Raderad medlem 51742
Guest
Jag förstår hur du tänker men har frågan vilka är Vi ?
För med den tekniska utvecklingen behövs det att nya entreprenörer startar nya företag som gör just detta.
Och vilka är Vi som vill starta företag i Sverige idag för högteknologisk export ? #
Det har gjorts ett försök ta till vara på den inflyttade kompetensen i statsdelen Angered i Göteborg.
Med den inflyttade kompetensen skulle man starta en kamelfarm.
Sök på
Angered kamelfarm
för information.
Frågan är om detta Sveriges framtid, exportera kamelmjölk ?
# Det vi exporterar idag är kompetenta välutbildade människor till andra länder.
Med bättre villkor för högutbildad arbetskraft (högre löner, lägre skatter, bättre välfärd).
Du har en poäng och det finns skäl att vara orolig för Sveriges roll som ledande kunskapsnation i det lite längre perspektivet. Ett scenario är att vi kommer att fortsätta ligga i framkant, men att samhället blir mer uppdelat mellan de högutbildade och framgångsrika och de som inte jobbar alls - ett samhälle med allt mer spänningar och problem som vi börjat se nu.
Hur många högutbildade som väljer att lämna landet återstår att se. Å ena sidan blir rörligheten och möjligheterna på en internationell arbetsmarknad allt större för de som är framgångsrika. Å andra sidan tror jag de flesta är ganska trögrörliga och inte lämnar Sverige i första taget. Frågan är hur många utöver de som redan idag lämnar Sverige som kommer att lämna i framtiden. Blir det så att vi tappar de mest framgångsrika och har kvar en stor medelklass med "halvframgångsrika", men kanske inte superentreprenörer, som skall försörja en allt större andel av befolkningen som inte har jobb? Det återstår att se.
Egentligen borde vi redan idag vara bekymrade över att en stor del av de exceptionellt framgångsrika väljer att verka utanför Sverige, precis som du är inne på.
Har vi inga forskare och entreprenörer kvar i Sverige finns det inte mycket kunskap och teknik att exportera för att lösa världsproblemen och då tror jag vi är ganska illa ute av fler skäl än så.