Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
?? är du en sådan där konspiratoriker.
Tycka vad jag vill om C men tror knappast de hade sprungit iväg med olja.
Tror tyvärr inget parti hade gjort rätt sak med den iofs.

Som tur var har jag för mig att Svea rikes Krigslagar trumfar vad enskilda partier vill och utgår från vad landets försvar behöver.
???
Är det något fel med soros eller schwab, eller vadå?
Soros verkar väl Lööf gilla, lite sådär som på dagis.
Men du har rätt. Frågan hade tagits til bilderberggruppen för beslut.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du kan få detta som ett sista svar:

Tillbaka till bensin.
Ni känner väl av att priserna är nere vid vårpriser igen?
Själv har jag inte märkt av det vid någon station.
Bensinen kostade 16,95 på Statoil och dieseln 18,50 någonting.
Visst det är inga 19 kr litern, men priserna följer ju inte direkt oljepriset på världsmarknaden.

oljepris.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om det nu var någon som trodde att förra veckan innebar någon slags topp för elpriset så var det bara början - dags att närmast dubbla igen. Över 8 kr/kWh vid middagstid under måndagen. Nu åker väl snart facklorna och högafflarna fram.
 

Bifogat

  • IMG_1290.PNG
    IMG_1290.PNG
    350 KB · Visningar: 17
  • IMG_1291.PNG
    IMG_1291.PNG
    394.7 KB · Visningar: 16

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Om det nu var någon som trodde att förra veckan innebar någon slags topp för elpriset så var det bara början - dags att närmast dubbla igen. Över 8 kr/kWh vid middagstid under måndagen. Nu åker väl snart facklorna och högafflarna fram.
Nordpool säger "bara" 6kr/kWh?
Och uppe i riktiga norrland är det 1kr/kWh :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nordpool säger "bara" 6kr/kWh?
Och uppe i riktiga norrland är det 1kr/kWh :)
Nordpool visar priserna exklusive moms, elhandelsavgift, elcertifikat osv. Bilderna ovan visar det man betalar som kund (i det här fallet hos Tibber som säljer till s.k. inköpspris).
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nordpool visar priserna exklusive moms, elhandelsavgift, elcertifikat osv. Bilderna ovan visar det man betalar som kund (i det här fallet hos Tibber som säljer till s.k. inköpspris).
Har de inget påslag alls? Ingen årsavgift/fasta avgifter?
Hur tjänar de pengar?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har de inget påslag alls? Ingen årsavgift/fasta avgifter?
Hur tjänar de pengar?
Jo, de har en månadsavgift på 39 kr som de tjänar pengarna på. Men de har en lite annorlunda affärside, att de istället för att tjäna mer pengar ju mer el man använder så skapar de incitament till att få så låg elförbrukning som möjligt genom att man betalar per timme och kopplar ihop allt med sitt smarta hem och automatiseringar via appen för att få ner förbrukningen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tur man är Borlängebo. :)
Priset har precis höjts från 60 till 70 öre per kWh men den höjningen känns rätt ok i jämförelse...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

reccttp

Medlem
Gick med
8 Sep 2020
Ort
Skåne
Hoj
kawa
Jag hoppas på precis samma sak. Tänk att slippa hon skånskan som bräker något provokativt och landsbygdsfientligt så fort hon öppnar käften, hon med breda näsan som pratar så ofantligt mycket utan att säga något alls och hon blondinen som gallskriker precis hela tiden. Tänk vad tyst och skönt det skulle bli i media…!
Inte säker, men det verkar som att du ogillar skåningar mer än miljöpartiet.:lol
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tyvärr slutar det gälla nästa år men hittills är jag ganska nöjd att ha fast pris, i alla fall just nu.

DITT ELAVTAL EXKL MOMSTyp: Premium Fastpris.
Elpris: 38,11 öre/kWh
El, påslag: 0,00 öre/kWh
El-certifikat: 9,90 öre/kWh
Ditt kWh-pris blir: 48,01 öre/kWh
Månadsavgift inkl moms: 0 kr
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@erikn Haha ja jävlar du! Dra på utepoolen medans du kan, nästa år upphör avtalet för att aldrig mer komma tillbaka.

Jag är sugen på solpaneler men måste veta hur produktionen ser ut på vintern. Sommarn är ju gratis med el i Halland, Det är ju vid dessa tillfällen på vintern man blir förbannad.

Tur jag hinner få mitt uppblåsbara Lay Z Spa innan julafton! Ska bada satan i vinter med 40c varje kväll mellan 17-21.

Kanske skulle valt vedeldad tunna istället… haha
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inte säker, men det verkar som att du ogillar skåningar mer än miljöpartiet.:lol

Nä, inte alls, jag har flera högt aktade skåningar i min bekantskapskrets. Jag tror faktiskt att mentaliteten är ganska lika ju längre ifrån Hufvudstaden man kommer. Och jag kan inte tänka mig att hon kärringen Stenevi är särsklit populär ens på hemmaplan...?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det verkar som att politikerna har löst det här med grön el, man låter andra länder producera smutsig el åt en när det behövs: https://www.dn.se/ekonomi/oljeeldade-karlshamnsverket-i-gang-for-polen/

Nu varmkör dom bara på 40MW, men kl 9 drar dom igång 330MW.
Som vanligt är vi brorduktig som tar på oss offerkoftan och bygger vindkraftverk i mängder så energikrävande serverhallar och gigantiskt energikrävande fosilfri stålproduktion kan placeras här. Länder som inte tycker om vindkraft låter oss ha skiten här, för vi vill ju ha vindkraftverk över allt, och så köper de el av oss. Smart, på en helt annan nivå än svensk energipolitik. Energikrävande verksamhet som genererar få jobb behövs inte här.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
@erikn Haha ja jävlar du! Dra på utepoolen medans du kan, nästa år upphör avtalet för att aldrig mer komma tillbaka.

Jag är sugen på solpaneler men måste veta hur produktionen ser ut på vintern. Sommarn är ju gratis med el i Halland, Det är ju vid dessa tillfällen på vintern man blir förbannad.

Tur jag hinner få mitt uppblåsbara Lay Z Spa innan julafton! Ska bada satan i vinter med 40c varje kväll mellan 17-21.

Kanske skulle valt vedeldad tunna istället… haha
Det är relativt lika på årsbasis över hela landet.
Ser att en 7,4kW anläggning ger ca 6000kWh på årsbasis oavsett om du bor i Storuman eller Skövde.
Men jag vet inte hur avtalen utformas idag, det har ju varit väldigt förmånligt att sälja sin produktion tidigare, men idag kanske det är mer verklighetsanpassat?
Men skönt att du hinner bada innan nyår i alla fall :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tänk så snälla vi är mot Polen och hjälper dem att inte få brist på energi.
Screenshot_20211206-180719.jpg
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Frågan är om det är enkom denna snällhet som ligger bakom?

Skärmklipp.PNG
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tänka sig, köldrekord och elprisrekord på en och samma dag...

43.8 grader kallt inte så långt härifrån...Kan inte den där globala uppvärmningen inträffa någon gång, så vi slipper frysa så förbannat...?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tänka sig, köldrekord och elprisrekord på en och samma dag...

43.8 grader kallt inte så långt härifrån...Kan inte den där globala uppvärmningen inträffa någon gång, så vi slipper frysa så förbannat...?
Du vet att global uppvärmning mycket väl kan innebära lokal nerkylning till Sibiriska temperatrurer här i Sverige, om Golfströmmen ändrar riktning pga issmältningen från de stora isarna vid polcirklarna?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top