Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Intressant, vilken väg jag än testar så hänvisas jag till denna slutsida i bifogad bild.
Kan inte välja något miltal, bara hänvisas till att kontakta dem.
Men en bekräftelse på Bytbil.com hemsida så finner jag ett exempel med 1500 mil/år för 3395kr.
Men utan försäkring (vilket normalt sett höjer priset med 200-250kr).
Så minst 3500kr utan tillval för 1500 mil.
Fortfarande alltså inte 3000 mil per år att jämföra med för min del.
Men uppskattningsvis landar det på ca 4500kr?
Försäkring ökar till 350-400kr?

Är Hyundai Kona förresten samma storlek som Kia Niro, eller är Kona mindre?
Prova den här länken.
 
Prova den här länken.
Aha, japp här kan jag välja miltal.
Fast detta är inte Hyundai utan Kia, och dessutom inte en elbil, utan en plug-in-hybrid.
Så frågan kvarstår vad en elbil av modell Hyundai Kona kostar om man kör 3000mil/år.
 
Aha, japp här kan jag välja miltal.
Fast detta är inte Hyundai utan Kia, och dessutom inte en elbil, utan en plug-in-hybrid.
Så frågan kvarstår vad en elbil av modell Hyundai Kona kostar om man kör 3000mil/år.
Sorry, här är e-niro.
På telefonen kan jag inte byta färg.

Hyundai Kona har jag inte testat tyvärr.
 
Hur vore det att låta de som vill sälja varor få vara ifred och pss låta de sm vill köpa varor få vara ifred?
har vi en deal, MP?

Det är ju det tänket som har lett till en ohållbar konsumtion av fossila bränslen, så just vad gäller energikällor för fordon låter det inte som ett recept på framgång.
 
Det har ju redan börjat säljas prylar för att byta ut V8or mot elmotorer. Jag undrar väl mest vem fan som idag byter ut V8an i en gammal klassiker.

Jag skulle däremot kunna tänka mig konverteringar med hybridlösningar med navmotorer i framhjulen och V8an kvar till bakhjulen.

Men jag har ju en kompis som gillar el bättre än mig när jag diskuterade saken med honom så förstod han inte varför man skulle ha V8an kvar. En bra karl annars men....
V8:an måste såklart vara kvar! Den är ju hela grejen med jänkebilen, och blir det för dyrt att köra en runda kan man gått unna sig att åtminstone gå ut och starta V8:an en stund och lyssna på musiken. Det är lugnande för själen... :krama
 
Transporterna av bränsle lär väl minska och därmed bör priserna på tankbilar och trailers falla så det är bara att tajma inköp av tankbil och trailer som man sedan fyller med bränsle.
Sedan behöver man förse ekipaget med en plog från ett tåg, några kanontorn och pansarplåt.
Och till sist lackar man den mattsvart så är den klar för framtiden.

:yoparty
 

Bifogat

  • THE_WAR_RIG.png
    THE_WAR_RIG.png
    123.9 KB · Visningar: 13
Det har ju redan börjat säljas prylar för att byta ut V8or mot elmotorer. Jag undrar väl mest vem fan som idag byter ut V8an i en gammal klassiker.

Jag skulle däremot kunna tänka mig konverteringar med hybridlösningar med navmotorer i framhjulen och V8an kvar till bakhjulen.

Men jag har ju en kompis som gillar el bättre än mig när jag diskuterade saken med honom så förstod han inte varför man skulle ha V8an kvar. En bra karl annars men....

Min 60:a Cadillac med elmotor? nä då får det vara. Just V8:an är nog den största och viktigaste delen för att just jänkebilar ska upplevas som dom gör. Bara känslan då man startar en större V8:a då hela bilen vrider sig är ju en sak i sig. Hur kul är en jänkare med sexa och trepet mot en med V8 och automat, manuell kan väl i och för sig vara fränt i rätt bil men då tillsammans med en kraftig V8:a.

En elbruksbil är väl en annan sak, samma som att jag nog kan tänka mig en elsporthoj mer än en elcafe racer med elektrisk parallelltwin. Just på äldre fordon tror jag mycket av känslan försvinner om man inte har förbränningsmotorn.
 
Jag börjar nå nivån nu att jag funderar på att göra mig av med Landcruisern pga bränslepriserna... Inte många mil per år men faktiskt kännbart även för de 300-400 mil den rullar per år. Bränsle, skatt och försäkring blir bara det uppåt 2000kr/mån trots att bilen i övrigt är skottsäker.

Och den rullar så få mil just med tanke på bränslepriserna...
Du får skaffa billigare boende så du får råd att tanka! :7peta
 
Om elbilsfronten ökar explosionsartat kommer definitivt priset på energi till dem gå upp rejält. Idag har man ju färgad diesel som har lägre skatt, men hur färgar man elektroner? DNA-märkning ala Monsanto?
Staten ska ha in sina skatter från transporten. Är bara en tidsfråga innan det kommer, njut så länge det varar de låga priserna att köra en elbil. Helt utan källhänvisningar, då det inte finns några. Bara en vision jag har att det är så det kommer bli.

Förflyttningsskatten ligger runt hörnet och lurar.

Man inväntar bara rätt ögonblick att införa den - ny valpsjuka hos söta sälar, en storm som inte är döpt efter en specifik partiledare eller ett rejält regn på midsommar. Då går nog medicinen ner.
 
Tror jag inte ett dugg på. Det skulle motverka den omställning alla ser som nödvändig.

Det är snarare så att det pga dålig konkurrens än så länge är ganska dyrt att ladda sin elbil publikt. Hemma betalar man redan ca 50% i skatt på elen, på offentliga laddare kostar det allt mellan 3 och 9 kr per kWh.

Att vilja begränsa medborgarnas rörlighet per se tillhör åtminstone i mina ögon tydliga konspirationsteorier.

Dessutom finns det ju en del som talar för att MP (som är de som möjligen skulle kunna tänka sig dylikt) åker ur riksdagen.

Lägg krutet där istället.
 
Att vilja begränsa medborgarnas rörlighet per se tillhör åtminstone i mina ögon tydliga konspirationsteorier.
Vill och vill men det är ju iaf det som förflyttningsskatter gör. Sen om det är skatter på bränslet dvs bensin/diesel/el eller på körda kilometer är sak samma.
Ökar priset på något så minskar efterfrågan.

Väljer du fel fortskaffningsmedel i statens ögon så ska det svida helt enkelt.
Det är ju så skatter och subventioner fungerar som styrmedel. Vill man få oss att minska vår rörlighet så gör man just det - beskattar den.

Jmfr tobaksskatt, alkoholskatt, kemikalieskatt, koldioxidskatt, plastpåseskatt(och jobbskatt). Går de mot oändligheten så går efterfrågan mot noll.
 
Tror jag inte ett dugg på. Det skulle motverka den omställning alla ser som nödvändig.

Det är snarare så att det pga dålig konkurrens än så länge är ganska dyrt att ladda sin elbil publikt. Hemma betalar man redan ca 50% i skatt på elen, på offentliga laddare kostar det allt mellan 3 och 9 kr per kWh.

Att vilja begränsa medborgarnas rörlighet per se tillhör åtminstone i mina ögon tydliga konspirationsteorier.

Dessutom finns det ju en del som talar för att MP (som är de som möjligen skulle kunna tänka sig dylikt) åker ur riksdagen.

Lägg krutet där istället.
Pengarna måste in, så enkelt är det. Alternativt så får man skära kraftigt någon annanstans. Underhållet av vägarna kanske? Lägg sen till 500 miljarder för höghastighetsjärnvägen dom vill bygga.

Nu har SVT tagit bort nyhetsklippet, men där frågar dom Bolund hur det kommer sig att en liten Volvo C30 som drar en halvliter milen och kan tanka HVO100 får full malus, medan en hybrid-SUV på 2,5 ton, som drar en liter milen när batteriet är slut efter några mil, får full bonus. Hans svar är att dom ska ta med vikten i beräkningarna också. Men va fan, titta på det faktiska klimatavtrycket istället, då skulle bonus/malus-rollerna vara helt omvända. Men MP kommer väl lösa det med en skatt på sopsäckar istället.
 
Tror jag inte ett dugg på. Det skulle motverka den omställning alla ser som nödvändig.

Det är snarare så att det pga dålig konkurrens än så länge är ganska dyrt att ladda sin elbil publikt. Hemma betalar man redan ca 50% i skatt på elen, på offentliga laddare kostar det allt mellan 3 och 9 kr per kWh.

Att vilja begränsa medborgarnas rörlighet per se tillhör åtminstone i mina ögon tydliga konspirationsteorier.

Dessutom finns det ju en del som talar för att MP (som är de som möjligen skulle kunna tänka sig dylikt) åker ur riksdagen.

Lägg krutet där istället.
Staten tar där de kan. Att det motverkar omställningen är korrekt men cashen ska in. Skatt på arbete hade kunnat sänkas och fler jobb skapas men cashen ska in. Samma med bolagsskatt, arbetsgivaravgifter och kapitalskatt. Staten agerar långt ifrån alltid logiskt.
 
Vill och vill men det är ju iaf det som förflyttningsskatter gör. Sen om det är skatter på bränslet dvs bensin/diesel/el eller på körda kilometer är sak samma.
Ökar priset på något så minskar efterfrågan.

Väljer du fel fortskaffningsmedel i statens ögon så ska det svida helt enkelt.
Det är ju så skatter och subventioner fungerar som styrmedel. Vill man få oss att minska vår rörlighet så gör man just det - beskattar den.

Jmfr tobaksskatt, alkoholskatt, kemikalieskatt, koldioxidskatt, plastpåseskatt(och jobbskatt). Går de mot oändligheten så går efterfrågan mot noll.
Skillnaden är bara den att tobak, sprit, kemikalier och plastpåsar, dvs saker som vi faktiskt har eller villhöver kommer att lösa sig iallafall. Tänker på prohibion i USA när gangstergängen frodades på smuggelsprit. Vi löser problemet på ett eller annat sätt oavsett vad politikerna hittar på.
De som är pålästa i historia och allmänbildade, ja det finns en och annan politiker, som förstår att någonstans finns det en gräns för vilka dumheter de kan hitta på. Skulle de skapa ett samhälle där vi inte får utöva våra intressen och frihet så blir det revolution, på ett eller annat sätt.

Jag själv tror iallafall att det löser sig med lastbalansering...
 
Dagens lokalblaska innehåller en mycket träffsäker krönika om Per Bolund och Stockholmifiering.

Och min åsikt är nog densamma. Det finns nog ett hundratal - kanske tusentals - små svenska orter där en lax mitt i stan går minst lika bra som i Hufvudstaden…

def96e99061c468df6645ab1f1b31358.jpg
 
Från Aftonbladets provkörning av Toyota Mirai, vätgasbil. Går visserligen bara att tanka på tre ställen men det kommer fler. Med vätgas får vi elbilens fördelar men inte dess nackdelar. Jag hoppas och tror att det här kommer att bli betydligt vanligare i framtiden, löser ju en hel del problem med lastbilar, räckvidd, släpdragandet och lastbalanseringen... :)
Elbilen kanske är vår tids etanolbil, bara en fotnot i historien?

Ingen räckviddsångest​

Accelerationen är måttlig, inte alls som vanliga el-bilar som konkurrerar med Ferrari vid rödljuset. Mirai behöver nio sekunder från noll till hundra. Och räckviddsångest, vad är det? Mirai ska gå upp till 65 mil på en tank. Lite kortare förstås om man vill ha det varmt, eller luftkonditionerat svalt i kupén.

Räckvidden begränsas ändå av bristen på mackar. För när vätgastanken är tom. Då är den tom. Och då gäller det att man hunnit fram till en av de tre vätgasmackarna, på Arlanda, i Mariestad eller i Sandviken.

Mirai är en elbil utan el-bilens nackdelar och ger hopp om fossilfria transporter inom en snar framtid. Och priset på en bränslecellbil som var astronomiskt för knappt tio år sedan har sjunkit till samma nivå som el-bilar med batteri trots den pyttelilla produktionen. När vätgasmackarna blir fler kommer vätgasbilarna att bli minst lika vanliga som de elbilar vi vant oss med hittills. För att de är bättre, inte har batteribilarnas svagheter och till och med kan konkurrera i pris.
 
Från Aftonbladets provkörning av Toyota Mirai, vätgasbil. Går visserligen bara att tanka på tre ställen men det kommer fler. Med vätgas får vi elbilens fördelar men inte dess nackdelar. Jag hoppas och tror att det här kommer att bli betydligt vanligare i framtiden, löser ju en hel del problem med lastbilar, räckvidd, släpdragandet och lastbalanseringen... :)
Elbilen kanske är vår tids etanolbil, bara en fotnot i historien?

Ingen räckviddsångest​

Accelerationen är måttlig, inte alls som vanliga el-bilar som konkurrerar med Ferrari vid rödljuset. Mirai behöver nio sekunder från noll till hundra. Och räckviddsångest, vad är det? Mirai ska gå upp till 65 mil på en tank. Lite kortare förstås om man vill ha det varmt, eller luftkonditionerat svalt i kupén.

Räckvidden begränsas ändå av bristen på mackar. För när vätgastanken är tom. Då är den tom. Och då gäller det att man hunnit fram till en av de tre vätgasmackarna, på Arlanda, i Mariestad eller i Sandviken.

Mirai är en elbil utan el-bilens nackdelar och ger hopp om fossilfria transporter inom en snar framtid. Och priset på en bränslecellbil som var astronomiskt för knappt tio år sedan har sjunkit till samma nivå som el-bilar med batteri trots den pyttelilla produktionen. När vätgasmackarna blir fler kommer vätgasbilarna att bli minst lika vanliga som de elbilar vi vant oss med hittills. För att de är bättre, inte har batteribilarnas svagheter och till och med kan konkurrera i pris.
Mjä det är ju en otroligt ineffektiv elbil.

Först gör man metanol o där går det åt mängder med energi, sedan spjälkas den till vätgas med hjälp av mängder av energi. O till sist omvandlar man vätgas till el igen och driver bilen. Är väll bara typ 65-70% kvar av energin från början som tillslut driver bilen.

Batteri bil är väll typ 95%+ av elen som driver bilen.

Undrar hur mycket mera det smäller när en 800 bars tryckta k med vätgas exploderar när våra bilbrännare håller på på natten?
 
Vätgas är ju en utmärkt energibärare.
Ja, det är elintensivt att producera vätgas men i många länder används överproduktion av sol- och vind-el till det.
Elenergi som annars gått förlorad.
Säkerhetsaspekten är intressant, biogasbilar finns det ju en del och det är väl inte någon större debatt om dessa.
Få i ghettona som kör sådana.
Men kontroll av gastankar har ju visat på skrämmande dåligt rostskydd och mediokra installatoner så där har väl tillverkarna en del att jobba med.
Inte kul för andra eller tredje ägaren att få byta tankar. Nästan lika illa som att byta batteri.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top