Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Inte säkert vi har plockat ut många pannor med diesel tankar o det är iprincip alltid 100/200 liter diesel kvar i botten som vi sållt på detta viset.
Även om det är "riktig" diesel får du väl fortfarande inte köra med det i bilen? Blir ju böter...om man nu ska vara laglydig. Inte för någon någonsin kommer kolla.

Historiskt sett har V varit dom mest verklighetsfrånvända av alla partier. Funderar på om det är V som blivit vettigare under ND eller om det är dom andra som flummat iväg.
Antagligen bara en tillfällighet som snart kommer att rättas till.
Tänkte väl det. Dom rättroende vill riva upp förslaget om sänkt bränsleskatt.

V och framförallt VPK brukade ju vara klassiska arbetarpartier som verkligen attraherade "arbetare" med lite mer extrema ideal än de socialdemokratiska idealen. Sedan tappade man bort sig rejält under Gudrun och Lars Ohly och blev något slags flumparti för de som definierade sig som arbetare men absolut inte ville arbeta...Man blev snarare ett parti som jobbade emot arbetare med låg inkomst, men för dagdrivare som hellre spenderade sin tid sittande på ett cafe...

Jag vet inte, men någon inom partiet kanske börjar göra upp med den inriktning man haft under de sista åren...? Lite mer verklighetsförankring i arbetarklassen och lite mindre stå på barrikaderna och gapa, sida vid sida med klimatanarkister och professionella dagdrivare...?
Mycket rätt, men glöm inte identitetspolitikens genomslag i hela västvärldens vänsterpolitik.
Sparkandet av Amineh Kakabaveh är ett av många tecken på att identitetspolitiken utan tvekan är den starkaste falangen inom V och det kommer krävas en lång process innan partiet byter riktning.

Flera intressanta saker i morgonens lokaltidning…Först tvåtaktsmannens favorit Mathias med ännu fler artiklar som besvärar S-regimen…

04428e078a33e606674c7405cfa2231e.jpg

Att MP vill fortsätta att köra Sverige och svenskarnas ekonomi i botten förvånar väl ingen…?

f08daf4c05e623a45e00b2349bac2147.jpg

Och så en landsbygdsbaserad insändare angående S-regimen…

13325e804362af3b12777885d3fef27c.jpg

Båda är ju med i klubben EU som tydligen dikterar vilken skattesats respektive land måste krama ur sina invånare. Så om inte de polska förhandlarna varit en faktor tio gånger bättre än de svenska...ja, då handlar ju allt om att svenska politiker inte ser något större problem med att svenska invånare betalar lite extra skatt...vi räddar ju miljön i hela världen...

Att döma av debatten under den sista tiden så ligger nog sanningen inte så långt ifrån det senare. Uttrycket "Sverige ligger ganska långt över minsta tillåtna skattesats" har ju hörts några gånger om, utan att specificera något i procent, kronor eller ören. Jag tolkar det som att vissa svenska politiker tycker att det är helt OK att vi betalar mer skatt än andra länder.

Last edited:
Någon som vet, angående bränslepriser - som jag inte hittar någon bra förklaring på någonstans - hur är det möjligt att bensin i Polen kostar runt 12 kronor per liter? Billigast i Europa.
Lägre skatt och moms är min gissning. Det här snacket från S om att EU hindrar att vi kan sänka priset på drivmedel har jag inte sett någon trovärdig källa på. Beviset på att det inte är helt sant ligger just i att Polen kan ha det pris de har. För inte har vi väl orättvisa villkor inom EU? :näsblod

För inte har vi väl orättvisa villkor inom EU? :näsblod

Jag letar efter den där gubben som ligger på rygg och asgarvar...innan jag ringer min vän bonden för att fråga vad han tycker...Jag vet att han tidigare klassat EU som en organisation enbart till för att hålla inkompetenta franska bönder under armarna...

Lägg ned nu med din usla läsförståelse. De flesta bedömare var eniga om att en sänkning av bränslepriset var önskvärd. Ingenting annat avsågs heller.

Det skulle också förvåna stort om en opposition tycker att regeringens förslag är bra.

Lägre skatt och moms är min gissning. Det här snacket från S om att EU hindrar att vi kan sänka priset på drivmedel har jag inte sett någon trovärdig källa på. Beviset på att det inte är helt sant ligger just i att Polen kan ha det pris de har. För inte har vi väl orättvisa villkor inom EU? :näsblod
14,53kr/l kostar bensinen i Polen idag och 20,70kr/l här.

I år sänkte de momsen från 23% till 8% på bensin. 17,90kr/l skulle bensinen kosta här om momsen vore 8% så det är inte hela förklaringen.

14,53kr/l kostar bensinen i Polen idag och 20,70kr/l här.

I år sänkte de momsen från 23% till 8% på bensin. 17,90kr/l skulle bensinen kosta här om momsen vore 8% så det är inte hela förklaringen.
Det var därför jag skrev moms OCH skatt. Har svårt att tro att inköpspriset utan skatter och moms skiljer sig åt mellan EU-länderna i någon större utsträckning.

Vet inte om Polen har reduktionsplikt, men jag tvivlar. :)

Tror det var 2007 när klimathotsdebatten började ta fart ordentligt som eu-kommisionens ordförande stod i Sveriges television och sa att svenskar gillar ta på sig bördor i miljöfrågor och bredvid stod en alldeles överlycklig miljöminister Carlgren och flinade instämmande. Så Sverige havererade bränslepolitik kan inte bara skyllas på stollarna i Miljöpartiet utan samtliga partier som haft någon form av makt under 2000-talet är ett gäng hycklare i denna fråga. Nedan i bilden fortsätter ju till exempel Moderaternas eu-parlamentariker i samma fina fotspår och moderaterna har ju varit som vanligt helt väck och glatt drivit på till exempel reduktionsplikten som Sverige lagt mer än dubbelt så hög som EU kräver.

Moderaterna har varit naiva…igen

Bifogat

• 83D29426-FFFC-42EF-B0ED-BA65541E61C4.jpeg
    83D29426-FFFC-42EF-B0ED-BA65541E61C4.jpeg
    248 KB · Visningar: 19
Så Sverige havererade bränslepolitik kan inte bara skyllas på stollarna i Miljöpartiet utan samtliga partier som haft någon form av makt under 2000-talet är ett gäng hycklare i denna fråga.

Visst är det så. Bara under det sista decenniet så har ju vårt lands makt legat både till höger och till vänster och både höger och vänster har haft kommissionärer, politiker och andra lobbyister på plats i Bryssel.

Av det jag själv har sett så kan jag definitivt inte påstå att de - oavsett färg - alltid handlat utifrån Sveriges bästa. Men det har ju i alla fall varit kul för dem att få lite kontinentalkänsla, dricka pilsner vid Manneken Pis och spela lite viktiga i SAS-loungen på Arlanda. Att man i vissa fall blivit grundlurade av andra medlemsländer spelar väl ingen större roll. När media frågar så är det är ju bara att koppla på den sedvanliga dumsvenska Bror Duktig attityden och förklara för alla att man är minsann förebilder som räddar miljön i heeela vääärlden...

Sedan skulle jag väl fortfarande hålla MP som ett steg värre än alla andra. Mycket skit har startat hos MP, men inte alltid blivit stoppat av de andra.

Det enda jag försökte få fram är att jag inte sett något som gör gällande att Sverige inte kan sänka bränslepriser till liknande priser som tex Polen, pga ”EU-regler”. I call bullshit helt enkelt. Men jag blir gärna motbevisad!

Det enda jag försökte få fram är att jag inte sett något som gör gällande att Sverige inte kan sänka bränslepriser till liknande priser som tex Polen, pga ”EU-regler”. I call bullshit helt enkelt. Men jag blir gärna motbevisad!

Jag är av samma åsikt. Detta var okänt för mig, fram tills Damberg blev hårt ansatt under förra veckan och helt plötsligt började försvara sig med att "allt bestäms av EU".

Den känsla man haft tidigare är ju definitivt att höjningar av bränsleskatten kan införas av svenska politiker, i princip över en natt om de så vill. Men när vi talar om att sänka bränsleskatten så heter det helt plötsligt att "man inte får göra så på grund av EU-regler...".

Jag skulle gärna se en grundligare förklaring till detta och framförallt en förklaring till hur vi har lyckats hamnat i detta läge. Har svenska politiker gått med på scenariot att vi som bor i Sverige gärna betalar högre skatt än de som bor i Polen...? Vad får vi i utbyte för detta...? Går denna skatt ens tillbaka till Sverige, eller försvinner den ner i ett odefinierbart svart hål i Bryssel...? Får vi något mer än äran och berömmelsen för att vi återigen är präktigt dumsvenska Bror Duktig karikatyrer...?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN