Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hon säger bland annat att vi inte kommer sakna bensin och diesel bilar när dom är borta. Jag är glad att hennes åsikter representerar nån ynka procent av befolkningen.

Samtidigt säger hon emot sig själv med denna mening
(Jag källsorterar sopor, och reparerar det som kan repareras i stället för att slänga och köpa nytt.

När jag kör bil kör jag elbil)

Att reparera en gammal måste ju då alltså vara bättre än att köpa en ny bil?.
 
Tjocktvn är ju mlm borta just för att vi har något annat som vi upplever bättre, vilket gör att vi mlm inte saknar tjocktvn.

Slutledningsförmågan hos henne är ju noll.

Det är liksom korrekt per definition att vi inte saknar något som vi inte saknar. Det vi inte saknar kommer då vara "borta".
 
Ganska bra jämförelse med tjock-TVn. Utvecklingen går framåt och man tittar sällan tillbaka.

När det gäller oss med motorintresse stämmer det däremot inte. "Nyast" är inte detsamma som "bäst" utan vi uppskattar ju former, ljud, historia osv minst lika mycket som objektiva prestanda etc. En sextiotalscheva kan mycket väl vara en drömbil än idag och jag tror att det är precis samma vad gäller motorcyklar osv.

För svennepäron som bor i stan och inte har en aning om märket på bilen han kör är det förstås enklare.
 
Jag tror ändå det är relativt många människor i vårat land som aldrig kommer köpa en ny bil. Så vi får nog räkna med minst 20år innan förbränningsmotorer är borta i stor utsträckning. Jag personligen tycker att gå över till biodrivmedel börjar kännas som ett alternativ.
 
Jag tror ändå det är relativt många människor i vårat land som aldrig kommer köpa en ny bil. Så vi får nog räkna med minst 20år innan förbränningsmotorer är borta i stor utsträckning. Jag personligen tycker att gå över till biodrivmedel börjar kännas som ett alternativ.

Ja det tror jag också. Tjänstebilsmarknaden som står för en stor del av nybilsförsäljningen kommer nog att vara till största delen fossildriven åtminstone några år till, sedan finns det ju en ekonomisk livslängd på dem som kan vara allt mellan 5 och 15 år beroende på hur skatter och omvärld utvecklas. Minns att oljekrisen 1973 i princip tog död på många av den tidens bilar bara på något år... Snabb omställning mot snålare och modernare bilar.

Idag är det klimatfrågan som driver utvecklingen och den går fortare än vad vi tror. Bara i Kina säljs över en miljon elbilar årligen och den utvecklingen har bara börjat...
 
Jag bryr mig egentligen inte om vad andra kör. Det enda som retar mig är att vi ska ha nån typ av ångest i det här tramslandet för att man inte vill vara skyldig flera hundra tusen för en "ren" bil. Men det är en jävla svår tid att leva i som obstinat bakåtsträvare!.
 
Jag bryr mig egentligen inte om vad andra kör. Det enda som retar mig är att vi ska ha nån typ av ångest i det här tramslandet för att man inte vill vara skyldig flera hundra tusen för en "ren" bil. Men det är en jävla svår tid att leva i som obstinat bakåtsträvare!.

Haha ja det har det ju alltid varit. Men hellre 6000/mån amortering än direkt till Saudiarabien/Ryssland...


Buy quality, cry once
 
Haha ja det har det ju alltid varit. Men hellre 6000/mån amortering än direkt till Saudiarabien/Ryssland...


Buy quality, cry once

Det är sant att vi föder oljeländerna. Men med tanke på att det mesta av det vi betalar vid pumpen är skatt så betalar vi ju in en del till Sverige ändå när vi tankar. Hur många delar av valfri bil eller för den delen i princip vilken konsumtionsvara som helst tillverkas i Kina? Är det bättre eller sämre eller samma att ge pengar till en kommuniststat kontra Saudiarabien/Ryssland? I vad och var investerar banken vinsten på dina lånade pengar?

Jag förstår ditt argument, men har svårt att se att det spelar så stor roll i det stora hela.
 
Det är sant att vi föder oljeländerna. Men med tanke på att det mesta av det vi betalar vid pumpen är skatt så betalar vi ju in en del till Sverige ändå när vi tankar. Hur många delar av valfri bil eller för den delen i princip vilken konsumtionsvara som helst tillverkas i Kina? Är det bättre eller sämre eller samma att ge pengar till en kommuniststat kontra Saudiarabien/Ryssland? I vad och var investerar banken vinsten på dina lånade pengar?

Jag förstår ditt argument, men har svårt att se att det spelar så stor roll i det stora hela.

Allt tillverkas i Kina idag. Eller Japan. Eller Tyskland. Poängen är väl då att just skurkstater blir utan födkrok vilket rimligen är bra oavsett hur man ser det. Kina är problematiskt men man kan ju hålla sig borta från just kinesiska val i första hand.
 
Allt tillverkas i Kina idag. Eller Japan. Eller Tyskland. Poängen är väl då att just skurkstater blir utan födkrok vilket rimligen är bra oavsett hur man ser det. Kina är problematiskt men man kan ju hålla sig borta från just kinesiska val i första hand.

Jag håller med - vad jag menar är att det är väldigt svåra val att göra idag. Men vill man tacka nej till skurkstater och kommunistregimer, ja då blir det inte mycket konsumerat alls.
 
Men om man kör på biodrivmedel tillverkade i Sverige så borde man ju inte gynna oljeländerna?
 
Men om man kör på biodrivmedel tillverkade i Sverige så borde man ju inte gynna oljeländerna?

Nej precis!

Jag körde tex min gamla Citroën DS 1968 på ungefär hälften E85 och blåste shejkerna på flera tusen... :hihi

Så bästa sättet att vara miljövänlig är att inte alls köpa någon ny bil utan slita på den gamla och köra den på biodrivmedel (om man nu inte räknar energin det tar att framställa bränslet osv osv osv). Allt beror ju på hur mycket man kör. En kompis har tex en gengasbil som han kör med någon gång då och då bara för att det går.
 
Men om man kör på biodrivmedel tillverkade i Sverige så borde man ju inte gynna oljeländerna?

Precis, och kör man på biodrivmedel så belastar man ju inte miljön och bör väl då i rimlighetens namn vara skattebefriad..när får vi se det?

Knepigt att detta inte subventioneras så drivmedlet kan bli billigare att köra på än fossilt men målet kanske är att man ska betala lite extra "godhetsskatt" och sticka näsan lite högre i vädret när man berättar för populasen att man faktiskt bidrar och betalar för ett bättre klimat..
 
Men om man kör på biodrivmedel tillverkade i Sverige så borde man ju inte gynna oljeländerna?

Vi höll på att komma nära det då lobbyisterna lyckades döda E85 totalt. Det var ett biobränsle med utvecklingspotential för inhemsk tillverkning, imho.
 
Vi höll på att komma nära det då lobbyisterna lyckades döda E85 totalt. Det var ett biobränsle med utvecklingspotential för inhemsk tillverkning, imho.

Idag pratar ju miljöpartiet om att man ska få bidrag om man gör om sin gamla bil så den går att köra på e85

Jag kör dessutom själv en cheva från 2000 så den går utmärkt att köra på e85
 
Vi höll på att komma nära det då lobbyisterna lyckades döda E85 totalt. Det var ett biobränsle med utvecklingspotential för inhemsk tillverkning, imho.
En av anledningarna var nog att de kom på att det bara funkar som drivmedel för en bråkdel av befolkningen. Om vi bara slog över personbilarna att köra etanol så skulle det krävas ca 3 gånger Sveriges odlingsbara yta att försörja bilflottan.
Så förutom att vi skulle tvingas dubbla upp och avverka areal motsvarande 3 ggr dagens area så skulle vi behöva sluta odla allt annat. Inget havre, inga potatisar, inget foder till djuren, etc, osv.
Däremot typ 1% (eller nåt sånt, ren gissning) av bilflottan hade vi kunnat försörja med avfall från t.ex skogsindustrin.
 
Last edited:
Idag pratar ju miljöpartiet om att man ska få bidrag om man gör om sin gamla bil så den går att köra på e85

Jag kör dessutom själv en cheva från 2000 så den går utmärkt att köra på e85

Tills det är E100 så är det inte ”miljövänligt”... däremot har man MINSKAT bensinimporten. Problemet är som sagt produktionen.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top