Ok, jag antecknar. Elbilar och E100 är miljövänliga former av konsumtion.
Nä det finns inga miljövänliga former av konsumtion. Förutom av konst, litteratur och musik möjligen...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ok, jag antecknar. Elbilar och E100 är miljövänliga former av konsumtion.
Var har du siffrorna från?
Jag har läst en annan uträkning. Nåt skogsprofessorsnille räknade ut att Sverige skulle kunna vara självförsörjande på förnybara bränslen till bilar ifall man tog hela vår årliga skogsproduktion, alltså det som avverkas.
För att försörja även transportsektorn behövde man även plocka ut restprodukterna, alltså det som i dagsläget ligger kvar i skogen efter avverkning.
https://www.expressen.se/nyheter/va...KOSld6_zRCO3EinWmnYjR0VqGBgHjqgPc5Mc8-slqAeewKlimatminister Isabella Lövin (MP) har flugit för 1,5 miljoner kronor under denna mandatperiod
https://www.expressen.se/nyheter/va...KOSld6_zRCO3EinWmnYjR0VqGBgHjqgPc5Mc8-slqAeew
Jag undrar om hon är för dum för att förstå att det blir mer utsläpp per resa ifall man åker buisness klass eller om hon helt enkelt skiter i det.
Men hon har säkert jettestora stenar.
Nä det finns inga miljövänliga former av konsumtion. Förutom av konst, litteratur och musik möjligen...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

https://www.expressen.se/nyheter/va...KOSld6_zRCO3EinWmnYjR0VqGBgHjqgPc5Mc8-slqAeew
Jag undrar om hon är för dum för att förstå att det blir mer utsläpp per resa ifall man åker buisness klass eller om hon helt enkelt skiter i det.
Men hon har säkert jettestora stenar.
Det du planerar är nog tyvärr omöjligt om du inte har gratis spillvärme att koka med. Du har ju ett biodiesel kokeri utanför piteå som du kan göra studiebesök på. Processen är ju ogörbar om den inte redan är en del av träförädlingsprocesserna.En fundering om etanol, har väldigt liten erfarenhet av att tillverka sprit fast jag är från NorrbottenMen jag funderar på hur man ska få fram etanol och biodiesel, koka sprit kan nog till och med jag fixa i garaget och efter en hel del tjorvande så kan jag säkert lyckas bestycka om hojarna så dom går på etanolen jag kokat fram.
Frågan är bara hur jag skall göra för att få fram etanolen utan att det går åt en massa energi vid tillverkningen, sen innehåller väl etanolen mindre energi vilket gör att jag kommer att få betydligt högre bränsleförbrukningen då jag kör på etanol vilket ju ställer till det ytterligare då man måste få ner energiåtgången ytterligare vid tillverkningen, är ju ingen idé att koka fram ett rent drivmedel om man släpper ut mer än vad man vinner på det. Fast det vore ju ganska fränt om man kunde koka sprit i garaget till drivmedel få ekonomi på det hela, frågan är bara hur det ska gå till?
Det du planerar är nog tyvärr omöjligt om du inte har gratis spillvärme att koka med. Du har ju ett biodiesel kokeri utanför piteå som du kan göra studiebesök på. Processen är ju ogörbar om den inte redan är en del av träförädlingsprocesserna.
Om jag fattat det rätt.. biodiesel är i princip raffinerad tallolja som separerats från massavirke. Har inte varit i anläggningarna och jobbat så har ingen detaljkunskap så, men det är inget man gör som privatperson och får ut nån ekonomi av..
Etanol borde ju vara möjligt att framställa men problemet som jag ser lekman är energiåtgången och där med ekonomin och med den även miljöpåverkan. Tror det borde vara fullt möjligt att köpa jäst, socker och tillsätta vatten och låta det jäsa sen fixa en hyfsad hembrännare och koka entanol. Problemet är ju att jäst, socker och nån form av värmekälla till hembrännaren kostar både energi och pengar vilket gör att det hela faller även om det skulle vara möjligt och förmodligen skulle mitt rena biobränsle i själva verket släppa ut mer utsläpp totalt än vinsten av det.
Svårt att få ekonomi i "hemtillverkning" av etanol. Storskaliga anläggningar har det lättare eftersom de kan effektivisera processen med värmeåtervinning och liknande.En fundering om etanol, har väldigt liten erfarenhet av att tillverka sprit fast jag är från NorrbottenMen jag funderar på hur man ska få fram etanol och biodiesel, koka sprit kan nog till och med jag fixa i garaget och efter en hel del tjorvande så kan jag säkert lyckas bestycka om hojarna så dom går på etanolen jag kokat fram.
Frågan är bara hur jag skall göra för att få fram etanolen utan att det går åt en massa energi vid tillverkningen, sen innehåller väl etanolen mindre energi vilket gör att jag kommer att få betydligt högre bränsleförbrukningen då jag kör på etanol vilket ju ställer till det ytterligare då man måste få ner energiåtgången ytterligare vid tillverkningen, är ju ingen idé att koka fram ett rent drivmedel om man släpper ut mer än vad man vinner på det. Fast det vore ju ganska fränt om man kunde koka sprit i garaget till drivmedel få ekonomi på det hela, frågan är bara hur det ska gå till?
Svårt att få ekonomi i "hemtillverkning" av etanol. Storskaliga anläggningar har det lättare eftersom de kan effektivisera processen med värmeåtervinning och liknande.
Då är det nog mer fördelaktigt att ha en tillräckligt stor jordplätt du kan odla oljeväxter på, eftersom det krävs mindre energi att få ut olja du kan använda för att köra en dieselmotor. I det simplaste fallet krävs bara en kvarn och en press, men då förlorar man en del av oljeinnehållet.
Det är nog ordentligt svårt att själv tillverka etanol billigare än priset på E85.

Om man bortser från det ekonomiska och skulle tänka på miljön måste det väl vara svårt att tillverka etanol med mindre utsläpp totalt sett mot om man kört på bensin?
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |