man får göra skatteavdrag på sina inkomster för de utgifter för resan som överstiger 11 000 kronor per år. Avståndet mellan arbetsplats och bostad måste vara minst fem kilometer.

Kör man bil måste tidsvinsten jämfört med kollektivtrafik vara minst två timmar. Avdragsbeloppet är 18,50 kronor per mil.

Finansministern hoppas på att det finns en majoritet i riksdagen för förslaget, som han tror att de allra flesta vinner på.

– Det är valår så det är svårförutsägbart vad partierna tycker och tänker i olika frågor. Hade partierna agerat som man resonerade i landsbygdskommittén så skulle det här bara rinna rakt igenom.
 
Vete fan hur dom räknar att 5 kronor milen efter 1,5-3 mil i max 8 mil är bättre än 18,5 kronor från första milen o i oändligheten.
Skall bli intressant att se hur detta påverkar beloppen och principer för (skattefri) milersättning för tjänsteresor som en arbetsgivare betalar ut. Jag förhåller mig skeptisk tills motsatsen är bevisad.
 
Saxat ur aftonblaskan.

Regeringen föreslår ett nytt reseavdrag som är lika oavsett om man tar bilen till jobbet eller använder kollektivtrafik.

Omkring 260 000 fler än i dag beräknas få del av det.


– Det är den största reformen på decennier, säger finansminister Mikael Damberg (S) på en pressträff.

Dagens reseavdrag baseras på att tidsvinsten att ta bilen framför kollektivtrafik måste överstiga två timmar och avdrag för göras på högst 11 000 kronor.

I dag är nästan en tredjedel av reseavdragen som görs på deklarationen fel, enligt Damberg.

– Dagens system är för svårt och krångligt.

Enligt honom är reformen bra för landsbygden, klimatet och för att alla ska ha råd att ta sig till jobbet.

Det nya ”reseavdraget” är egentligen en skattereduktion som baseras helt på avståndet mellan bostad och arbetsplats. Inte på kostnaderna för resan.

– Till skillnad från dagens reseavdrag ger det nya lika stora avdrag oavsett den resandes inkomst till skillnad från dagens system som kan ge mer för höginkomsttagare, vilket inte är rimligt, säger Damberg.

Oavsett färdmedel​

Det nya reseavdraget gäller oavsett om man tar bil, kollektivtrafik, cykel eller annat färdmedel till jobbet. Därför gynnas de som använder billiga transporter, till exempel samåker.


Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste dock minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommunerna i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö, och 1,5 mil i övriga landet. Finansministern vill dock inte säga att det finns några förlorare på systemet.

Förslaget finns i en lagrådsremiss som regeringen beslutade om på torsdagen. Den utgår från en skattereduktion på fem kronor milen och att man får reduktionen för resor upp till åtta mil enkel resa.

Regeringen kommer dock att senare i år att lägga fram ett förslag om att höja skattereduktionen till åtta kronor milen och avståndsgränsen till 12 mil. Det innebär att det nya reseavdraget beräknas bli 4,1 miljarder kronor dyrare för staten än dagens system.

– Det är en betydande förstärkning för de med långa avstånd, säger Mikael Damberg.

Fler får avdrag​

Regeringen räknar med att 260 000 fler personer kommer ta del av det nya reseavdraget jämfört med i dag. Den nya reduktionen motsvarar 25 kronor milen till skillnad från dagens 18,50 kronor per mil.

Förslagen är tänkta att träda i kraft 1 januari 2023.

När Skatteverket yttrade sig om förslaget ansåg man att en skattereduktion skulle göra skattesystemet än mer komplicerat och svåröverskådligt. Det skulle också göra det svårare att förutse vilken kompensation man kan få.

Dagens system innebär att man får göra skatteavdrag på sina inkomster för de utgifter för resan som överstiger 11 000 kronor per år. Avståndet mellan arbetsplats och bostad måste vara minst fem kilometer.

Kör man bil måste tidsvinsten jämfört med kollektivtrafik vara minst två timmar. Avdragsbeloppet är 18,50 kronor per mil.

Finansministern hoppas på att det finns en majoritet i riksdagen för förslaget, som han tror att de allra flesta vinner på.

– Det är valår så det är svårförutsägbart vad partierna tycker och tänker i olika frågor. Hade partierna agerat som man resonerade i landsbygdskommittén så skulle det här bara rinna rakt igenom.
Avståndet mellan bostad och arbetsplats måste dock minst vara 3 mil enkel resa i storstadskommunerna i och runt Stockholm, Göteborg och Malmö, och 1,5 mil i övriga landet.
Hmm, om jag tolkar detta rätt så betyder det att man skalar bort pendlare som har mellan 2-3 mil till arbetet.
Företrädesvis runt storstäder och andra tätorter.
Och förmodligen en majoritet av de som har något att tjäna på att göra avdrag i deklarationen.
De med kortare sträcka har ändå svårt att nå upp över grundavdraget.
Och de med extra lång pendling blir också blåsta.
Så tramsministerns förslag och beskrivning av ändringarna är ett skenheligt ordbajseri, som egentligen är ännu sämre för pendlarna totalt.
Alltså de som av praktiska skäl inte kan ta bussen, och inte jobbar eller bor nära hållplatser, eller har bussbyten som sällan klickar bra, eller har arbetstider där avgångarna är glesa?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top