Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vind/batteri

Jag har gjort så här.

Satte upp en 2Kwa vindmölla som laddar en 48 volts batteri bank som i sin tur driver ännu så länge enbart våran ac/vamepump så värme/komfort kyla är nu mer gratis.

Masten byggde jag själv o vindmöllan e tysk batteribanken är blysyra.

Kostnad 16k inklusive allt.

Avskrivning ca 2-3 år
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har gjort så här.

Satte upp en 2Kwa vindmölla som laddar en 48 volts batteri bank som i sin tur driver ännu så länge enbart våran ac/vamepump så värme/komfort kyla är nu mer gratis.

Masten byggde jag själv o vindmöllan e tysk batteribanken är blysyra.

Kostnad 16k inklusive allt.

Avskrivning ca 2-3 år
Sånt älskar jag, har funderingar på glykolburen solvärme till varmvattnet i kåken, och grannen låter mig lätt smälla upp en liten vindsnurra på hans berg här bredvid. Har sett folk sätta propellrar på gamla lastbilsgeneratorer, kostar i princip gratis liksom(får väl kanske inte ut 2kwa men..) och på västkusten blåser det alltid.
Visste inte att det gick att köra värmepumpar på 48v dc men så är jag el-analfabet också. Transformator antar jag?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vet inte om den här är effektivt i verkligheten, men jag blev impad av det hela iaf:

https://www.brunzell.com/projekt/solfangare/

Det ÄR effektivt i verkligheten. Man kan köpa färdiggjord (ej ölburkar men samma princip) för 6000 spänn eller så, då ingår en liten solcellsdriven fläkt som ytterligare ökar genomströmningen.

Monterad på stugväggen håller den råheten borta. Ölburksvarianten gav 80-gradig luft och helt ok cirkulation redan i mars... kolla youtube!


Buy quality, cry once
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sånt älskar jag, har funderingar på glykolburen solvärme till varmvattnet i kåken, och grannen låter mig lätt smälla upp en liten vindsnurra på hans berg här bredvid. Har sett folk sätta propellrar på gamla lastbilsgeneratorer, kostar i princip gratis liksom(får väl kanske inte ut 2kwa men..) och på västkusten blåser det alltid.
Visste inte att det gick att köra värmepumpar på 48v dc men så är jag el-analfabet också. Transformator antar jag?

Jag kör omformare till 240. Varmvatten har vi haft från solfangare i 18 år o det funkar super bra, solfangarna skickar värmen till en 300 liters tank som i sin rur matar en super isolerad 100 liters varmvattenberedare, är som en gigantisk vacum termos ungefär håller varmen i flera dagar utan problem. Så aven på vintern går förvärmt vatten fran soltanken in i super tanken. Jäkla skillnad på energi åtgång om det går 30+ gradigt vatten in istallet för +3-4° vatten.

Nasta projekt är att klämma upp 5Kva sol el att kunna kompletera till vind möllan men separat styrda system så om nagot krånglar funkar alltid någon i vartfall.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Helt apropå vindmöllor hittade jag den här juvelen på internätet för ett tag sen. DIY på en helt ny nivå i Ukraina:
https://youtu.be/86c85ijvkpQ

Härligt. Bland de goaste jag sett på youtuben, vilken kille!

Men kör han in likströmmen från vindsnurran direkt på batteriet? Behövs ingen reglering av spänning/ström innan?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Härligt. Bland de goaste jag sett på youtuben, vilken kille!

Men kör han in likströmmen från vindsnurran direkt på batteriet? Behövs ingen reglering av spänning/ström innan?

Dom flesta vindmöllor är 3fas växelström så man kör genom en kraftig 3 fas likriktare. 100:- på ebay.
Sedan kopplar man rakt i batteribanken, mitt verk ger som mest 140 volt men batteripaketet fungerar som ett motstond.
sedan regleras batteri spänningen med en dumpload, i mitt fall en 2 Kva 48 volt värme patron så det som inte blir ström blir varmt vatten.

Likriktare 100:-
Värmepatroner 300:- st
Vind kraftverk 5000:-
Styrning 700:- finns upp till ca 8000 beroende om man vill ha wifi bluthut app i tel osv osv.

Färg. 1000:-

Kablage.. finns massor grov kabel på bilskrotar färdiga med batterikabelskor. Samma med resten av kablaget finns i skrotade bilar.. all el ca 1000:-

I mitt fall kostade 23,5 meters fakverks masten ca 6000:- i material o ca 1 veckas svetsning.

Resten av kostnaden upp till 16k är stag wires o allt runt om kring detta chacklar spännare wirelås 100 meter rostfri wire.

Köpt i england via Ebay 1/3del av priset i sverige

Mot håll i backen till wires är i mitt fall nedgrävda betong klumpar som man kan få på vilket bygge som helst gratis.

Mvh
 

Bifogat

  • krymt 2.jpg
    krymt 2.jpg
    301.8 KB · Visningar: 6
  • krymt 3.jpg
    krymt 3.jpg
    271.4 KB · Visningar: 7
  • krymt 4.jpg
    krymt 4.jpg
    291.6 KB · Visningar: 6
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Härligt. Bland de goaste jag sett på youtuben, vilken kille!

Men kör han in likströmmen från vindsnurran direkt på batteriet? Behövs ingen reglering av spänning/ström innan?
Kör man med en bilgenerator sitter ju likriktare och reglering inbyggt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja rimligtvis men han hade väl 37 volt eller vad det nu var när han mätte på kablarna som han sen kopplade till batteripolerna.
Ja hur är det nu, ursäkta min låga nivå men parallell eller seriekopplar man 24v batterier för att få ett 48v system? Toksmart att ha en elbaron som effektdump också.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja hur är det nu, ursäkta min låga nivå men parallell eller seriekopplar man 24v batterier för att få ett 48v system? Toksmart att ha en elbaron som effektdump också.

seriekoppla för att öka spänningen (V)

Parallellkoppla för att öka effekten (Ah)

Extra info:
Varje enskilt 12V batteri i en seriekoppling kan laddas individuellt av en 12V laddare :tummenupp
Dvs 4st 12V snurror kan ge dig 48V i total spänning.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så då svetsar jag bara ihop axlarna på 10lastbilsgeneratorer, så borde jag få ut 600v växelström om jag fimpar likriktaren
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Funderade en gång i tiden på att bygga en vindsnurra runt en bilgenerator, men när jag räknade fram hur många drifttimmar en bilgenerator vanligtvis överlever så övergav jag de planerna.

En vindsnurra har på kanske 1 år gått fler timmar än de flesta bilgeneratorer brukar leva.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Funderade en gång i tiden på att bygga en vindsnurra runt en bilgenerator, men när jag räknade fram hur många drifttimmar en bilgenerator vanligtvis överlever så övergav jag de planerna.

En vindsnurra har på kanske 1 år gått fler timmar än de flesta bilgeneratorer brukar leva.
Det är därför man använder nåt byggt förr i världen, med riktiga lager tillverkade i europa.
Nytt skit ska ju bara hålla tills man fått köpt nyare bil än grannen liksom.
Vindsnurror får ju ändå servas regelbundet?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vind generatorer har permanent magneter inga kontaktyor eller kol som slits. Min snurra skall enligt tillverkaren tas ned för kontroll av 2 st kullager var annat år
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top