Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För att inte tala om när elgitarrerna kom, vilken jävla skitmusik alltså!
Men det LÄT iaf någonting jämfört med dildo på hjul. För att inte tala om autotune, vilken jämra skitsång alltså. Man får lyssna på P4 Plus, P2, Aardschok Pinguin Radio eller La Grosse Radio Metal för att slippa sånt. Pavarotti med autotune? Är det någon som vill lyssna på en sådan re-mix?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej för fan. Det är inte kul. Ljudet är en stor del av konsten och upplevelsen.


Men en familjebil som gör 0-100 på 3,4 sek är fanimig kul även om den är tyst. Det finns ju stereo.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men en familjebil som gör 0-100 på 3,4 sek är fanimig kul även om den är tyst. Det finns ju stereo.
Ännu roligare med en gatreggad hoj som gör det på 2,3 sekunder - och som låter - än så länge - så spar man in kostnaden för stereon. Långsvingen (reg.besiktat flyttgods) är möjligen till salu. Funkar perfa att impa vid korvkiosken på glina (two-step) och att köra SuperGasBike med. Tidigare dynad till 173 men toppen är lite mer öppnad numera.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Avsikten är absolut inte att mäta k*k utan att visa på att allting inte behöver vara nattsvart efter att vi upphör med att förbränna fossila bränslen.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men om man tittar på serviceschemat för en hoj till, säg 10.000mil, så har jag aldrig sett någon som föreskriver byte av tex bromsslangar eller lager.

Jag har haft moderna sporthojar från Aprilia, Kawasaki, Suzuki och Yamaha. Verkstadsmanualen för samtliga har angett tydliga intervall för bl.a. inspektion och eventuell åtgärd av bromsslangar samt inspektion, smörjning och eventuell åtgärd av styr-, hjul-, svingarms och stötdämparlänkagelager.

Mig veterligen finns de flesta av dessa komponenter kvar på hojar med elmotor och kommer således att kräva precis samma av ägaren.

Eller möjligtvis mer…? För när hojar som Energicas stolthet - som enligt Energica själva ska vara en fullgod utmanare till ”liter bikes” - i själva verket väger lite norr om en fulltankad Hayabusa med gravid flickvän på passagerarsadeln (= lite drygt hundra kilo mer än en ”liter bike”), då blir slitaget på chassiekomponenter knappast mindre än motsvarande ”liter bikes”…?

Och känner man dessutom till affärsiden bakom de flesta elhojar som nu ploppar upp som svampar ur jorden så behöver man inte heller vara Einstein för att lista ut att den valda kvaliteten hos de chassiekomponenterna…inte riktigt är den bästa…

Så nej - det är hög tid att slå hål på myten. Elhojen är allt annat än underhållsfri.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det finns ordentligt med lobbying både från oljebolagen och elfordonsanhängarna. Jag tror det är viktigt att sålla infon man får och värdera den noga.

I denna tråden har det redan framförts att elfordon är nästintill underhållsfria när underhållet är samma förutom på just motorn.

Det har framförts att man kan ställa om helt från fossildrift till eldrift utan att öka energiproduktionen eller bygga ut elinfrastrukturen. Att allt löser sig tydligen med lastbalansering.

Eldrift är framtiden men det finns problem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns ordentligt med lobbying både från oljebolagen och elfordonsanhängarna. Jag tror det är viktigt att sålla infon man får och värdera den noga.

Och jag tror att just detta är MYCKET VIKTIGT att lyfta fram. Att oljebolagen lobbat för väldigt många mörka saker genom åren torde vara allmänt känt. Men att elfordonslobbyn är snudd på lika goda kålsupare som vill släta över eller rent av ljuga om mindre önskade ”egenskaper”, det verkar man inte kunna nämna utan att bli utpekad som bakåtsträvare, alternativt lobbyist åt det andra hållet…?

Myten om det underhållsfria elfordonet bör belysas, alternativt dödas helt och hållet. Annars kommer ”min elhoj var inte alls underhållsfri”, ”vafan - styrlagrena på min underhållsfria elhoj fick tvåa på besiktningen” och ”vad i helvete - någonting rinner från gaffeltätningarna på min underhållsfria elhoj” att bli detta forums nya slip-on och oljetrådar…

Men vad vet jag, utvecklingen av chassiekomponenter ”har väl gått framåt”…
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Många tror ju på allvar att det är nästan lika mycket service på ett elfordon. Det måste ju vara det? Svaret är faktiskt nej. Den största andelen service handlar ju om motor, växellåda och drivlina. Tar man bort de bitarna ur ekvationen blir det inte mycket kvar.


Gör så att du tar en Aprilia supersport och dela in punkterna enligt serviceprogrammet efter de som finns på motor/bränsle/drivlina och de som också finns på elhojar, dvs styrlager, svinglager, fjädring, bromsar.

Jag har mest hållit på med BMW och Triumph och har aldrig sett ett serviceprotokoll där man tex skall byta bromsslangarna vid ett visst miltal eller tidsperiod. Kontroll av ekrar, bromsslangar, reglage osv så att inga skador finns, absolut.

Styr- och svinglager, fjädring och bromsar har åtminstone upp till 10.000mil eller så handlat om byte av gaffelolja och bromsbelägg. Aldrig något annat. Är man seriös banåkare etc så renoverar man troligen både gaffel och bakdämpare varje säsong men det är knappast relevant för svennepäronhojåkaren.

En tyngre hoj sliter säkert mer på ffa däck men Honda GoldWing tycks ju klara sig ganska bra i längden trots vikten.

En parallell är givetvis elbilar, där tom VAG internt gått ut till sina verkstäder med beskedet att det inte kommer att bli mer än ca 25% av dagens serviceintäkter i framtiden. Firmorna måste tjäna pengar på andra sätt. Volvo likaså. Koreanerna försöker ännu låsa kunderna vid ”serviceavtal” men gissningsvis kommer de att utgå iom konkurrensen. Tesla kör sitt ”serva själv” och har avskaffat obligatorisk periodisk service helt.
Det finns ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda för motorcyklar.
 
Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag servade en Triumph av 2017års modell i våras. På den skulle man enligt serviceschema byta bromsslangar. Rätt ofta dessutom!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag servade en Triumph av 2017års modell i våras. På den skulle man enligt serviceschema byta bromsslangar. Rätt ofta dessutom!

Säger inte emot dig, men jag har aldrig hittat något sådant.


Ta bort allt som har med motor, drivlina och bränslesystem att göra och det är väldigt lite kvar.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag servade en Triumph av 2017års modell i våras. På den skulle man enligt serviceschema byta bromsslangar. Rätt ofta dessutom!
Vi hade väl exempel på det högre upp i tråden också. Jag vill minnas att jag sett att både byte av bromsslangar och bränsleslangar ligger på 4 års intervall på de flesta bilar och motorcyklar jag haft. Jag minns också att det aldrig någonsin har varit gjort efter de intervallen heller, utan märkbara fel som kan härledas till detta uteblivna förebyggande underhåll.

Vad är det egentligen för apokalyptiska miljöer dessa intervaller är satta efter egentligen? Kan förstå det på T-fordar och sånt där både materialkvalitén var väsentligt sämre och bränsle och bromsvätskorna kanske var sämre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ta bort allt som har med motor, drivlina och bränslesystem att göra och det är väldigt lite kvar.

Jag vet inte riktigt vad du menar, för där anges ju bl.a. bromsvätska, hjullager, styrlager och framgaffel som kontrollpunkter, med årsintervall såväl som kilometerintervall.

Dessa finns rimligtvis kvar på elhojen, således är det bevisat att elhojen allt annat än underhållsfri…?

Att de anges som kontrollpunkter och inte som delar som obligatoriskt måste bytas betyder ju inte att man kan strunta i dem…?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte riktigt vad du menar, för där anges ju bl.a. bromsvätska, hjullager, styrlager och framgaffel som kontrollpunkter, med årsintervall såväl som kilometerintervall.

Dessa finns rimligtvis kvar på elhojen, således är det bevisat att elhojen allt annat än underhållsfri…?

Att de anges som kontrollpunkter och inte som delar som obligatoriskt måste bytas betyder ju inte att man kan strunta i dem…?
Visst, men hur mycket underhåll är det då under de första 10.000 milen? Räknat i tid/verkstadsdebitering.

Självklart finns det kontrollpunkter, även dagliga sådana.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Visst, men hur mycket underhåll är det då under de första 10.000 milen? Räknat i tid/verkstadsdebitering.

Självklart finns det kontrollpunkter, även dagliga sådana.
På alla hojar jag ägt har det varit intervall på byte av bromsslangar, kylslangar mm.

Hade du inte bytt bromsvätska på ett elfordon? Kylvätska för batterierna? Smort styrlager? De elhojarna utan direktdrift(de flesta) behöver man inte kolla drivpaket på.

Ingen har påstått att det är samma service på ett elfordon som fossilfordon. Alla är överens om att det är mindre service vid eldrift. Du ensam argumenterar för att service är nära noll med eldrift. Du har fel.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag menar att det är kraftigt mycket MINDRE service på ett elfordon - av självklara skäl.

Jag mekar själv, har servat både mina bilar och motorcyklar under många år (+35) och kör ca 5000 mil/år så jag vågar påstå att jag har en bild av vad som görs vid service och varför. Och vad som kostar i längden.

Vad gäller servicebehov och -kostnader så är det motor och drivlina som står för den övervägande delen av kostnaderna. Det är poängen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Säger inte emot dig, men jag har aldrig hittat något sådant.


Ta bort allt som har med motor, drivlina och bränslesystem att göra och det är väldigt lite kvar.
Kan säga att jag fick läsa om dom raderna i service manualen några gånger innan jag fattade att det stod vad jag läste. Jag har aldrig stött på det förut.

Det var en street triple r 675.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vet inte riktigt vad du menar, för där anges ju bl.a. bromsvätska, hjullager, styrlager och framgaffel som kontrollpunkter, med årsintervall såväl som kilometerintervall.

Dessa finns rimligtvis kvar på elhojen, således är det bevisat att elhojen allt annat än underhållsfri…?

Att de anges som kontrollpunkter och inte som delar som obligatoriskt måste bytas betyder ju inte att man kan strunta i dem…?
Det där går att fixa bort det med.... :tungan

Bromsar - gå över till vajer istället för hydraulik
Hjullager - Smörj dem med valfett vid tillverkningen och de håller i evighet
Styrlager - Samma sak där, valfett
Framgaffel - Bara skippa oljan. Det räcker med fjäder och lite tryckluft.
?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej för fan. Det är inte kul. Ljudet är en stor del av konsten och upplevelsen.


Men en familjebil som gör 0-100 på 3,4 sek är fanimig kul även om den är tyst. Det finns ju stereo.
App, app, app! :7peta Gör man detta på en SportHoj är det också kul men ...

------------TjÖRmANijelSeJDiReCkT------------

För övrigt ska bromsslangarna bytas vart fjärde år på mina Daytona enligt Triumph. :fakta
Det har jag inte gjort... :rodnar Men banhojen ska få nya från Hel innan den rullar på bana.
Värdeminskningen är noll så min halvförsäkring är i praktiken hel med 20 - 25 000 i självrisk! :tungan
Stötdämparlagringen är nållagrad och ska smörjas vart 3dje år eller var 3 000:e mil. Det har jag gjort oftare så nållagren har varit med i 25 000 mil. Men stötdämparen var en Showa underhållsfri så den byttes redan efter 6 000 mil. Ersättaren är inte underhållsfri men så behöver jag inte byta efter 6 000 mil heller. Jag kan bara tala av egen erfarenhet och vad Triumph tycker man ska göra på min SportHoj. Styrlager vart annat år eller 2 000 mil t.ex

Motorn kostar olja, filter, tändstift och shims men kostnaden är mindre känslomässigt än en dyr stereoanläggning.
Miljömässigt kostar det att tillverka en ny motorcykel med utsläpp innan den kommer ut på vägen men hur många mil det är till brytpunkten har jag ingen aning om.
Det jag vet är driftkostnaden och där är värdeminskningen noll medans en ny, oavsett motortyp, garanterat är mer än noll.
Milkostnaden? Den är mer än bara elkostnaden...
Hur många mil måste jag åka på något jag inte gillar tills jag når brytpunkten?
Jettebra med 0 - 100 på jettesnabbt men kostar det inte däck om man använder det?
.
Sedan att ljudet, i mitt tycke, är magnifikt och kan justeras med högerhanden är något jag har svårt att ersätta.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja vafan är det egentligen med Triumph och bromsslangar... :va

Håller med om trevligt ljud, men kör man BMW boxer har man ju redan struntat i den saken lixom. :squid
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja vafan är det egentligen med Triumph och bromsslangar... :va

Håller med om trevligt ljud, men kör man BMW boxer har man ju redan struntat i den saken lixom. :squid
Nu måste man inte göra som Triumph säger... :tungan
Sen kan det kanske bero på att de inte kunde garantera längre än 4 år.
Bränslefilter ska bytas på Daytona men Babytona och Street Triple behövs det inte...



Vad gäller nya BMW så lider jag med dig... :crash
Men när jag var nybörjare hade många av mina äldre kamrater just denna motorcykeltyp. Så R60, R75, R80, R90 och R100 har jag hört med bra drag och det lät inte helt fel.
En snabb sökning på nätet... :tummenupp


 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top