Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jamen, elbilar släpper ju inte ut något just här, lite får ju dom där människorna offra sig för att rädda världen.

Jag håller fortfarande tummarna för att dom ska hitta stora fyndigheter av viktiga metaller på Södermalm eller Kungsholmen. Seså, bara att flytta, vi måste alla ställa upp för att rädda världen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jamen, elbilar släpper ju inte ut något just här, lite får ju dom där människorna offra sig för att rädda världen.

Jag håller fortfarande tummarna för att dom ska hitta stora fyndigheter av viktiga metaller på Södermalm eller Kungsholmen. Seså, bara att flytta, vi måste alla ställa upp för att rädda världen.
I sann socialistisk fördelningspolitik mao!
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Lite synd att det inte går att lägga in pdf'er i inlägg.

View attachment 497090

View attachment 497091

View attachment 497092

Snabba klipp från första delen av artikeln
Tillskillnad från tillverkning av fossildrivna bilar dom senaste 100 åren då eller?
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det visar ju att elbilar är lika miljövänliga som fossildrivna fordon (hittills iallafall).
Nej det stämmer inte helt, beror på vilket land man pratar om, därav tycker jag den typen av artiklar ( finns fler ) blir så felvinklade. Utgångspunkten för artikeln är att elbilar är dåligt för miljön så vi kan lika gärna fortsätta köra våra fossildrivna bilar. Så är det inte, det visar all forskning. Sen finns det såklart förbättringspotential även för elbilstillverkning men forskningen visar att just nu är inte bensin eller diesel det vi bör köra med.

I Sverige räknar man med 60-70% mindre miljöpåverkan av en elbil under sin livscykel eftersom vi har en "ren" el. Många andra länder har också ren el men många andra länder har inte så ren el så där kanske vinsten just nu inte är så stor eller noll.

Tesla räknar med att ha tillverkning med 100% förnybar el inom kort.
Audis fabriker ( och andra märken ) har extremt låga utsläpp för både fossildriven tillverkning som elbilstillverkning. Osv.
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag dör ensam på den kullen om så sig bör, men ”klimatneutral tillverkning” är ett skrattretande uttalande vid tex fordonstillverkning oavsett drivmedel. En äkta oxymoron. 😊
Ha ha, där tog jag i eller hur med klimatneutral tillverkning :) Visste att någon skulle sätta kaffet i fel strupe. Måste väl få överdriva lite åt det hållet också.

Fast jag tror ändå du förstod vad jag ville ha sagt gällande framtida drivmedel.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ha ha, där tog jag i eller hur med klimatneutral tillverkning :) Visste att någon skulle sätta kaffet i fel strupe. Måste väl få överdriva lite åt det hållet också.

Fast jag tror ändå du förstod vad jag ville ha sagt gällande framtida drivmedel.
Jag tolkade det inte som dina ord utan som ett citat. 😊 De flesta här är nog kloka att förstå att fordonstillverkning inte kan vara klimatneutral. 😊
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Ja, Affärsvärlden har försökt bena isär när och var den svenska vindkraften egentligen tjänar pengar:


Sammanfattningsvis framstår lönsamheten även Götaland som sporadisk och flyktig. Den vindkraft som befunnit sig i SE4 har på grund av kriget i Ukraina lyckats tjäna pengar 2022. I övrigt ser vi lövtunna marginaler som inte sällan trillar ner i röda siffror. För hela Götaland är den genomsnittliga marginalen negativ (-12,7%) under åren 2017-2022.

TOTALA FÖRLUSTER 2022: 4,2 MILJARDER
Resultaten efter finansiella poster år 2022 summerar för branschen till minus 4,2 miljarder kronor. Detta är den största förlusten i belopp mätt under hela perioden 2017-2022. Detta resultat är intressant, inte minst med tanke på att Eolus Vind VD Per Witalisson för Affärsvärlden beskrev lönsamheten de senaste åren som ”relativt god” och att han tror på ”god lönsamhet över tid”.

När vi bryter ner vindkraftens resultat ser vi att förlusterna är som störst där vindkraften är mest utbyggd. Vinster framstår som undantag – även i södra Sverige.
Viktig artikel i Affärsvärlden. Just nu olåst. Läs hela!

Det gick alltså att tjäna pengar på vindkraft under ett enda år, i ett enda elområde - under de extrema yttre förhållanden som gällde just då: krig i vårt närområde och att vi som vanliga konsumenter och förbrukare påtvingat tar på oss tagelskjortan och betalar för Tysklands konkurrenskraft och omställning ur egen och skattad plånbok.

Den "lönsamma vindkraftselen" man hittade i SE 4 under 2022 är alltså inget man egentligen vill ha, under förhållanden ingen vill se igen, till ett pris ingen vill betala.

Att den Tyska miljö-, antikärnkrafts- och antikärnkraftsrörelsen varit infiltrerad av både Sovjet och senare Ryssland är redan klarlagt.

Var Die Energiewende i Tyskland orkestrerad från Kreml?

Är Angela Merkel egentligen Putins mest framgångsrika agent någonsin?

Att den svenska vindkraften i verkligheten är ett bedrägeri är solklart. Varför ställs ingen till svars för det sätt på vilket det svenska - världens mest stabila energiförsörjningssystem ödelades?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Han skrev i kvartal ochså. Det är samma data men jag tyckte den artikeln var bra. Som en sammanfattning av hela klabbet, kort och koncist.


"Med hjälp av företagens årsredovisningar har vi sammanställt data för de återstående 167 vindkraftsbolagen med totalt 2 983 vindkraftverk för åren 2017–2022."

"Totalt har de 167 vindkraftsanläggningar vi granskat producerat och sålt elektricitet för 34,4 miljarder kronor. Kostnaderna uppgår dock till 47,9 miljarder kronor vilket innebär att branschen gör en förlust på totalt 13,5 miljarder kronor under dessa år. Detta innebär en genomsnittlig förlustmarginal på 39,2 procent. Inte under något enskilt år har branschen som helhet gått med vinst."

"Förlusterna har rört sig i intervallet 19–90 procent av omsättningen under åren 2017–2022.

Inte ens de bästa åren är med andra ord i närheten av att vara lönsamma."

Jag vill värna om miljön på riktigt. Fan det finns dessutom miljoner saker vi kan rikta in oss på istf koldioxid - livets gas.

Det här tex. Ett riktigt miljöproblem.
 
Nyheter
ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

Top