hannuse
När resan är målet
Ja, jag var väl lite morgonsurHåller med författaren i det mesta förutomdet sista. Gör elen skattefri för alla istllet för att beskatta de som är subventionerade mera.
Men reagerade på att skribenten vinklar det till att det skulle vara någon skillnad om man höjde elskatten för serverhallarna (dom stora etableringarna).
Dom betalar idag 0,5 öre/kWh, samma som annan tillverkningsindustri.
Dom hade kanske inte etablerat sin verksamhet i Sverige om dom behövt betala samma elskatt som privatkunder och småföretagare, dom hade försvunnit från Sverige, kanske till Finland.
Och för skribenten hade det gjort noll i skillnad, han hade varken fått fler eller färre kunder, och hans elräkning hade varit oförändrad, eftersom elpriset ändå styrs till största delen av den gemensamma elmarknaden.
Staten fick ändå in ett antal miljarder på det där halva öret, istället för att få in noll kronor.
Att sedan kommunpolitikerna springer runt och rullar ut röda mattan för dessa etableringar, och ställer till det, det är en annan sak, men rent energimässigt har det mindre betydelse.
Sedan fattar jag ju också att skribenten vill skapa opinion, och sänka skattetrycket för egen verksamhet, jag vill ju också ha lägre skatt på energi, även fossila bränslen.
Men jag tror, utan att veta, att energi fortsatt kommer att vara beskattad på grund av att det är en stabil skatteintäkt.
Bensin och el har debatterats sedan jag var så liten att jag har uppfattningsförmåga.