Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Blir ju dåligt med vinst om man ligger 15år efter konkurrenterna i utveckling.. kolla engelska fordonsindustrin t.ex.

Precis. Ska den europeiska bilindustrin överleva och inte bli omsprungen med hästlängder så behövs massiva investeringar. VW åtminstone verkar äntligen fattat det hela, nu gör t.o.m personer i ledningen uttalanden som det här: https://europe.autonews.com/automakers/vw-exec-says-tipping-point-near-electric-vehicles
Man får väl hoppas att det inte är för lite, för sent.
 
Tja vw skall ju tillverka sin sista bensi/diesel/gas bil 2026 bara 6 år dit.

Jag tror inte heller det förrän jag ser det. Och det gör nog inte heller de hundratals åkeriägare som byter Amarok vartannat år...
 
Jag tror inte heller det förrän jag ser det. Och det gör nog inte heller de hundratals åkeriägare som byter Amarok vartannat år...

Det kommer ny teknik även här. Att många byter Amarok varannan månad handlar om skatteregler och att de kör firmabilen privat med firmans diesel.

Ändrade skatteregler kan över en natt slå undan fötterna på personbilifierade dieselpickuper på samma sätt som för amerikanska vans under tidigt nittiotal.

Fossilfria alternativ kommer på bred front och även om inte allt sker över en natt så ser jag det som mycket realistiskt att vi om sex år kommer att straffa bort nyförsäljningen av fossildrivna fordon.


Buy quality, cry once
 
Blir ju dåligt med vinst om man ligger 15år efter konkurrenterna i utveckling.. kolla engelska fordonsindustrin t.ex.

Det är just det som är kruxet...liksom.
Att lyckas få någon annan att betala för R&D och själv hämta hem vinsten senare.
Och de som fattat besluten är sannolikt ngn annanstans när det inte håller längre.
 
Det är just det som är kruxet...liksom.
Att lyckas få någon annan att betala för R&D och själv hämta hem vinsten senare.
Och de som fattat besluten är sannolikt ngn annanstans när det inte håller längre.
Är väl därför industrispionage är så populärt.
 
Det kommer ny teknik även här. Att många byter Amarok varannan månad handlar om skatteregler och att de kör firmabilen privat med firmans diesel.

Ändrade skatteregler kan över en natt slå undan fötterna på personbilifierade dieselpickuper på samma sätt som för amerikanska vans under tidigt nittiotal.

Fossilfria alternativ kommer på bred front och även om inte allt sker över en natt så ser jag det som mycket realistiskt att vi om sex år kommer att straffa bort nyförsäljningen av fossildrivna fordon.


Buy quality, cry once

Ändrade skatte regler gnäller ju volvo över nu malus bonus skall ju skärpas o ch volvo har inte en enda modell som klarar något krav. Vw har ju lagt o ett större batteri paket o pasat gte o golf gte så dom klarar reglerna samma med mb,s nya hybrid.

Men volvo som skulle vara hel elektriskt klarar inte något dessutom ligger volvo sjukt illa till för grymme böter från EU nästa år tillsammans med franska PSA konsernen.

Bmw och opel är just nu renast.
 
Vill förbjuda bensin och avveckla kärnkraften
Under den pågående SSU-kongressen i Karlstad har det socialdemokratiska ungdomsförbundet lagt fram flera klimatförslag – som att förbjuda fossila bränslen år 2030 och ha avvecklat kärnkraften till år 2040, rapporterar TT. Man har även klubbat igenom ett förslag om att nyförsäljningen av fossildrivna fordon ska förbjudas till år 2025.

SSU vill också förbjuda flyg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö – samt privatjet.
 
Vill förbjuda bensin och avveckla kärnkraften
Under den pågående SSU-kongressen i Karlstad har det socialdemokratiska ungdomsförbundet lagt fram flera klimatförslag – som att förbjuda fossila bränslen år 2030 och ha avvecklat kärnkraften till år 2040, rapporterar TT. Man har även klubbat igenom ett förslag om att nyförsäljningen av fossildrivna fordon ska förbjudas till år 2025.

SSU vill också förbjuda flyg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö – samt privatjet.

Herregud - lika bra vi lägger ner Sverige! Jag mår illa när jag tänker på hur min son skall växa upp i detta vansinne.
 
Herregud - lika bra vi lägger ner Sverige! Jag mår illa när jag tänker på hur min son skall växa upp i detta vansinne.
Då är vi två :gnissla

På min träningsrunda så passerar jag ett antal golfbanor, och igår funderade jag lite på vilket som egentligen är värst för miljön, det eller motorsport? En klar majoritet kör stora SUVar, och många har dessutom en liten fånig golfbil för att åka runt på banan. Stora arealer god odlingsmark förstörs, och det åker konstant runt folk med åkgräsklippare och håller efter. Ett par svängar dit i veckan för spelarna är ju heller inte ovanligt.

Crossåkare håller till i gamla grusgropar, och RR-banor ligger sällan på åkermark, motorsport är ju det som historiskt har drivit teknikutvecklingen framåt och där nya saker först har introducerats, träningstillfällena är relativt få, och dom som inte bor i närheten tränar därför ganska sällan.

Vi kan ju kasta in hockey också, stora hallar med is, trots högsommarvärme ute, och även om det är kallt utomhus, så värms ju hallarna upp till trivseltemperatur ändå. Det pratas mycket om hur mycket el serverhallar drar, men ingen vågar ta upp den effekt som går åt till ishallar, trots att jag gissar att folk blir mer upprörda över om FB/Twitter/Snap/Insta går ner än om dom inte kan spela hockey...
 

Bifogat

  • W123.jpg
    W123.jpg
    73.9 KB · Visningar: 28
:tummenupp Ja, miljöpartiet vill uppenbarligen att vi ska hålla liv i gamla fordon så länge som möjligt.

Jag insåg precis att även 124 är skattebefriade nu, men man åker ju lika fint i en 123a.

Snart är min 124:a där - den är en -94:a. Blir fint att brumma runt med 4,2 liters V8 i miljözonerna. :D Skatten på den är rätt rimlig som den är, knappa 3000 om året har jag för mig.

 
En annan rolig lösning kunde ju vara om man började konvertera småbilar till trehjuliga motorcyklar. Bort med bakhjulen och ersätt dessa med upphängning för ett ensamt bakhjul i mitten. Och registrera om till trehjulig motorcykel, "skattebefriad" och får väga max 1000 kg.

Vi är ju på väg att bli en bananrepublik så självklart ska också vår fordonspark också anpassas med allehanda udda lösningar som blir billiga enligt republikens regler.
 
En annan rolig lösning kunde ju vara om man började konvertera småbilar till trehjuliga motorcyklar. Bort med bakhjulen och ersätt dessa med upphängning för ett ensamt bakhjul i mitten. Och registrera om till trehjulig motorcykel, "skattebefriad" och får väga max 1000 kg.

Vi är ju på väg att bli en bananrepublik så självklart ska också vår fordonspark också anpassas med allehanda udda lösningar som blir billiga enligt republikens regler.

Ja men typ - då får man alltid smaka på potthålen också, de man duckar med framhjulen tar bakhjulet! :D

Jag är åtminstone glad för att motorcyklarna än så länge verkar klara sig från värsta smällarna (skatten oförändrad, inga avgasprover, får köra i alla kommande miljözoner, osv), så vi får njuta så länge det varar.

För egen del är det min arbetsgivare som betalar skatten på tjänstebilen, så det slipper jag oroa mig för. Med dagens laddinfrastruktur och mitt jobb är det i princip omöjligt att min arbetsgivare skulle be oss köpa elbilar, så jag räknar med att det blir diesel eller bensin nästa gång det är dags för ny bil.

Nöjesfordon i framtiden får bli gammelbilar, och inte mig emot - de är roligare än nya bilar ändå tycker jag. Börjar snegla på att köpa hem en R107 SL och en Jaguar Mark II.

Jag känner väldigt lite oro för motorintresset/behovet för egen del. Däremot tycker jag utvecklingen är bedrövlig för vår landsbygd. Det smärtar helt enkelt att det blir svårare och dyrare att bo och verka utanför storstäderna.
 
Malusdelen av skatten läggs på förmånsvärdet så en del av den kostnaden slipper man inte undan.
 
En annan rolig lösning kunde ju vara om man började konvertera småbilar till trehjuliga motorcyklar. Bort med bakhjulen och ersätt dessa med upphängning för ett ensamt bakhjul i mitten. Och registrera om till trehjulig motorcykel, "skattebefriad" och får väga max 1000 kg.

Nästan där:
fiat-500-ellenator.jpg
 
Vi är ju på väg att bli en bananrepublik så självklart ska också vår fordonspark också anpassas med allehanda udda lösningar som blir billiga enligt republikens regler.

Jag har en bekant som är högt uppsatt inom Bil Sweden, alltså den organisation som försökt ha en vettig och någorlunda vuxen diskussion kring det så kallade bonus/malus systemet. För att citera honom - det går helt enkelt inte att föra en sansad diskussion när man diskuterar med fanatiker...

Och såg man presskonferensen häromdagen där regeringen presenterade sin utökade miljöpolitik så förstår man vad han menar. Det går ju nästan i brallan för varenda miljöpartist när de får prata om förslag som försvårar liv och leverne utanför de stora städerna...

Snart dags att byta namn från miljöpartiet till det nya extremurbaniseringspartiet...?

Med dagens laddinfrastruktur och mitt jobb är det i princip omöjligt att min arbetsgivare skulle be oss köpa elbilar, så jag räknar med att det blir diesel eller bensin nästa gång det är dags för ny bil.

Jag är i ungefär samma situation. Bilen är för mig ett nödvändigt ont. I jobbet måste den ta mig från hemmet till flygplatsen tio mil bort minst fyrtio gånger per år. Däremellan och på fritiden måste den ta mig och ett ofta tungt lastat släp från hemmet antingen långt upp på fjället eller långt ut i skogen. Allt som oftast på vägar som är under utredning för hastighetssänkning men knappast omläggning eller renovering.

Således är kravspecen en fyrhjulsdriven bil med hög markfri gång, relativt stor motor, dragkrok, relativt hög tillåten släpvagnsvikt, riktiga fullspikade vinterdäck, fjärrstyrd bränslevärmare och väldigt gärna med tillgång till service på hemmaplan.

Denna kravspec finner naturligtvis ingen förståelse hos skolstrejkande småflickor, andra miljölobbyister framcurlade ur tunnelbanemiljö eller våra styrande politiker till lika delar förblindade av PK-glasögon och röstningsboskapens facebookflöden. Därför finns inte heller några realistiska alternativ med denna kravspec som inte straffas hårt i bonus/malus systemet. Därför får jag gladeligen lägga sju långsjalar per år i skatt. Hoppas bara att min nya hinner komma innan nyår så att det inte blir tolv...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top